Conversio

Ecommerce 2025: 9 trends du skal holde øje med

3 Januar, 2024

  • Andet
  • Digital strategi

Skrevet af: Emil Øgaard

Ecommerce-branchen har fuld fart på for tiden.

2023 var i høj grad defineret af AIs indtog, da man fandt ud af, hvordan det kunne bruges i en e-handelskontekst.

Hvis du gerne vil blive klogere på AI, kan du læse vores blogindlæg, hvor vi gennemgår, hvad det er, og hvordan det kan bruges i en ecommerce-kontekst.

Vi har kigget i spåkuglen for 2025 og set, at AI-toget fortsætter med at buldre derudaf. Men der er også andre trends, der er værd at holde øje med som webshop-ejer, som kan give dig en konkurrencemæssig fordel.

I dette blogindlæg kommer vi til at gennemgå 9 trends, der alle bliver relevante for e-handel i Danmark. For at underbygge vores spådomme supplerer vi med 2023-statistikker fra Dansk Erhverv og Dansk Industri omkring dansk ecommerce.

Så hvad begynder at trende i 2025? Lad os kigge på det.

Trend #1: AI-genereret indhold

Vi kommer ikke udenom det. AI er kommet for at blive.

Derfor er du også nødt til at forberede dig på, at du kommer til at se meget mere til det i fremtiden.

I 2023 har for det meste kun været tekster, vi har set blive produceret af AI.

Men her i slutningen af 2023 inkorporerede OpenAI AI-modellen DALL-E til ChatGPT, som kan producere billeder ud fra prompts.

Derfor kommer vi i fremtiden i højere grad til at se flere kreativer produceret af AI. Kreativer er de billeder og grafikker, der kan følge med et opslag på sociale medier som Facebook og Instagram.

Dette er, hvad vi overordnet kommer til at se endnu mere til i 2025. Lad os dykke ned i hvert element og se på, hvordan det kan komme til udtryk.

AI-genererede Tekster

I 2023 skete der et paradigmeskifte indenfor måder, man producerer tekster på. Førhen har alle tekster på webshops været skrevet af personer. Dette har været produktbeskrivelser, blogindlæg og kategoritekster.

I takt med at ChatGPT kom ud i hænderne på den almene forbruger, indså flere, hvor meget det kunne øge deres effektivitet i deres hverdag.

Hvis man prompter en AI som fx ChatGPT korrekt, kan den lave et 80% færdigt output for dig ift. tekster.

I vores ChatGPT-kursus: Kom godt i gang med ChatGPT viser vi dig, hvordan du kan prompte i ChatGPT, så du får et stærkt output hver gang.
Den værdi som AI kan skabe for din webshop, skal man ikke undervurdere. Vi har i år haft flere og flere kunder, der har lavet skiftet og får nu produceret størstedelen af deres tekster med hjælp fra AI.

Derfor bør man kraftigt overveje at begynde at kigge ind i det i 2025, hvor det kommer til at fylde endnu mere. Ellers mister du din kompetitive kant.

AI-genererede billeder

AI-genererede billeder er stadig i et relativt tidligt stadie, hvor det kun er AI-nørderne, der for alvor har prøvet det af.

De to mest kendte AI-modeller, der kan generere billeder er Dall-E og Midjourney. Dall-E er netop blevet inkorporeret som en del af GPT4 i ChatGPT. Man skal have et ChatGPT Plus-abonnement for at kunne bruge det.

Midjourney er en integration, som findes via den sociale platform Discord. Det er gratis at bruge, men det kan være bøvlet, at man skal køre det igennem Discord.

Det højere fokus på det visuelle, når man laver indhold, er én af grundene til, at AI-genererede billeder er en trend, man skal holde øje med i 2025.

En anden grund at holde øje med det er, at større danske virksomheder allerede bruger AI til at generere billeder til deres kampagner.

Ifølge juni 2023-udgaven af magasinet Markedsføring (produceret af Dansk Markedsføring), så bruger 58% af de adspurgte i en stor CMO-undersøgelse allerede AI i deres hverdag.

