Conversio

Webshop-løsning 2025: Sådan vælger du den rette til dig og din forretning

24 November, 2023

  • Magento
  • Shopify

Skrevet af: Emil Øgaard

At vælge den rette webshop løsning er en kompleks beslutning. Der er mange leverandører og platforme at vælge imellem. Hver platform har sit eget sæt funktioner, fordele og ulemper. Det kan virke helt uoverskueligt, og man kan nemt risikere at vælge forkert.

I dette blogindlæg kigger vi på, hvordan du vælger den bedste webshop-løsning til din forretning. Vi har samlet en oversigt over de mest populære webshop-løsninger samt de vigtigste overvejelser, du skal gøre dig, når du vælger en webshop-løsning til din virksomhed. Slutteligt kommer vi ind på, hvordan du afstemmer dine behov inden du starter din søgning.

Vores CEO, Anders, har over 15 års erfaring med at drive webshops. I denne video giver han nogle nyttige tips, når man skal kigge efter webshopløsninger:

Her er de mest populære webshop-løsninger i 2025

Markedet bugner af forskellige  webshop-løsninger, der kan både det ene, andet, tredje og tiende. Vi har samlet et overblik over de mest populære systemer plus deres 3 største fordele og ulemper, så du nemt kan finde ud af hvilke løsning, der passer bedst til dit behov.

Fordele og ulemper ved Magento

Fordele og ulemper ved Magento som webshop-platform

Fordele:

  • Med Magento får du et stort udvalg af plugins, apps, moduler og integrationer, som gør det muligt at tilpasse din shop lige, som du vil have den.
  • Der er indbygget gode funktioner ift. SEO samt segmentering af lokation og demografi, og så er systemet mobilvenlig.
  • Magento understøtter bedst virksomheder med adgang til programmører.

Ulemper:

  • Magento kan blive en dyr løsning i længden. Det er dyrt at hoste og opgraderer til de nyeste versioner, da det ikke sker automatisk. Derfor kræver det et budget til programmører og udviklingstimer,.
  • Løsningen har en kompleks opsætning og begrænset support, så det er ikke lige til at komme i gang.
  • Hastigheden på webshoppen er langsommere ift. andre løsninger.

Fordele og ulemper ved Shopify

Fordele og ulemper ved Shopify som webshop-platform

Fordele:

  • Systemet bruges internationalt. Derfor tager det ikke lang tid at få tilføje nye funktioner til webshoppen.
  • Shopify gør det nemt at oprette og teste en webshop. De tilbyder  nemlig en 14 dages gratis prøveperiode.
  • Der er gode muligheder for at integrere med plugins, apps og moduler. Det er nemt ift. integrationer med fragt, betaling, ekstern lager, økonomisystemer osv.

Ulemper:

  • Det er en hostet løsning, så der er begrænsede muligheder for tilpasning, fx er Shopifys checkout låst og kan ikke tilpasses
  • Det kan blive dyrt, hvis du har behov for funktioner eller designs, der ikke er standard. Fx er der kun 9 gratis skabeloner, en række vigtige funktioner er ikke inkluderet i den billigste pakke, men kan i stedet tilkøbes.
  • Shopify opkræver et transaktionsgebyr på hver eneste ordre.

Fordele og ulemper ved WooCommerce

Fordele og ulemper ved WooCommerce som webshop-platform

Fordele:

  • WooCommerce er gratis og ligger på dit eget webhotel. Det er derfor nemt at opsætte og tilpasse vha. de mange muligheder for moduler og plugins – det er faktisk også muligt at få lavet plugins, der ikke eksisterer på nuværende tidspunkt.
  • Det er mobil- og SEO-venligt og kan integreres med Google Analytics, som kan være en stor hjælp, hvis du vil forbedre synligheden af webshopppen.
  • Deres interface er simpel og brugervenlig, der gør det nemt at administrere webshoppen.

