Conversio

Affiliate 101: Former for affiliate marketing

31 Oktober, 2023

  • Affiliate

Skrevet af: Nina Maria Kvist Gislinge

Du har måske hørt, at der findes flere former for affiliate marketing – altså måder at lave affiliate på. Og ja, det gør der.

Helt generelt kan man sige, at der findes to former for affiliate marketing nemlig: SEO- og Shopping-affiliate. Det skal selvfølgelig siges, at der findes mange flere måder at lave affiliate marketing på, fx affiliate gennem e-mailmarketing eller influencers, men SEO- og Shopping-affiliate er de to grundformer.

Men hov. Er du helt på bar bund, og aner du ikke, hvad affiliate er, så er hjælpen ikke særlig langt væk. Vi har nemlig skrevet et blogindlæg, hvor du får en grundig introduktion til affiliate marketing, som er vores første blogindlæg i serien Affiliate 101.

Dette er nr. 2 ud af 5, hvor vi grundigt beskriver de to former for affiliate marketing, samt besvarer spørgsmålet: Hvilken form bør du vælge? Oftest vil du finde dine publishers gennem dit netværk, og derfor er det dem, der varetager din affiliate marketing i praksis. Derfor er det vigtigste, at du ved, hvad disse to former går ud på, og hvordan dine publishers arbejde med dem. Ikke så du selv kan gøre det, men så du forstår processen i det.

Hvad er SEO-affiliate?

SEO-affiliate, eller content-affiliate som det også kaldes, er den oprindelige form for affiliate marketing – og sikkert også den, du kender bedst til. Det går i helt klassisk forstand ud på, at indsætte affiliate-links i content, som fx et blogindlæg. Det er i og for sig det samme, som du selv ville gøre i dit arbejde med SEO – dog med den lille krølle, at der gemmer sig et affiliate-link i indholdet.

Content til SEO-affiliate skal ranke organisk i søgeresultaterne. Det betyder, at publishers skal levere godt, relevant, opdateret og værdifuldt content for brugerne fordi det også kræver, at der laves linkbuilding til det, hvis det skal give noget værdi for dig som webshopejer.

To gode eksempler på affiliate-sider, som du måske kender i forvejen, er Forbrugsguiden.dk og Sengeguruen.dk. Disse to er store spillere inden for SEO-affiliate, og kommer tit op i de organiske søgeresultater. Det betyder samtidigt også, at affiliate-blogs begynder at være en konkurrent fordi de, ligesom dig, skal ranke højt i de organiske søgeresultater.

Hvordan arbejder en publisher med SEO-affiliate?

Uanset om det gælder SEO- eller Shopping-affiliate, vil dit netværk finde publishers, så du kan få det bedste resultat. Men selvom du ikke selv skal i gang med SEO-affiliate, er det meget rart at vide, hvordan en publisher arbejder med SEO-affiliate.

En publishers konverteringsoptimering-tilgang vil typisk også være bedre end din egen, fordi de netop kun tjener penge ved køb gennem affiliate-linket. Som webshopejer betaler du kun, når en publisher laver en konvertering. Du undgår altså at betale for tomme kliks. Publisheren er den, der i sidste ende betaler prisen for tomme kliks, og derfor er de ikke interesseret i, at brugere klikker på linket uden at købe noget. Derfor skal alt content være af så høj kvalitet, at brugerne rent faktisk køber produktet.

For publishers skal der desuden også være penge i de produkter, de laver affiliate-links til, for at det kan betale sig at give sig i kast med SEO-affiliate. Det betyder altså, at du som webshopejer skal have et produktkatalog, der på godt jysk koster lidt knaster.

Derudover skal det være varer, som brugerne undersøger, inden de køber. Det kunne fx være et køkkenapparat eller en seng. Altså en relativ dyr vare, som en bruger vil undersøge grundigt inden et køb, for at være sikker på at finde den helt rigtige vare, der opfylder ens behov. Publisheren får økonomisk ikke noget ud af at udarbejde godt content, hvis det ikke er en vare, der koster noget, da de jo får en kommission for salg gennem affiliate-links.

Når en publisher skal udarbejde og skrive content, spiller de oftest på bedst-i-test- eller bedste-produkt-vinklen. Det gør de fordi sandsynligheden for, at brugeren er købsparat efter at have læst deres content, og dermed også køber gennem linket, er stor. Du kender det måske allerede. Du er på udkig efter en ny seng og googler derfor ‘bedste seng’. Det er her publishers slår til med alt, hvad de har af godt og relevant content, der skal få dig overbevist om at købe en seng gennem deres affiliate-link.

Hvad er Shopping-affiliate?

Shopping-affiliate er kommet til senere hen, men det er i bund og grund en Google Shopping-kampagne, som linkes til et unikt affiliate-link i stedet for et almindeligt link. Det vil sige, at Shopping-affiliate ikke fungerer på en anden måde end normale Shopping-kampagner.