Bl.a. bliver Midjourney brugt til at skabe referencebilleder og lave storyboards til kampagner.

Hvis man som grafiker formår at udnytte AI, kan man bruge det som et led i den kreative proces, der er berygtet for at tage lang tid. Det kan kreere inspiration som man kan vælge og vrage mellem.

For webshopejere, der ikke har råd til en grafiker, kan AI-generede billeder betyde, at man får en masse værktøjer, der kan skabe en masse, uden man behøver at være uddannet grafiker.

Genereret af DALL-E

Her er et eksempel på, hvordan DALL-E har konceptualiseret e-handel, hvor AI er i midten som hjernen i det hele. Her er det visualiseret som om, den har data om kunderne, og styrer butikken ud fra dette. Dette billede viser nogle af de abstrakte billeder som DALL-E kan skabe ud fra dit prompts.

Det kan også generere noget mere simpelt. Herunder har vi promptet DALL-E til at generere et billede af en sød pingvin.

Genereret af DALL-E

AI-optimeret best practices

Desto mere virksomheder begynder at bruge AI i deres hverdag, desto mere forældes nogle nuværende arbejdsmønstre.

Hvad skal det betyde?

Det betyder, at AI i højere grad i fremtiden vil kunne automatisere og assistere med fx plukning af varer, skemalægning, kundeservice-features såsom live chats og optimering af din lagerbeholdning.

Hvordan kan AI gøre det?

AI er bygget op omkring genkendelse af mønstre. Og meget af det ovennævnte består af bestemte arbejdsmønstre, der på sigt kan automatiseres.

Dine live chats omhandler ofte hjælp til de samme spørgsmål. Hvis du implementerer en AI-chatbot og træner den på dine FAQ’er og dit indhold, vil den kunne hjælpe dine kunder på rette vej. Dette kan spare dig for en kunderservicemedarbejder eller tid fra din egen arbejdsdag, hvilket kan effektivisere hele kundeservice-processen.

Alle automatiseringer kan på sigt give dig mere tid mellem hænderne, du kan bruge på det, du er god til.

AI-revolutionen er begyndt. Om du vil med på vognen er op til dig.

Trend #2: Shopping bliver mobilt

Ifølge statistikker fra Dansk Erhverv har mobilbetaling overhalet kortbetaling på webshops i 2023. Hvis vi kigger på deres analyser fra oktober 2023, så er fordelingen:

Betaling via betalingsapp (fx MobilePay) = 43%
Betaling via betalingskort = 40%

Kilde: Dansk Erhverv, E-handelsanalysen 1. halvår 2023

Med betalingsapps menes der primært MobilePay. Dette betyder ikke nødvendigvis, at kunderne bestiller via sin mobil. Ifølge Dansk E-handel bestiller størstedelen stadig fra desktop, men bruger sin mobil til at betale med.

Herunder kan man se, hvilke medier den yngre målgruppe (18-50 årige) med hjemmeboende børn bruger, når de handler online. 64% bruger mobilen til at handle online.

Kilde: Dansk Ehandel, Q3 Tracker 2023

Selvom andelen af denne købergruppe (24% af forbrugerne) ikke udgør størstedelen af potentielle købere, så giver det et indblik i den tendens, der kommer til at præge måden, man køber via webshops på.

Ud fra disse statistikker kan vi udlede, at fremtiden ser ud til at blive mobil for e-commerce. Jo højere grad vi vænner os til nye teknologier som betalingsapps, desto mere trygge bliver vi, når vi skal bruge penge på webshops.

Behovet for, at man i dag foretrækker at købe via mobil, taler også ind i, at webshops skal gøre deres hjemmesider mobilvenlige. Ellers står man til at miste en stor andel af kunderne.

Førhen har man som tommelfingerregel sagt, at kunder orienterer sig via mobilen, men køber via desktop. Vi tror, at denne tendens ændrer sig i 2025.

Ønsker du at blive klogere på webshopdesign? Læs vores blogindlæg, der giver dig den komplette guide til et brugervenligt design.

