Facebook Forretning og Instagram Shopping: Hvad kan du bruge det til?

8
.
April
2022
Skrevet af:
Rasmus Kolby

Med Facebook Forretning og Instagram Shopping giver du din webshop en alternativ måde at sælge på. Du kan nå ud til flere kunder og målgrupper, og du giver dem en mulighed for at udforske dine produkter, der hvor de alligevel befinder sig online. Du gør det kort sagt nemmere for potentielle kunder at opdage dine produkter – og samtidigt også nemmere at sælge til dem, fordi de kan købe dem lige så snart, de opdager dem.

Du kan derfor bruge Facebook Forretning og Instagram Shopping til at skabe en visuel og interaktiv shoppingoplevelse på sociale medier med mulighed for at nå ud til en bred målgruppe.

I dette blogindlæg fortæller vi om Facebook Forretning og Instagram Shopping, og hvad vi i dag ved, hvad du kan bruge det til. Siden lanceringen i 2020 har det nemlig udviklet sig, og selvom ikke alle funktioner kan bruges i Danmark, kan det alligevel være værd at kigge ind i, hvis bare man ved, hvilket mål man har for øje.

Hvad er Facebook Forretning?

Kort fortalt er Facebook Forretning, også kaldet for Facebook Shops, en måde, hvor du, uagtet om du har en webshop eller ej, kan sælge dine produkter. Dine kunder kan se dit varekatalog gennem din Facebook-side, og gemme produkter på deres ønskeseddel (wishlist). Derudover følger der en række funktioner med, fx chatfunktionen, som du kan læse meget mere om i dette blogindlæg om Facebook Forretning.

Din Facebook Forretning er noget, du kan opbygge, som du gerne vil. Du kan fx vælge at inkorporere de farver, der allerede er på din webshop, og opstille efter egne produktkategorier. Altså, at du selv kan oprette kategorier, som fx Mest populære, og på den måde tilpasse din Facebook Forretning til dine behov.

Hvad er Instagram Shopping?

Instagram Shopping er essentielt det samme som Facebook Forretning – bare på et andet medie. På Instagram er det muligt at få vist en butiks tilhørende forretning via deres profil, hvor produkterne er tagget på billeder, som er linket op til webshoppen. Det er dog også muligt at gå på opdagelse i de mange forretninger via Forretning-funktionen i startfeedet. At bruge sidstnævnte funktion betyder, at potentielle kunder får vist et sammensat produktkatalog på baggrund af de profiler, de følger. I Instagram Shopping er der ligeledes en ønskeseddel-funktion, så det er muligt at gemme ens yndlingsprodukter eller varer, som man ønsker at købe på et senere tidspunkt.

Værd at vide om Facebook Forretning og Instagram Shopping

I Danmark er det endnu ikke muligt at betale direkte via Facebook eller Instagram. Det vil sige, at en kunde altså skal forbi din webshop for at kunne gennemføre købet, de har set på sociale medier. Det betyder, også at selvom det er blevet nemmere at fange potentielle kunders interesse ved at tilbyde sine vare, der hvor de bruger meget af deres tid, er det stadig ikke helt gnidningsfrit at bruge Facebook Forretning og Instagram Shopping. Netop fordi kundens købsrejse bliver forlænget pga., at de ikke kan betale direkte via mediet.

Derudover anbefales begge platforme primært til større virksomheder, der har et større produktkatalog, og som også har tiden til at vedligeholde det. Det er nemlig det, man skal huske på med disse nye muligheder – det kræver tid at vedligeholde og sørge for ordentlige billeder.

Der er dog en klar fordel ved at bruge Facebook Forretning og Instagram Shopping. Det er, at du har muligheden for at vise dine produkter frem gennem miljøbilleder frem for de klassiske stillbilleder, du måske bruger på din webshop. Miljøbilleder viser dine produkter i aktion, og det er nemmere for kunderne at vurdere, om produktet faktisk er noget for dem. Desuden er Instagram et i forvejen visuelt medie, så miljøbilleder blender godt ind blandt resten, og derfor kan det for nogen også virke mere naturligt at bruge Forretning- og ønskeseddel-funktionen. Det er jo bare en udvidelse af deres feed, hvor der kun bliver vist produkter, som er linket til en webshop.

Hvad kan du bruge platformene til?

Nu tænker du måske: “Hvad kan jeg så egentlig bruge Facebook Forretning eller Instagram Shopping til?”. Særligt fordi funktionen med at købe direkte igennem Facebook eller Instagram, hvor brugeren ikke skal forbi webshoppen for at gennemføre et køb, endnu ikke er kommet til Danmark.

Faktisk kan du bruge både Facebook Forretning og Instagram Shopping til at afdække adfærdstendenser blandt brugerne. Med Wishlist-funktionen kan du fx se hvilke produkter, brugerne gemmer. Altså hvad finder brugerne mest populært blandt dit varesortiment. Når du ved det, kan du bruge den indsigt til at vide, hvilke varer der skal pushes endnu mere i de betalte annoncer.

Til sidst er det værd at nævne, at du altså ikke behøver at bruge Facebook Forretning og Instagram Shopping. Se det som en udvidelse af din forretning eller webshop, som du kan anvende, hvis du har tiden og overskuddet til det.

Vil du vide mere?

Nu hvor du har læst blogindlægget til ende, kan det være der er dukket nogle spørgsmål op ang. Facebook Forretning eller Instagram Shopping. Det kan også være, at du bare gerne vil vide, hvad Conversio kan gøre for dig og din tilstedeværelse på sociale medier. Grib telefonen og ring til os på tlf. 70 666 500, eller skynd dig til tastaturet og skriv en mail til hello@conversio.dk, så lover vi, at vi vender hurtigst muligt tilbage.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Gitte Krarup Jørgensen
Paid Social Specialist
gkj@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen