Conversio

Coloplast

Selv stærke og velkendte brands skal rangere højt på Google, hvis kunderne skal finde deres websites.

 

Coloplast

Coloplast er en dansk børsnoteret virksomhed, der sælger sygeplejeartikler på globalt plan. Coloplast står bag stomiposen. Det er en revolutionerende opfindelse, der i dag hjælper tusindvis af mennesker.

 

Selvom man er blandt Danmarks 25 største virksomheder, er SEO ikke mindre vigtigt.

 

Selv stærke og velkendte brands skal rangere højt på Google, hvis kunderne skal finde deres websites. 

 

Men SEO handler om mere end at eje førstepladsen i søgeresultaterne. Det handler om at skabe relevant indhold og positionere sig som ekspert i branchen.

 

Coloplast vidste, at deres SEO-indsats skulle matche deres position på markedet. Derfor indledte de i 2020 et samarbejde med Conversio for at styrke den organiske synlighed. 

 

Målet var at dominere søgninger relateret til stomi, sårbehandling og kontinens.

Udfordring

Markedsledende i branchen men nederst på Google

Da samarbejdet startede, lå Coloplast langt nede i søgeresultaterne på deres vigtigste søgeord: stomi. Et søgeord med høj konkurrence, hvor de konkurrerede mod sider som sundhed.dk, Kræftens Bekæmpelse og Netdoktor – websites med stor autoritet og troværdighed.

 

Det var et tydeligt billede på udfordringen: Selvom Coloplast var førende i branchen, manglede de digital tilstedeværelse. 

 

Opgaven var at skabe en SEO-strategi, der afspejlede deres faglige tyngde, som kunne bringe dem op på de øverste placeringer i Google.

Da jeg overtog Coloplast, havde de ikke haft meget fokus på SEO, og ‘stomi’ lå som nr. 8 på Google. Gennem en langsigtet SEO-strategi med fokus på værdiskabende indhold fik vi flyttet søgeordet op på førstepladsen.

Jonas Venning Larsen

Head of SEO & Partner, Conversio

Løsning

E-E-A-T skaber værdifuldt indhold

I medic-branchen er tillid og faglighed afgørende. Coloplast forhandler produkter til personlige og tabubelagte lidelser som stomi og kontinens. Det er derfor afgørende, at de fremstår kompetente og troværdige.

 

Derfor arbejdede vi ud fra E-E-A-T-tilgangen. Den handler grundlæggende om at vise både brugere og søgemaskiner, at dit site kommunikerer værdifuldt indhold.

 

E-E-A-T står for:

Erfaring – Har vi reel, menneskelig erfaring med det, vi kommunikerer?

 

Ekspertise – Har vi den faglige viden, der giver indholdet værdi?

 

Autoritet – Er vi anerkendt som en troværdig afsender i branchen?

 

Troværdighed – Kan brugerne stole på os og vores indhold?

 

 

Denne tilgang til SEO tager højde for mennesket bag søgningerne og sikrer helpful content. For Coloplast betød det autentiske videoer fra brugere og influencere, som formidler deres personlige historie og erfaring. 

 

Mange af Coloplasts mest relevante søgeord har nemlig en klar søgeintention bag sig: Potentielle kunder vil ikke kun vide, hvordan produktet virker – de vil høre om hvordan produktet kan forhøje deres livskvalitet. Derfor er personlige beretninger en vigtig del af kunderejsen, som Coloplast nu imødekommer. 

 

Coloplast har også produceret artikler, som blev publiceret på større, danske medier. På den demonstrerer Coloplast deres ekspertviden og opnår større autoritet og troværdighed gennem anerkendte mediers platforme.

 

Høre mere om, hvordan vi arbejdede med E-E-A-T for Coloplast herunder

Løsning

Nye landingssider til søgninger med høj volume

Først arbejdede vi med klassisk SEO, dvs. lavede en teknisk gennemgang af sitet og optimerede sidestrukturen, så hver underside blev målrettet relevante søgeord.

 

For at blive klogere på Coloplasts kunder lavede vi kunderejsemapping og søgeordsanalyse.

 

Vi rådgav Coloplast i, hvordan de kunne skabe landingssider og indhold, der italesatte de problemer og spørgsmål, brugerne reelt søgte svar på.

 

Nu havde Coloplast mere indhold, som svarede på specifikke søgninger. Det leder brugeren direkte ind til en relevant landingsside, hvilket sparer brugeren unødvendige klik og positionerer Coloplast som ekspert. 

 

Denne indsats sikrede Coloplast toprangeringer i lang tid.

 

Lige indtil det ikke var nok længere, og Coloplast blev overhalet af konkurrenterne. Det er realiteten med SEO: Du skal konstant forbedre dig, hvis du vil beholde rangeringer. 

 

Den afgørende forskel kom, da vi kiggede nærmere på E-E-A-T-tilgangens princip om erfaring.

Conversio har været en aktiv og professionel samarbejdspartner i vores SEO-arbejde og bestræbelse efter bedre placeringer på Google.