Trend #3: AR-teknologi

AR, eller Augmented Reality, er en teknologi, der kommer til at trende de kommende år. Vi er allerede begyndt at se, at de første store virksomheder begynder at eksperimentere med det.

Ved trend #2 så vi, at fremtiden for e-commerce bliver mobil. Dette betyder, at vi i langt højere grad allerede har AR-teknologien fysisk i hånden, når vi handler online.

AR-teknologien er fx i kameraet på mobilen, hvor man fx kan pege kameraet mod en væg og, via AR-teknologien, se, hvordan en plakat kunne se ud i rummet.

IKEA er en virksomhed, der allerede har implementeret denne teknologi på nogle af deres produkter via deres app, IKEA Place. Denne app har været på markedet siden 2017, men ikke mange kender til det.

Foto: IKEA Place

Problemet med AR-teknologi er, at det er dyrt at sætte det op. Lige nu er der ikke mange testede moduler til e-commerce-platforme.

Hvis man har en webshop, er det ikke AR-teknologi, man skal investere i til næste år. Men det er en teknologi, man skal være bevidst om, og holde øje med. Dette gælder alle webshops, der sælger fysiske produkter som tøj, smykker, møbler, plakater osv.
På et tidspunkt bliver markedsføring også præget af AR-teknologi og interaktionen med 3D-modeller.

Måske det er for tidligt at kalde AR-teknologi en trend i 2025, men vi forudser, at det er en teknologi, vi kommer til at se mere til og blive mere bevidst om i 2025.

Trend #4: Interaktive elementer i købsrejsen

Vi fortsætter i sporet om betydningen af interaktivitet i kundens købsrejse.

Forestil dig, at du kan give dine kunder en oplevelse af at gå rundt i en fysisk butik, men at det foregår gennem deres skærm.

Interaktive elementer som AR-produktvisninger, hvilket vi skrev om tidligere, 360-graders produktvisninger og interaktive produktkonfiguratorer gør netop dette.

For kunderne kan det påvirke deres købsrejse positivt, da de interaktive elementer skaber en mere levende og personlig købsoplevelse.

Men hvorfor er det vigtigt for dig som webshopejer?

Interaktive elementer fører til højere engagement med dine produkter, hvilket kan betyde højere konverteringsrater.

Et af de interaktive elementer, vi tilbyder hos Conversio, er detaljeret konfigurerbare produkter, hvilket er et modul til fx møbler, tøj, smykker osv.
Det man primært ændrer ved konfigurerbare produkter er farve, mønster, materiale og designvalg.

“Skal alle mine produkter være konfigurerbare?”

Svaret er nej. Det handler om at udvælge de rette produkter, hvor denne tilpasning giver mest værdi for kunden.

Ved at tilbyde konfigurerbare produkter, giver du kunderne magten til at tilpasse noget, der passer præcist til deres behov og stil.

Lad os nu kigge på, hvorfor du snart bør overveje at gentænke måden, du skriver SEO på.

Trend #5 Stemmebaseret søgning – SEO baseret på talesprog

Måden, vi søger på internettet, kommer til at ændre sig.

I takt med at Siri, Google Assistant og Alexa bliver mere udbredte i de danske hjem, jo mere er vi begyndt at bruge dem, når vi søger på nettet.

Dette betyder ikke, at du skal smide din nuværende SEO-strategi direkte i skraldespanden. Det skal mere ses som et vink med en vognstang om, det er noget, man bør holde øje med.

Ved stemmebaseret søgning kommer vi til at se en mere naturlig tilgang til sproget, der i højere grad imiterer vores talesprog.

Det betyder helt konkret, at søgefraserne bliver længere og mere samtalebaseret. Lad os tage nogle eksempler.

Eksempler på stemmebaseret søgning:

FAQ-sider

På dine FAQ-sider skal du kigge på dine overskrifter og se, om de er skrevet som spørgsmål. Hvis man fx har overskriften “Returpolitik”, kan man ændre det til “Hvordan returnerer jeg et produkt, jeg har købt?”

