Conversio

Affiliate 101: Sådan samarbejder du med dine publishers

31 Oktober, 2023

  • Affiliate

Skrevet af: Nina Maria Kvist Gislinge

Nu er vi nået dertil i vores Affiliate 101-serie, hvor du skal blive lidt klogere på, hvordan du skal se samarbejdet med dine publishers, samt hvad du reelt skal levere til dem, for at de kan opnå succes.

Det er nemlig vigtigt at vide, hvordan du samarbejder med dine publishers, så også du får mest muligt ud af din affiliate marketing.

Har du ikke læst vores andre blogindlæg i serien, er det en god idé at læse dem først og så vende tilbage til dette. Med hvert blogindlæg bliver du klogere på affiliate-junglen. I vores første blogindlæg lærer du om grundbegreberne inden for affiliate marketing. Andet blogindlæg omhandler forskellige former for affiliate. Og sidst, men ikke mindst, får du styr på, hvilke beslutninger du skal træffe, inden du går i gang med affiliate marketing, med vores tredje blogindlæg i rækken.

Se din publisher som et eksternt marketingbureau

Affiliate marketing skal ses som et ekstra ben i din marketingindsats, som understøtter dine øvrige indsatser med fx SEO, Google Ads og SoMe. Det er en ny måde, hvorpå du kan øge din omsætning og nå ud til nye markeder, som du ikke selv har mulighed for at dække. At arbejde med publishers er ikke meget anderledes, end det samarbejde du har, hvis du i dag har et eksternt marketingbureau tilknyttet. Her vil du også skulle levere information og materiale til bureauet, for at de kan få dig i den rigtige retning. Situationen er præcis den samme ved dine publishers. Du skal sørge for, at dine publishers har det, de skal bruge for at gøre deres arbejde ordentligt.

Både et marketingbureau og en publisher ved, hvordan de bedst markedsfører produkter generelt. Det, de ikke ved noget om, er dit specifikke produkt. Derfor er det vigtigt, du spiller dem stærke ved at give så meget information og materiale som muligt til at starte med. Hvad du skal levere af information og materiale, skal vi nok komme ind på lidt senere i blogindlægget.

Slå koldt vand i blodet, hvis din publisher beder om højere provision

Hvis du ikke får hjælp fra et bureau med din affiliate marketing-indsats, kan det på nogle punkter godt være svært at navigere rundt i. Særligt når det omhandler publishers og økonomi.

Du har måske allerede stået i situationen, og ellers er det ikke usandsynligt, at du kommer til det. Nogle gange vil en publisher gerne øge deres procentsats for salg, inden de har performet og leveret varen. Det kan også være, det først sker ca. 3 måneder inde i forløbet.

I disse situationer er det vigtigt at slå koldt vand i blodet. Da det her er vigtigt at vide, om det rent økonomisk kan svare sig for dig. Det forholder sig nemlig ikke altid sådan, at det kan det.

Som udgangspunkt vil vi anbefale at holde igen. Du kan evt. foreslå din publisher at hæve procentsatsen efter 3 måneder, hvis de vel og mærke genererer noget omsætning. Du kan også foreslå at øge procentsatsen i 3 måneder, men hvis der ingen resultater er, så lade den falde tilbage til det oprindelig niveau.

Grunden til, at vi siger 3 måneder, er, at 3 måneder er nok til, at du har et ordentligt datagrundlag at træffe beslutninger ud fra.

Det kan derudover være værd at kigge ind i et netværk, hvor du kan skrue op og ned for den enkelte publishers, så du ikke øger eller sænker procentsatsen for hele dit program. Nogle publishers er jo bedre end andre. Det kan du fx gøre, hvis du er en del af Partner-ads, men det varierer fra netværk til netværk.

Hvad skal du levere til din publisher?

Men hvad er det så, du helt præcist skal levere til dine publishers for, at de kan opnå succes og øge din omsætning, så du får mest muligt ud af affiliate marketing. Det kigger vi nærmere på i de næste afsnit.

Kreativer

Uanset om du vil i gang med SEO-affiliate eller Shopping-affiliate, skal der bruges kreativer. Ingen vil jo købe et produkt, hvis de ikke ved, hvordan det ser ud, så kreativer er yderst vigtige at levere til din publisher. Især i de rigtige formater. Det er specielt bannerstørrelser, der skal være i forskellige størrelser, som er defineret i de forskellige netværk.

Budskaber

Det kan være en rigtig god idé at komme med nogle budskaber, dine publishers kan fokusere på i deres annoncer eller tekster. På den måde kan du sikre dig, at der er en rød tråd med det, dine publishers skriver, og det du selv ville skrive. Så ved at give publishers en række budskaber de kan bruge om dine produkter, kan du også præge dem til, hvad de skal skrive, så de ikke bare selv skal finde på noget.

Produktfeeds

Ligesom ved almindelige Google Shopping-kampagner skal du have et ordentligt produktfeed, hvis du vil i gang med Shopping-affiliate. Det skal være ordentligt, og der skal være styr på det. Jo mere styr, du har på dit produktfeed, jo bedre er chancen for at få en god performance ud af annoncen. Desuden kan publishers bedst lide, når der er styr på produktfeedet, og derfor vil de også være mere tilbøjelige til at vælge dig, hvis du har et godt et.

Årshjul til sæsoner

Særligt SEO-affiliate tager lang tid om at virke ift. at se en stigning i din omsætning. Det kender du sikkert godt, hvis du allerede selv har arbejdet med SEO. Organisk SEO tager bare tid. Derfor skal dine publishers også vide i god tid, hvad de skal arbejde på i fremtiden. Sådan se de kan rykke, når det er relevant.

Det kan være, du er i en branche, hvor der arbejdes med sæsoner. Derfor vil nogle varer være sæsonbestemt, og så skal din publisher jo arbejde på det uden for sæsonen, sådan så de er klar, når sæsonen rammer.

Her kan du fx udarbejde et årshjul over de forskellige sæsoner til dine publishers, så de kan se, hvornår sæsonerne begynder. Det gør planlægning af deres arbejde markant nemmere.

Bestsellers

Det kan også være værd at vide for dine publishers, hvad der er dine bestsellers. Bestsellers kan være gode at pushe mere aggressivt i annoncer gennem Shopping-affiliate. Men især også på den organiske del, fordi det ofte er her, hvor der vil være en del søgninger at komme efter. Så hvis SEO-publishers ved, hvad der “er flest penge i”, er det oplagt for dem at starte deres investering i content på netop dette område.

Vil du vide mere?

Det kan være, du sidder og har nogle spørgsmål ang. affiliate marketing. Måske er du stadig lidt i tvivl om, hvorvidt det er noget, du skal begynde på. Så tager vi gerne en snak med dig om dine behov. Kontakt os på tlf. 70 666 500 eller via mail hello@conversio.dk.