1 måned til Black Month. 1 måned og 3 uger til Black Week. 2 måneder til Black Friday.
Mange ejere, der driver mindre webshops, føler sig ofte presset til at skulle køre tilbud for at kunne konkurrere om at få kunderne til at bruge penge hos lige netop dem i stedet for konkurrenten.
Men det behøver du ikke, hvis du ikke vil.
Det er ikke alle webshops, hvor det kan betale sig at køre tilbud ifm. Black Friday. For nogle kan det at køre tilbud være ensbetydende med at miste penge. Eller i hvert fald ikke tjene nok på den enkelte vare, for at det kan betale sig.
Til Black Friday er det nemlig ikke nok for kunderne, hvis de kan spare 10 %. Besparelserne skal gerne ligge på 25-30 %, for at det rykker noget for dem.
Hvis du er en af dem, som ikke får julelys i øjnene af rabatter, tilbudsfest og priskrig, men som alligevel gerne gøre et eller andet til Black Friday, så kommer vi i dette blogindlæg omkring et par alternativer, så du stadig kan være med Black Friday-bølgen.
Når store spillere ikke støtter op om Black Friday
I 2016 lukkede Mads Nørgaards webshop for første gang ned ifm. Black Friday. Helt bevidst blev besøgende mødt af en sort skærm i stedet for vilde rabatter og kunne altså ikke klikke en tidlig julegave eller lidt billig selvforkælelse med hjem.
I dag går Mads Nørgaards hjemmeside ikke i sort. De holder i stedet Culture Friday, hvor de ikke sætter prisen ned, men i stedet tilbyder en gratis kulturoplevelse til dem, der handler i webshoppen den dag.
Ved begge måder at “afholde” Black Friday på siger Mads Nørgaard fra over for forbrugsfesten. Det vil de ikke være en del af. Og deres måde at afholde eller ikke afholde Black Friday inviterer ikke andre til at blive en del af køb og smid væk-kulturen.
Gør det klart i god tid, at du ikke holder Black Friday
Hvert år ser vi flere og flere webshops aktivt tage stilling til, om de deltager i Black Friday eller ej. Det er ikke længere en selvfølge, at alle butikker og webshops nødvendigvis kører med knaldtilbud.
Hvis du er en af dem, som ikke har tænkt sig at holde Black Friday, så gør det klart over for dine besøgende, kunder og følgere på sociale medier — og rigtig gerne i god tid.
Hvorfor er det nødvendigt at melde klart ud, tænker du måske?
Hvis du tydeligt kommunikerer, at din webshop ikke har tænkt sig at køre med Black Friday-tilbud, er der jo ingen grund til, at dine kunder skal vente på det. Så kan de ligeså godt købe dine produkter sidst i oktober i stedet for sidst i november.
Mange kunder begynder også allerede at spørge i slut oktober/start november, om en webshop afholder Black Friday. Hvis det er spørgsmål, du ofte får, er det godt givet ud at give alle besøgende klar besked. Det kan du fx gøre gennem bannere på webshoppen, i dine nyhedsbreve eller gennem et opslag på sociale medier. Så er der i hvert fald ingen, der er i tvivl.
Appeller til dine loyale og trofaste kunder
Hvis du melder ud, at du ikke har tænkt dig at afholde Black Friday, vil det oftest betyde, at du vil miste nogle kunder på den udmelding. Dog kan du trøste dig med, at det oftest vil være de kunder, hvis primære fokus er at spare så mange penge som muligt på de varer, de alligevel vil købe.
Du vil typisk ikke miste de kunder, der er glade for at handle hos dig, og som har gjort det mange gange før. Trofaste kunder er oftest loyale overfor en webshop, som de elsker at handle med — også selvom de måske kan købe varen billigere et andet sted.
Din webshop er heldigvis mere end bare produkter og priser. Det handler også om god kundeservice, hvor hurtigt varen leveres osv. Alt det giver kunderne en samlet vurdering af din webshop, og hvis de får en god oplevelse, vil de med stor sandsynlighed vælge dig igen næste gang, de skal købe noget i samme område. For selvom de måske kan købe det billigere hos konkurrenten, så ved de ikke, hvilken oplevelse de ellers får. Og det kan faktisk gøre hele forskellen og være et salgsargument i sig selv.
Budskaber, du kan markedsføre dig med
Hvis du lige nu sidder og tænker, at du ikke vil afholde Black Friday 2023, men alligevel gerne vil gøre noget i anledningen af dagen, får du her 3 alternative budskaber, du kan køre med til Black Friday.
For hver 100 kr. planter vi et træ
Er du og din webshop i den mere miljøbevidste afdeling, kan det være en idé at skilte med, at I planter et træ for hver 100 kr., I sælger til Black Friday. Beløbet kan selvfølgelig også være mindre eller højere — det er helt op til dig. Du er nok også den bedste til at vurdere, hvad pengepungen reelt kan holde til.
Ved at plante et træ kan kunderne være med til at gøre noget godt for planeten samtidig med, at de køber de varer hos dig, de har brug for.
Det er 2 fluer med et smæk. Hvem vil ikke gerne være med til at gøre noget godt for planeten og miljøet?
Donér 20 % af overskuddet til velgørenhed
Mange virksomheder vælger også at donere deres overskud eller omsætning til velgørenhed. Igen vælger du jo selv, hvor mange procent der skal være tale om. Dog er du nødt til at vælge nogle procenter, der batter. Ellers kan du risikere, at det kommer til at have den modsatte effekt på kunderne, fordi de inde i hovedet måske tænker: “Nå, det er da ikke særlig meget. Det er måske lidt billigt sluppet.”
Det er selvfølgelig oplagt, at den velgørenhed, du støtter, også passer med det, din webshop sælger. Går du op i bæredygtighed, så vælg en miljøorganisation. Arbejder du med at forbedre trivsel hos børn, kunne det være den type organisation, du skulle vælge.
Husk altid at skrive, hvilken velgørende organisation du vælger at støtte, så dine kunder på forhånd ved, hvilken organisation de indirekte støtter. Når det handler om mærkesager, er det bedst at spille med åbne kort.
Luk webshoppen og giv medarbejderne fri
For dem, der ønsker at gå i helt anden retning, hvor donationer ikke er involveret, og som føler sig lidt modige, kan man lukke webshoppen helt ned og give medarbejderne fri. Det giver selvfølgelig ikke særlig mange penge i kassen, men det er et statement, der kan give gode point på branding-kontoen.
Fx har amerikanske REI, der sælger udstyr til camping og friluftsliv, startet en hel bevægelse #OptOutside, fordi de netop holder lukket på Black Friday.
Mennesker kan godt lide, når virksomheder har klare holdninger og derefter også holder fast i dem. Det er oftest en del af virksomhedens eller brandets DNA, og hvis folk kan lide den holdning, kan det give medvind resten af årets dage.
Så selvom du ikke nødvendigvis får hevet penge hjem til Black Friday, kan det gavne dig på andre tidspunkter, fordi folk gerne vil støtte dig.