Blogindlæg

Overskriften på dine blogindlæg kan være et specifikt spørgsmål, fx “Hvordan vælger jeg de bedste løbesko?”. Her vil man tidligere have skrevet “Sådan vælger du de bedste løbesko i 2023”.

Produktbeskrivelser

Gør produktbeskrivelserne mere detaljerede og foregrib svar på potentielle spørgsmål ved fx at skrive “Denne sweater er lavet af 100% økologisk bomuld og er ideel til kølige efterårsaftener.”

Værdien af lokal SEO

Lokal SEO betyder alle de søgeord, der har noget med dit lokalområde at gøre. Hvis man fx søger “gode restauranter i nærheden”, tager Google udgangspunkt i din nuværende lokalitet.

Mange stemmebaserede søgninger er ofte lokale. Det som folk ofte spørger om er retning til en butik, åbningstider eller de bedste lokale tøjbutikker. Derfor er det vigtigt for virksomheder, især dem med fysiske butikker, at have optimeret deres lokale SEO.

Det betyder, at man skal have opdateret sin Google My Business, så det viser den korrekte adresse, telefonnummer og butiksnavn.
Du kan også med fordel inkludere stedsspecifikke nøgleord på din webshop fx ved Rådhuset, i den gamle Apotekergård osv.

Dette hjælper søgemaskinerne, når de skal give svar, så de fx responderer, at den nærmeste skobutik findes nede på Vestergade 51, lige ved siden af Åen.

Andelen af stemmebaserede søgninger er stadig lav, men snart kommer det til at vokse. Derfor kan du allerede nu skrive dig bag øret, hvad det kommer til at betyde for din SEO.

Trend #6: B2B ecommerce

Typisk har webshops været synonym for B2C-markedet. Men denne antagelse er ved at blive udfordret.

B2B-sektoren har den seneste tid taget tilløb til endelig at tage det digitale spring ud i webshop-verdenen, og antallet af B2B-webshops har i de seneste år vokset kraftigt. Denne fremdrift skyldes, at en voksende del af erhvervshandel nu finder sted online.

Ifølge Dansk Erhverv foretager B2B-virksomheder 61% af deres køb online. Det betyder, at man taber en betydelig mængde omsætning ved ikke at have taget skridtet ind i B2B ecommerce.

Kilde: Dansk Erhverv, 1. halvårsanalyse B2B online indkøb 2023

Et andet aspekt til B2B-webshops er, at dine kunder både er private og offentlige virksomheder. Og købsmønstrene for disse to er ret forskellige.

Hvis man kigger i statistik fra Dansk Erhverv fremgår det, at offentlige virksomheder handler mere online end private virksomheder.

Kilde: Dansk Erhverv, 1. halvårsanalyse B2B online indkøb 2023

Nutidens kunderne er på digitale platforme og handler allerede her. Derfor bør du kraftigt overveje som B2B-virksomhed at gøre mere ud af din digitale tilstedeværelse, så du kan få din bid af kagen.

En anden grund til, at B2B-virksomheder kommer til at fylde mere i 2025, er de muligheder, du får til at forenkle salgsprocessen.

Ved B2B-webshops kan man automatisere ordreprocesser, opnå dybere kundeindsigt gennem dataanalyse og tilbyde personaliserede løsninger. Disse faktorer bidrager alle til en forbedret kundeoplevelse, der kan gøres unik for hver enkelt kunde baseret på deres specifikke data. Fx via kunde- og prisgrupper.

B2B-webshops bliver derfor mere end blot en trend. Det bliver standarden for e-commerce i fremtiden. Flere og flere virksomheder handler allerede online, og statistikker viser, at de foretrækker det frem for traditionelle salgskanaler.

For virksomheder, der er villige til at investere i og udvikle en B2B-webshop, venter der et gunstigt marked. Et marked der lige nu undergår en digital transformation, hvor online handel dominerer, og hvor fremtidens vækstpotentiale ligger.

“Hvor gunstigt er markedet?”, spørger du nok. Ifølge Dansk E-handel havde 24% af erhvervsindkøberne et budget på over 100.000 kr. i H1 i 2023. En stigning på 5 procentpoint på blot et halvt år.