Thomas Skov Simonsen

Attraction Marketing Manager, Coloplast Danmark

Løsning

Personlige erfaringer gav comeback i rangering

Vi opdagede, at Coloplast manglede autentisk indhold fra rigtige brugere. Dette er en branche, hvor potentielle kunder søger viden fra andre med førstehåndserfaring om produktet. 

 

Det er altså indhold med fokus på egne erfaringer, der skaber troværdighed.

 

Coloplast havde allerede samarbejder med influencere og brugere, som delte deres personlige erfaringer med at leve med stomi.

 

Vi integrerede dette indhold direkte på sitet, og dagen efter rykkede Coloplast op på førstepladsen igen på søgeordet stomi.

 

Integrationen af personlige erfaringer blev en tydelig demonstration af, at SEO ikke handler om at skrive en masse content. SEO handler om at forstå, hvad der ligger bag brugernes søgninger. Når nogen søger på stomi, leder de ikke kun efter sundhedsfaglig viden. De vil vide, hvordan det er at leve med stomi. 

Personligt content har været en vigtig del af strategien, men SEO er mere end content. Teknisk SEO er mindst lige så vigtigt for at forbedre kundeoplevelsen og positionere Coloplast som ekspert i branchen.

Thomas Boddum Bjerregaard

Senior SEO Specialist, Conversio

Løsning

Linkbuilding og teknisk SEO giver et solidt fundament

Derudover havde vi fokus på at styrke linkprofilen. Coloplast havde mange backlinks, men langt de fleste pegede mod forsiden. 

 

Vi byggede en strategi for linkbuilding, hvor vi skrev artikler af høj kvalitet, der blev publiceret på større danske medier, som pegede mod de relevante undersider. Det gjorde linkprofilen både stærkere og brugerorienteret. 

 

Teknikken skulle naturligvis også være i orden. Vi arbejdede med Core Web Vitals og sikrede, at sitet leverede en hurtig og brugervenlig oplevelse.

 

Resultater

Den digitale tilstedeværelse matcher markedsposition

Samarbejdet har markant styrket Coloplasts organiske synlighed og brandets position som rådgivende ekspert i branchen.

 

De har opnået topplaceringer på stort set alle relevante søgeord og ligger igen som nr. 1 på stomi

 

E-E-A-T-tilgangen har givet Coloplast en digital tilstedeværelse, der matcher deres ledende markedsposition.

 

I dag er vi i gang med samme løsning for Coloplast Norge, og her ser resultaterne lige så imponerende ud. 

Conversio holder ord og lever op til deres egne værdier som kundetilfredshed, gennemsigtighed og fokus på konvertering.

Thomas Skov Simonsen

Attraction Marketing Manager, Coloplast Danmark

Teamet bag


En case af

Jonas Venning Larsen, Christian Gade, Thomas Boddum Bjerregaard

Er vi det rette match?

Vi vil det bedste for dig, selv hvis det ikke er med os.

Conversio er ikke for alle langt fra. Vores kunder er ambitiøse e-handlere, der ønsker at tage deres forretning fra god til bedst og fra bedst til markedsledende.

Kontakt os

Quick fixes og hurtige resultater

Vi er et dårligt match, hvis jorden brænder under jer, og I ønsker quick fixes og hurtige resultater for at redde en synkende skude.

 

Vi hjælper gerne med at slukke ildebrande, men vores tilgang kræver tålmodighed, disciplin og is i maven.

"Vi skal bare have det billigste"

En billig løsning er ikke nødvendigvis en dårlig løsning. Men vi er et dårligt match, hvis pris er den primære faktor, I vælger bureau ud fra.

 

Vi er nemlig langt fra de billigste, men vi skaber resultater, der er investeringen værd.

Der er ingen product-market-fit for jeres produkter

Vi er ikke et match, hvis jeres marketingstrategi skal kompensere for et dårligt produkt.

 

Din vigtigste opgave som e-handler er at sælge produkter, der løser et reelt problem eller behov hos jeres kunder.

 

Vi kan desværre ikke trylle og tager jer ikke ind, hvis vi ikke tror på jeres produkt.

Profitabel vækst gennem langsigtede strategier

Vi er det perfekte match, hvis I forstår, at profitabel vækst kræver langsigtede strategier samt realistiske målsætninger og er klar til at dedikere minimum 3-12 måneder til at nå disse mål på en sund og rentabel måde.

Et tæt og langvarigt samarbejde

Vi er det perfekte match, hvis I ønsker et langvarigt og tæt samarbejde med jeres bureau.

 

I ser jeres bureau som en samarbejdspartner frem for en leverandør. Sammen fejrer vi vores sejre og bliver klogere af vores fejl.

Passion og høj faglighed

Vi er det perfekte match, hvis I sælger produkter, I er stolte af, og er passionerede omkring jeres kunder.

 

I er eksperter i jeres forretning og jeres kunders behov uden jeres indsigter bliver vores marketingindsats aldrig en succes.

Din rejse starter her

Mød dit nye e-commerce team

Har vores tilgang fanget din interesse? Så lad os tage en snak!

Vi tror på, at gode resultater starter med en god samtale – kontakt os, og lad os finde ud af, hvad der giver mening for din forretning.