Har du fulgt med i vores Affiliate 101-serie, skulle du på nuværende tidspunkt gerne vide, hvad affiliate marketing er, hvordan det fungerer, hvilke typer der findes og hvordan du kommer i gang med det indledende arbejde til affiliate marketing. Hvis du nu ikke har læst de andre blogindlæg i serien, så får du her en introduktion til affiliate marketing, samt hvilke former for affiliate marketing der findes.
I dette blogindlæg går vi i dybden med de beslutninger, du skal tage inden, du kan gå i gang med affiliate marketing. Fx de affiliate-netværk, der findes, samt hvordan du økonomisk skal forholde dig til affiliate marketing.
Det er de færreste, der går i gang med affiliate marketing på egen hånd. Som webshopejer skal du altså ikke selv i gang med fx at skrive blogindlæg, der indeholder affiliate-links eller selv finde publishers, der kan skrive det for dig.
I stedet vil du typisk oprette dig i et netværk. Det kaldes også for at oprette et partnerprogram i netværket. I netværket er der tilknyttet publishers, som vil ansøge dig om at få lov til at lave affiliate marketing med dine produkter. Det betyder altså, at ved at oprette dig i et netværk, kommer de forskellige publishers altså til dig, så du ikke selv skal ud at have fat i dem.
Der findes en del netværk at vælge mellem i dag, så hvordan ved du, hvad for et du skal vælge at blive en del af? Det kan nemlig være lidt svært at navigere rundt i de mange valgmuligheder, men nedenfor beskriver vi 4 netværk, og hvad de kan.
Fordi der er så mange forskellige netværk, er det også vigtigt at vælge det, som passer bedst til dig og din forretning eller webshop. Derfor kan du tænke over disse spørgsmål, inden du skal vælge:
Det handler jo netop om at vælge det netværk, der passer bedst til dine behov, så selvom at alle de netværk, vi har beskrevet tidligere i afsnittet, er gode netværk, er det ikke sikkert, at de alle passer til dig, og det du gerne vil opnå med affiliate marketing. En anden ting at have in mente er også, at alle netværk har forskellige onboarding-muligheder. Hos nogle netværk får du en publisher manager tilknyttet, der varetager kommunikationen mellem dem og publishers fremadrettet. Hos andre får du kun adgang til platformen og publishers og skal altså selv i gang med dialoger, give publishers materiale osv. Derfor kan det være værd at undersøge mulighederne for onboarding, inden du vælger dit netværk, så du ved, hvad du går ind til.
En anden væsentlig ting, du skal være afklaret omkring, inden du rigtig går i gang med affiliate marketing, er at gøre op med dig selv, hvordan din økonomiske situation er. Altså hvad er dit budget til affiliate, og har du egentlig råd til det. Måske vil du egentlig gerne i gang med affiliate marketing, men har ikke helt budgettet til det, og så kan det altså godt betale sig at vente med det til, der er mere luft i budgettet.
Det handler i særdeleshed om, hvilken procentsats du er villig til at give dine publishers for et salg. Det nytter ikke noget, at du kun tilbyder 8 %, hvis dine konkurrenter tilbyder 15 %. Så vil de forskellige publishers jo hellere vælge dine konkurrenter i stedet for dig. Ligesom at du gerne skulle øge din omsætning på affiliate marketing, er det jo også publishernes måde at tjene penge på.
Derfor går de selvfølgelig til den annoncør, der giver den bedste deal.Derfor skal du altså beslutte den procentsats, du er villig til at give, samt dine konkurrenters priser, inden du går i gang, så du ikke sidder og fumler med det, når du har oprettet et partnerprogram.
Nogle gange kan det virke uoverskueligt at gå i gang med affiliate marketing. Og det kan vi godt blive enige om, at det også godt kan være. Derfor kan det være en god idé at få en sparringspartner med ombord, som kan hjælpe dig med alle de ting, der er svære ved affiliate marketing.
Mange bureauer i dag hjælper med rådgivning ang. affiliate marketing eller varetager kommunikationen mellem dig og netværket, sådan så du ikke selv behøver at tage stilling til det. De kan fx rådgive om de rette procentsatser, hvilke kanaler der skal laves affiliate på osv.
Og det kan altså være gode penge givet ud at få et bureau med ind over. De ved, hvad de snakker om, og kan hjælpe dig i den rigtige retning. På den måde får du også mest muligt ud af din indsats, så du ikke bare smider penge ud af vinduet. Hos Conversio indtænker vi hele din marketing-palette, hvor affiliate bliver en del af dit samlede marketing setup, der spiller sammen på tværs af dine andre kanaler. Hos os står affiliate ikke alene. Det skal ses som et ekstra ben i din samlede marketingindsats.
Er du klar til at gå i gang med affiliate marketing, men ved du ikke, hvor du skal begynde for at komme godt fra start? Så kan vi i Conversio hjælpe dig. Vi bliver din publisher manager, der både rådgiver dig om affiliate marketing eller opsætter dit partnerprogram og varetager den efterfølgende kommunikation med netværket, så du ikke behøver at finde rundt i den store affiliate-jungle. Kontakt os på tlf. 70 666 500 eller send en mail til hello@conversio.dk, hvis du vil høre nærmere om dine muligheder.