Kilde: Dansk Erhverv, 1. halvårsanalyse B2B online indkøb 2023

De sektorer, der foretager de fleste køb online, er undervisning og forskningssektoren.

Hvis man tænker over, hvilke materialer en folkeskole bruger, er det alt fra møbler, lys, computere, papir, tuscher osv. For at spare tid foregår deres køb derfor online.

Fællesnævneren for de virksomheder, der oftest foretager B2B-handel online er, at de har fysiske kontorer og arbejder i servicefag. Dette er værd at skrive sig bag øret, hvis man som B2B-virksomhedsejer forhandler med netop denne sektor.

Kilde: Dansk Erhverv, 1. halvårsanalyse B2B online indkøb 2023

Hos Conversio har vi skrevet et blogindlæg omkring 7 essentielle features for B2B-webshops, der er med til at give en god kundeoplevelse.

Trend #7: Automatiseret returnering af varer

Vi har tidligere i blogindlægget set statistikker, som viser, at flere og flere kunder handler online. Det betyder også, at andelen af returvarer stiger, og understreger behovet for effektivisering af denne proces.

Automatiseret returnering af varer er en attraktiv løsning, især for større webshops, da højere ordrevolumen nødvendiggør behovet for at effektivisere logistiske processer. Men mindre webshops kan også drage stor fordel af at implementere automatiserede returløsninger.

Uanset om du har en større eller mindre webshop, skal du gøre det nemt for dine kunder at kunne returnere deres varer.

En mulighed er at indgå en aftale med din fragtleverandør om håndtering af returneringer. Dette kan enten integreres i din overordnede logistikaftale eller betyde et ekstra tillæg på dine udgifter til dine fragtomkostninger. Derfor er det vigtigt at afveje de eventuelt ekstra omkostninger forbundet med sådan en service.

Fragtmodulet, du har integreret din webshop, bliver et centralt element i automatiseringen af varereturneringen. Denne tilgang kan spare dig både tid og ressourcer, du kan bruge på andre ting, der kan vækste din forretning.

En anden betydeligt fordel som automatiserede returneringsløsninger har er, at det kan øge kundetilfredsheden. Når kunderne kan få hentet varen retur fra deres adresse eller via den pakkeshop, de har hentet varen i, øger det bekvemmeligheden og brugervenligheden.

Det er dog vigtigt at huske, at nogle kunder stadig foretrækker den personlige service i forbindelse med returnering. Vi anbefaler derfor, at du stadig tilbyder muligheden for dette for de kunder, som ønsker den personlige betjening. Dette kan fremgå via din kundeservices kontaktmuligheder, din webshops FAQ-sektion eller i din “Tak for dit køb”-mail.

Hvorfor forventer vi en fremtid med automatiseret returnering af varer? Jo, e-handel fortsætter med at vokse, hvilket betyder en stigning i antallet af varer, der potentielt skal returneres.

Vi ser også en tid, hvor der er et generelt ønske om at effektivisere arbejdsprocesser på tværs af alle roller og industrier. Her vil automatiserede returneringer kunne hjælpe indenfor e-commerce.

Trend #8: Dark Social skal anerkendes

Når e-commerce managers analyserer data om deres online kunder, fokuserer de på det målbare og synlige: kilder til webtrafikken og kvaliteten af de leads, de tiltrækker.

Men et afgørende element, der ofte overses, er Dark Social.

Dark Social kan måske lyde som en hip technobar i Berlin — men betyder faktisk noget helt andet.

Dark Social refererer til den deling af indhold, der sker gennem private kanaler såsom e-mails, Messenger, en mundtlig anbefaling og andre kanaler, der normalt undslipper traditionel sporing.

Kilde: Dansk Erhverv, 1. halvårsanalyse B2B online indkøb 2023

Ifølge Dansk Erhvervs B2B-rapporten for H1 i 2023 står anbefalinger i netværk for omkring hver fjerde lead. Diagrammet her viser også, at større virksomheder får flere leads gennem netværk end mindre virksomheder. Men der er ikke stor forskel.

