Conversio

4 tips til at sælge mere med en god produktside

22 April, 2021

  • CRO

Skrevet af: Anders Tjørnelund

Ved du, hvordan du får skabt en god produktside? Nej – nå, men så er du kommet til det helt rette sted.

En produktside er nemlig ikke bare sådan at spøge med. Det er her, du fremviser din webshops produkter, og derfor skal dine kunder også kunne finde alle relevante informationer, der måtte være, for at de lægger varen i deres kurv.

Det kræver en god portion tid og energi at opretholde et stabilt og tilfredsstillende niveau for dine kunder. Men gør du det, kan udfaldet være, at du faktisk kommer til at sælge mere.

I blogindlægget herunder har vi samlet vores 4 bedste optimeringstips fra vores white paper til dig, der gerne vil forberede din produktside eller vil være sikker på, at du ved, hvad der er produktsidens vigtigste elementer. Uanset grunden, vil du være bedre klædt på til at kunne optimere din produktside, når du har læst blogindlægget igennem.

1. Produktbilleder skal være din sælger 

Hvis du tager dig tiden til at optimere dine eksisterende produktbilleder, er der stor sandsynlighed for, at du vil opleve et øget salg.

Billeder er nemlig det første, som potentielle kunder kigger på. Derfor er det vigtigt, at du allerede fra første sekund får fanget deres opmærksomhed. Produktbilledernes funktion er, at få produkterne til at fremstå spændende og levende. Dine kunder skal altså kunne se varen i aktion.

En god huskeregel er, at have omkring 3-5 billeder for hvert produkt. Her er det godt, hvis det bl.a. indeholder målestoksbilleder samt en fremvisning af produktet, fx vha. en model. På den måde taler du ind i et sprog, som kunderne forstår, samtidig med at du giver dem inspiration til, hvordan produktet kan anvendes.

2. Fragt- og leveringsoplysninger bør være lettilgængelige 

Der findes forhindringer, som webshops altid vil have og på ingen måde kan komme af med. Det er selvfølgelig betaling for fragt og ventetid i form af levering af produktet, vi taler om.

Men du kan komme forhindringerne i forkøbet ved at placere fragt- og leveringsoplysninger i dine besøgendes synsfelt. Gør du det, undgår du samtidigt, at dine kunder får en prisforskrækkelse, når de ser deres kurv efter endt shopping og skal betale for deres varer.

Det er vigtigt, at disse informationer skal være lettilgængelige på selve produktsiden, så der ikke hersker nogen tvivl om, hvilke priser og regler, der er gældende for din webshop.

Du kan også vælge at placere fragt- og leveringsoplysningerne i et topbanner. Vælger du den metode, anbefaler vi også at duplikere oplysningerne under ‘Læg i kurv’-sektionen, så du kan vide dig sikker på, at de ikke er til at overse.

3. Information og layout er produktsidens fundament

Det her kommer nok ikke som nogen overraskelse. Vi kan slet ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at have de rigtige informationer, som fx en god produktbeskrivelse og en liste med brugbare specifikationer.

Når det så er sagt, er det også ekstremt vigtigt at huske på det layout, som informationerne præsenteres i. Det vil være ærgerligt at have arbejdet hårdt på en god produktbeskrivelse, der drukner i dårligt layout.

Vælg et layout, som skaber en naturlig opbygning af produktsiden. Sidens layout-struktur skal fremstå enkel og overskuelig, så den ikke forvirrer besøgende og potentielle kunder. Layoutet ‘Lodrette sammenfoldede faner’ er det layout, som klarer sig bedst på desktop og mobil, og er derfor værd at afprøve, om det kunne fungere for dig.

4. Produktanmeldelser giver dine kunder indsigt 

Produktanmeldelser kan virke til at være banale og ligegyldige, men det kunne ikke være længere fra virkeligheden.

Når kunder handler online, har de ikke muligheden for at spørge en ekspedient til råds. Problemet kan løses til en vis grad, hvis der er tilgængelige produktanmeldelser, de kan læse i gennem. Her vil de typisk kunne se, hvilken score andre kunder har givet produktet og læse, hvad andre mener om netop dette produkt.

Det er en god idé at overveje, hvordan du på den bedste måde kan få tidligere kunder til at hjælpe dig med at lave anmeldelser til din webshops mange produkter. Det må ikke kræve for meget tid eller for mange oplysninger af dem. Jo færre oplysninger og tid, dine kunder skal afgive, jo flere anmeldelser kan du hale ind.