Conversio

Vækst Din Webshop – Bonus afsnit 2: Hvorfor skal du have Google Consent Mode V2?

Om episoden

Hvorfor skal du have implementeret Google Consent Mode V2 på din webshop? Find svaret i videoen her.

Se næste afsnit her

Vært Kristoffer Saxtrup Nielsen

Gæst Alexander Elkjær

Emne

    Data Tracking

I dette afsnit

Okay… Lad os lige tage det fra toppen, så alle er helt med💪

Google Consent Mode er en teknologi, der gør det muligt for virksomheder at kommunikere brugernes samtykkevalg til Google gennem cookiebannere.

Consent Mode sender et signal til Google, hvis en bruger har accepteret at dele personlige oplysninger med Google til f.eks. annoncering, analyse, eller personalisering, og sikrer dermed overholdelse af brugernes samtykke.

Kort fortalt sendes der 2 signaler:

  • Med samtykke: Google kan indsamle og analysere data for at tilbyde dybere indsigter.
  • Uden samtykke: Google begrænser brugen af cookies og identifikatorer, hvilket forhindrer deling af personlige oplysninger.

Den helt store fordel ved at bruge Google Consent Mode er, at den anvender ‘conversion modeling’ til at analysere brugeradfærd og websiteperformance, selv uden brugersamtykke.

Mere konkret udfylder den huller og blinde vinkler i den indsamlede data, der opstår pga. manglende samtykke og sikrer dermed, at dine indsigter er så præcise som muligt.

Alexander Elkjær Pedersen giver en helt lav-praktisk forklaring af, hvordan det fungerer i videoen herunder👇 (Den er han lidt bedre til end jeg).

For at imødekomme ny lovgivning og stærkere krav til privatliv og samtykke har Google i slutningen af sidste år opdateret Consent Mode til Consent Mode v2.

Den største ændring i V2 er introduktionen af to yderligere samtykkestilstande: ad_user_data og ad_personalization, som kan tildeles efter brugerens specifikke samtykke.

Selve opdateringen er ikke så vigtig for dig, hvis du ikke sidder og arbejder med tracking til dagligt.

Det der er vigtigt at forstå er, at opdateringen er mere et krav end et valg, hvis du benytter Google’s annonceringsplatforme, som f.eks. Google Ads.

Hos Google har man opstillet en soft deadline omkring 1. marts for implementering af Consent Mode v2. Hvis du efter marts ikke har implementeret Consent Mode v2, vil du ikke længere kunne benytte dig af dine remarketing målgrupper i Google Ads eller indsamle data fra nye europæiske brugere.

Så der er altså ingen vej udenom!🛑 Du SKAL implementere Google Consent Mode v2 på din side. Og du kan ligeså godt få det overstået, for det er faktisk ret simpelt.

Hvad er løsningen?🤷

  1. Sørg for at du har implementeret et cookiebanner via en certificeret Google CMP-partner. (Vi anbefaler CookieYes).
  2. Når først dit cookiebanner er korrekt opsat, så er det forholdsvis nemt at opgradere til Consent Mode v2 og derefter sikre, at cookies klassificeres korrekt i overensstemmelse med brugernes samtykkevalg.
  3. Bonus step: Hvis du vil være 100% sikker på at du får så meget data som muligt, selv med udfordringer som ITP, adblockere, og begrænsninger på tredjeparts-cookies, anbefaler vi, at I supplerer med server-side tagging.

Er du ligesom jeg og synes, at tracking er ekstremt kedeligt og bøvlet at bakse med? 🥱 Så få Alexander Elkjær Pedersen eller en af vores andre specialister til at hjælpe jer.

Vi tager gerne et kig på jeres tracking-setup og sikrer, at det er både effektivt og ikke mindst LOVLIGT!

Det var alt for dette bonus afsnit.

I næste afsnit hiver jeg Christian Gade i studiet til en snak om: “Sådan tjener du penge på din SEO”.

Vi ses!👋