Selvom det er svært at sætte tal på præcist, hvilken effekt Dark Social har på din webshop, så kan vi her se et klart tal, der viser et udsnit af, hvilken effekt, det kan have.

For nogle er Dark Social alt for fluffy og flyvsk at snakke om, når man planlægger sin digitale marketingsstrategi. Men der findes måder, hvorpå man kan tænke det ind:

  • Delingsvenligt indhold:
    For nogle webshops giver det mening at udarbejde indhold, der naturligt opfordrer til deling. Dette kan være værdifulde whitepapers, informative blogindlæg eller eksklusive markedsanalyser som branchefolk gerne vil dele med deres kolleger og netværk.
  • Opbyg en god kunderelation:
    Når en kunde har købt et produkt hos dig, er det utroligt vigtigt at pleje din relation med kunden. Tilbyde dem rabatkuponer, bed dem om at anmelde din webshop på Trustpilot eller opfordre dem til at følge dig på sociale medier. Kunder, der har haft en god kundeoplevelse hos dig, er mere tilbøjelige til at anbefale dig til andre.
  • Målret dine retargeting-kampagner:
    Som et led i ovenstående tilgang kan man bruge retargeting-kampagner, så man forbliver top-of-mind hos kunden. Man ved nemlig aldrig, når samtalen naturligt kommer til at falde på din webshop.

I introen skrev vi, at man ikke kan tracke Dark Social. Men dette er faktisk løgn. Eller en modificeret sandhed.

I analyse-værktøjet Google Analytics findes der et segment, der hedder ‘Direct Traffic’. Dette segment kan trigges på en del måder:

  1. Gennem direkte trafik – den besøgende indtaster navnet på din webshop direkte i adresselinjen.
  2. Bogmærker – når den besøgende tilgår din side via et bogmærke i deres browser
  3. PDF’er eller Whitepapers – links i dokumenter er ofte ikke sporbare
  4. Dark Social – som nævnt tidligere kan man ikke spore, når besøgende tilgår din side via et link i Messenger og ved nogle e-mail-udbydere.

Ved at kigge på ‘Direct Traffic’ i Google Analytics kan man altså få en fornemmelse af, hvordan ens Dark Social performer. Men vi anbefaler, at man dykker dybere ned i tallene for at forstå, konteksten af sine tal, og om de konverterer.

Dark Social bliver i højere grad en faktor, man skal anerkende i sit arbejde med marketing. Og i 2025 bliver det en ting, du begynder at få mere bevidsthed omkring, hvordan du bruger strategisk i din marketingsplan.

Trend #9: Abonnementstjenester bliver mere almindelige

Hvis du tænker over det, så findes der stort set abonnementstjenester på alt i dag. Lige fra din morgenkaffe, fritidsaktiviteter som fitness og streaming, dagligvareindkøb, måltidskasser til et par nye, friske sokker.

Men hvorfor er det sådan? Først og fremmest er det komforten.
Forestil dig, at du har en fridag. Din yndlingskaffe står ude foran din hoveddør klar til at blive brygget. Du skal ikke planlægge en tur i supermarkedet, da dine varer bliver leveret senere.

Aftensmaden er allerede planlagt i din måltidskasse, hvilket giver dig en masse tid til at gøre det, du har lyst til. Måske tage en tur i fitness efterfulgt af en afslapningsdag på sofaen med at streame dine yndlingsfilm. Derfor kan abonnementstjenester frigøre en del tid for forbrugeren, der gerne vil effektivisere sin hverdag.

En anden stor faktor inden for abonnementstjenester er tilpasning. Ofte har man ikke en one-size-fits-all-løsning, da tjenesterne kan tilpasses dig og dine præferencer.
Måltidskasser kan tilpasses både børnefamilier, vegetarer eller singler. Streamingstjenester har forskellige tilbud, hvor du enten kan vælge servicen med eller uden reklamer.

Den sidste faktor for abonnementstjenester er økonomien. Nogle services tilbyder en værdi, der overgår det, man vil bruge ved enkeltkøb, fx streamingtjenester. Hvis man skulle ud at købe hver film, man gerne vil se, kontra omkostningen ved en abonnementstjeneste, så kan det give mere værdi at købe abonnement.