Gennem EU-lovgivning er markedet for affiliate marketing på Google Shopping reguleret således, at der skal være plads til “alle”. Det vil sige, at det ikke er lovligt eller muligt, at Google dominerer 100% på hele Shopping-delen. Der skal være plads til andre partnere, fx CSS Shopping-partnere.

På trods af, at det ikke er muligt at dominere på hele Shopping-delen, er Shopping-affiliate genialt til at øge volumen af kendskab til dit brand og så kan du opdage nye markeder med det, fordi du når ud til flere brugere. Desuden er det en hurtig og effektiv måde at lave affiliate marketing på. Det gør det meget populært, og derfor er det også rivende udvikling.

Vi anbefaler, at du tester Shopping-affiliate af, da det oftest er tilfældet, at Shopping har en stor betydning for den omsætning, der bliver lavet på affiliate marketing. Det essentielle er dog, at du skal have styr på dit Shopping-feed. Jo bedre optimeret dit feed er, desto nemmere er det at få publishers til at vælge dig. Et ikke-optimeret feed kan nemlig begrænse annoncens performance, og det er der ingen, der gider at bøvle med.

Derudover er det vigtigt at huske på, at Shopping-affiliate har en indlæringsproces. Der skal gå noget tid for, at Google kan få fat i den rigtige algoritme. Derfor handler det om at være tålmodig, hvis du vil se resultater, og lade være med at gå i panik, hvis der ikke sker noget med det samme.

Faldgruber ved Shopping-affiliate for en publisher

Der er en højere risiko forbundet med Shopping-affiliate for publishers end ved SEO-affiliate. Det er der fordi publisheren betaler for hver ethvert klik, en Shopping-kampagne genererer, uanset om der er salg eller ej. For dig som webshopejer er det stadig tilgangen No Cure, No Pay, der gælder. Det betyder samtidigt, at en kampagne skal være sindssygt skarp for, at det giver mening for publisheren at annoncere for.

Derudover er der en udfordring med Shopping-affiliate – igen kun for publisheren. En publisher får først sine indtjente penge 30 dage efter, de er aktive i systemet. Det betyder, at publisheren faktisk selv skal have råd til at lade sine penge flyve inden, inden pengene vender retur. Og det giver sig selv, at det kræver en vis startkapital at kunne starte det op – særligt, hvis det er på varer, der koster en del.

Selvom dette kan lyde meget afskrækkende, må du ikke tænke det sådan. Bare fordi, der er en større risiko forbundet med denne form for affiliate for en publisher, betyder det ikke, at der ikke findes nogen derude, der gør sig i denne form for affiliate. Der findes nemlig mange ufatteligt dygtige og skarpe Shopping-specialister på de store netværker, som er gode til at sælge gennem Shopping-affiliate.

Hvilken type affiliate skal du vælge?

Det kan være svært helt præcist at sige, hvilken form for affiliate marketing, du skal vælge. Der er nemlig mange faktorer, som kan påvirke valget. Hvad er dit mål med affiliate? Vil du øge volumen for kendskab af dit brand eller vil du blive en del af konkurrencen i din branche?

Derudover handler det også om, hvilke kanaler du i forvejen performer godt på. Hvis du fx allerede performer godt på Google Shopping, kan det være interessant at sætte Shopping-affiliates på, da der kan være markeder/målgrupper, du ikke selv har nået endnu. SEO-affiliate er derimod interessante at få ind, fordi de kan “fylde” i de organiske søgeresultater med dine produkter. Det betyder i praksis, at der ikke vil være plads til dine konkurrenter. Dog er dette ikke en hurtig måde at lave affiliate marketing på, som Shopping er det.

I virkeligheden handler det om, hvad du gerne vil opnå, og hvad dit temperament er – vil du se hurtige resultater eller kan du godt vente lidt på det? Gennem dit netværk vil du oprette et program, hvor du kan tilkendegive, om publishers må bruge dit affiliate link til Shopping eller organisk SEO. På den måde kan du selv vælge, hvilken type affiliate, du vil i gang med.

Vil du vide mere?

Lyder affiliate marketing som noget for dig, men synes du, det kan være lidt af en jungle at finde rundt i? Så er du ikke alene. Det er en jungle at finde rundt i, men hvis du gerne vil igang med at sælge gennem affiliates, kan vi i Conversio hjælpe dig med at komme godt fra start. Er du interesseret i at vide mere om, hvad Conversio kan gøre for dig og din virksomhed, skal du ikke tøve med at kontakte os for at høre nærmere om dine muligheder. Du kan ringe til os på tlf. nr. 70 666 500 eller sende en mail til hello@conversio.dk, så vender vi hurtigst muligt tilbage.