Få styr på efterårets mange tilbudsperioder og prismarkedsføringsreglerne

Udgivet
Kategori
E-handel
Længde
4 min.

Indholdsfortegnelse

D. 28. maj i år trådte de nye prismarkedsføringsregler i kraft. 

Det har du helt sikkert allerede hørt om. Og hvis ikke, er det på tide at blive bekendt med dem. For de nye regler har stor indflydelse på, hvordan du kan køre dine tilbudsperioder. 

Reglerne gælder selvfølgelig hele året, men det er særligt i efteråret, at de er vigtige at huske på. Efteråret byder nemlig på mange muligheder for at køre tilbud og udsalg, og det betyder desværre også større risiko for at ryge i fælden ift. reglerne for prismarkedsføring. 

Mangler du en hurtig opfriskning af reglerne, og hvordan de påvirker dig, kan du læse mere om det i et af vores tidligere blogindlæg om prismarkedsføringsreglerne. Vi går derfor ikke i dybden med de nye regler i dette blogindlæg. Så læs gerne ovennævnte blogindlæg først, så du er helt med på reglerne.

Præcisering af reglerne

Selvom vi ikke går i dybden med de nye regler her, er der alligevel nogle tilføjelser, vi vil præcisere, som vi ikke berørte i vores tidligere blogindlæg om prismarkedsføringsreglerne.

Hvis du selv vil sætte dig grundigt ind i reglerne, kan du læse den opdaterede version af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring

10-dages reglen

Ligesom at perioden for normalprisen er ændret fra 6 uger til 30 dage, er varigheden af tilbudsperioden også ændret. I de nye regler må tilbud vare 10 dage, og altså ikke længere 2 uger, som det var tilfældet før. 

Har du en vare, som skal på tilbud, skal den derfor have haft en normalpris-periode på mindst 30 dage, inden tilbuddet på den starter. Tilbuddet må så køre i 10 dage, hvorefter den skal sættes tilbage til normalprisen i 30 dage, inden du kan køre tilbud på den igen.

Du kan dog sagtens sætte varen yderligere på tilbud i stedet for at vende tilbage til normalprisen efter de 10 dage. Så skal du bare være opmærksom på, at tilbudsprisen bliver din normalpris, og det er derfor denne, der skal nedsættes yderligere. 

Brug af ordet ‘gratis’ 

‘Gratis’ er bare én ud af de mange salgsfremmende udtryk, du skal være påpasselig med at bruge. Et produkt, uanset hvad der er tale om, må nemlig ikke markedsføres som ‘gratis’, hvis en kunde fx giver sin e-mail i bytte for produktet.

I sådanne tilfælde skal det desuden tydeligt fremgå, at man indsamler personoplysninger om kunden, og derudover også hvordan disse bliver anvendt.

Husk at angive normalprisen

Det er vigtigt, at normalprisen er angivet, hvis du markedsfører produkter på tilbud, udsalg o.l., hvor der sammenlignes med produktets tidligere pris. Normalprisen er den laveste pris, produktet har kostet de seneste 30 dage. 

Grunden til dette er, at folk i højere grad skal kunne gennemskue tilbuddet og derfor skal normalprisen være angivet. 

4 punkter på huskelisten til efterårets tilbud, du skal have styr på

Hvordan er det nu lige, du bedst overholder de nye regler, men samtidigt kan køre gode tilbud? Det får du svar på her. 

1. Skal du holde tilbud måneden inden og måneden efter Black Friday?

Første punkt på huskelisten: Du skal afgøre, om du vil holde tilbud måneden inden og måneden efter Black Friday. Eller også vende den om: Du skal afgøre, om du vil holde Black Friday.

Uanset, hvordan du vælger at stille det op, spænder prismarkedsføringsreglerne ben for dig, for du kan nu ikke længere gøre som du vil ift. tilbud i efteråret. 

Vælger du at køre med Black Friday, vil det gå ud over dit juleudsalg pga. normalpris-perioden på de 30 dage. Vælger du derimod at køre tilbud måneden inden og efter Black Friday, kan du udnytte tilbudsmulighederne bedre ift. reglerne.  

2. Hvilke varer skal på tilbud?

Andet punkt på huskelisten: Når du har besluttet hvilke tilbudsperioder, du vil køre med i efteråret, skal du finde ud af hvilke varer, det drejer sig om. Vil du køre tilbud eller udsalg på udvalgte varekategorier, enkelte brands eller hele dit varesortiment?

Hvis du gerne vil køre med mange tilbudsperioder i efteråret, kan det være en idé kun at køre tilbud på udvalgte varekategorier og brands, da du så kan bruge nogle andre til de resterende perioder.

3. Hvilke datoer skal tilbuddene køre?

Tredje punkt på huskelisten: Hvor lang tid skal tilbuddene vare? Det er uhyre vigtigt, at du holder styr på datoerne for de tilbud- eller udsalgsperioder, du har besluttet dig for at holde. 

Simpelthen for at sikre dig, at du overholder reglen om en normalpris-periode på 30 dage. Før en kalender, så det bliver tydeligt for dig, om datoerne overskrider hinanden. En kalender er også nemmere at orientere sig i.

4. Hvad er priserne på tilbuddene? 

Fjerde og sidste punkt på huskelisten: Ligesom med datoerne, skal du også have 100 % styr på priserne. På den måde ved du, hvad du skal angive som normalpris og tilbudspris. 

I Excel kan du lave en oversigt over begge priser på forskellige varer, varekategorier, brands osv., så du nemt kan holde styr på det hele. 

 

Denne artikel kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Conversio og vores medarbejdere yder ingen former for juridisk rådgivning ift. reglerne om prismarkedsføring. Conversio er på ingen måde ansvarlig for direkte eller indirekte tab som konsekvens af forkert brug eller fortolkning af information. Conversio anbefaler at søge juridisk rådgivning fra en kvalificeret advokat, såfremt du er i tvivl om prismarkedsføringsreglerne.

Er du interesseret i at høre mere om digital marketing?

Er du blevet endnu mere nysgerrig omkring digital marketing og kampagneplanlægning? Skriv gerne til mig, så kan vi tage en snak om det.

Rasmus Kolby
Rasmus Kolby

Head of Social