Lige så nemt det er at tilmelde dig en abonnementstjeneste, lige så nemt er det at afmelde dig. Hele processen plejer at være ret dynamisk, hvor man blot betaler abonnementsperioden ud, hvis man afmelder et abonnement. I denne opsigelsesperiode kan du stadig bruge tjenesten.

Lad os dykke ned i, hvem der køber abonnementstjenester:

Kilde: Dansk E-handel, Q3 Tracker 2023

Denne statistik, fra Q3 2023-rapporten fra Dansk E-handel, viser, at De Unge Forbrugere (18-30 årige uden børn) er den forbrugergruppe, hvor andelen af abonnementskøb er størst. Omkring hvert fjerde køb, de foretager sig, er abonnementskøb.

Den målgruppe, der foretager færrest abonnementskøb er seniorerne ( de +51 årige), hvilket siger meget om forbrugsvanerne. Den yngre generation er i højere grad vokset op med, at abonnementstjenester er et alternativ, og derfor kan man allerede udlede, at køb i fremtiden i højere grad bliver abonnementsbaseret.

Den måde vi forbruger på er ved at ændre sig – abonnementstjenester bliver en større del af vores forbrugsvaner, da det er bekvemmeligt, kan tilpasses efter behov og har ofte en merværdi ift. at købe fx en film individuelt.

Betyder det, at du skal hoppe på abonnementsvognen som virksomhed? Ikke nødvendigvis. Det kræver ret mange ressourcer at stable på benene såsom nye fragtaftaler, ekstra lagerplads, nye aftaler med dine forhandlere, der skal kunne følge med en evt. øget efterspørgsel og ikke mindst en stor og dyr marketingsindsats, som skal informere kunderne om, hvilket behov dit abonnement afdækker.

Til sidst anbefaler vi, at du undersøger dit eget marked ved at spørge dine kunder, om de kunne overveje, hvis du også udbyder dine produkter som abonnement.

Afsluttende tanker

Fremtiden er ikke hoverboards og flyvende biler endnu. Men nye teknologier som AI, stemmebaserede interaktioner og AR kommer til at fylde mere i e-commerce verden. Om det allerede bliver i 2025 eller først senere, må fremtiden vise.

I dette blogindlæg har vi givet vores bud på 9 trends, vi kommer til at se meget mere til i 2025. Særligt tror vi, at AI-teknologier bliver ved med at vokse. ChatGPTs nye integration med DALL-E, der på ganske kort tid kan generere unikke billeder baseret på det prompt, du giver den får en fremtrædende rolle. Dette bliver det næste niveau inden for AI.

Værd at bemærke i dette blogindlæg er, at nogle af de trends, vi har beskrevet, handler om ændringer i forbrugsvaner. AR-teknologi, stemmebaseret søgning og abonnementstjenester er alle sammen ting, der knytter sig til, hvordan forbrugeren bruger det. Her kan man tale om, at forbrugeren skal lære at domesticere denne teknologi – altså at “tæmme” teknologien, og gøre den til en naturlig del af deres hverdag.

De nye teknologier ændrer ikke blot måden vi køber på, men også hvad vi køber. I takt med at flere webshops integrerer interaktive elementer i kunderejsen, gør det produkterne mere taktile og giver følelsen af, at man står nede i butikken og kigger på produkterne. I 2025 kommer vi til at se flere webshops få interaktive elementer ved flere af deres produkter.

Husk på, at den teknologi, vi har præsenteret her i blogindlægget, ikke er en løsning i sig selv — det er et værktøj. Den sande værdi ligger i, at du ved, hvordan du anvender disse værktøjer til at skabe løsninger for dig og dine kunder.

Ønsker du at lære mere om, hvordan du anvender ChatGPT i din hverdag kan du prøve vores ChatGPT-kursus GRATIS af via linket herunder:

Prøv udvalgte gratis lektioner (kræver at du opretter en bruger)