Ulemper:

  • WooCommerce kræver et WordPress-websted for at kunne køre. Du skal altså have en separat WordPress-installation ud over din webshop.
  • Systemet kan være utroligt ressourcekrævende, da det kræver både en del tekniske færdigheder at vedligeholde for at kunne køre problemfrit.
  • Det er ikke en løsning, der er egnet til komplekse webshops, da der ikke er indbygget flere avancerede funktioner, som den type webshops kræver.

Fordele og ulemper ved PrestaShop

Fordele og ulemper ved Prestashop som webshop-platform

Fordele:

  • Det er en god løsning til små og mellemstore virksomheder. Det er nemlig gratis at downloade og bruge, så der er penge at spare på licensomkostninger.
  • Systemet har indbygget flere e-handelsfunktionaliteter, fx håndtering af ordrer, kundeoplysninger og marketingkampagner samt understøttelse af flere sprog og valuta.
  • Det er nemt at tilpasse din webshop gennem deres brugervenlige grænseflade. Du får stillet et hav af temaer og moduler til rådighed, så du kan designe din drømme-webshop.

Ulemper:

  • Hjælp kan være udfordrende at få, hvis du har behov for mere end deres online forum kan give. Der er ikke er et officielt supportteam, og så er der ikke så mange Prestashop-eksperter i Danmark, da systemet ikke er så kendt herhjemme som i andre lande.
  • Det kræver teknisk snilde at installere og konfigurere systemet på din egen server.
  • Der er begrænsede muligheder ift. udvidelse af webshop. Mange af Prestashops moduler koster desuden penge, så det kan blive en større udskrivning, hvis du på et tidspunkt ønsker at tilføje og udvide.

Fordele og ulemper ved DanDomain

Fordele og ulemper ved Dandomain som webshop-platform

Fordele:

  • Systemet er nemt at bruge for dem uden erfaring med kodning. Det er utroligt nemt at opsætte og komme i gang med – og har du brug for hjælp, har de mange gratis oplæringskurser.
  • Du har mulighed for at vælge netop den løsning, der passer til dit budget, da Dandomain har et månedligt abonnement med varierende priser.
  • Du får mange funktioner med i systemet, fx responsivt design, som er meget mobilvenligt, brugervenlig checkout og dansk support.

Ulemper:

  • Dandomain har begrænsede tilpasnings- og udvidelsesmuligheder, fordi det er en hostet løsning. Derudover er løsningen ikke international, så den kan ofte ikke integrere med udenlandske apps og værktøjer.
  • Der er ekstraomkostninger, hvis du har behov for adgang til yderligere funktioner og plugins.
  • Det er en dyr løsning, hvis du ønsker en avanceret webshop.

Fordele og ulemper ved Shoporama

Fordele og ulemper ved Shoporama som webshop-platform

Fordele:

  • Det er et dansk og lynhurtigt shopsystem, der vægter SEO højt. Shoporama er faktisk førende inden for SEO.
  • De har en fast månedlig pris, og med i købet får du arrangementer og et community, hvor du kan indhente viden om e-commerce og få hjælp.
  • Der er mulighed for integrationer til de fleste danske systemer samt at tilpasse din checkout.

Ulemper:

  • Da Shoporama er en mindre, dansk virksomhed, er deres support ikke tilgængelig 24/7.
  • Det er en hostet løsning, så det er ikke altid muligt at kunne tilpasse shoppen præcist, som du vil have. Fx er der kun få skabeloner til rådighed, og det er ikke muligt at anvende konfigurérbare produkter.
  • Systemet understøtter ikke differentierede rabatter til B2B-kunder.

 

Open source webshop løsning

Forskellen på en hostet eller open source løsning

Er du på udkig efter en webshop-platform, men er du i tvivl om, hvilken type du skal vælge? Der er faktisk to forskellige muligheder: en hostet eller open source webshop-løsning.

En hostet webshop-platform er et softwareprodukt, der hostes af en tredjepart, så du nemt kan oprette og administrere din webshop. Du betaler typisk en månedlig eller årlig abonnementspris for at bruge tjenesten, og du har ikke adgang til selve kildekoden. Dette kan være en god løsning, hvis du ikke har teknisk viden eller ikke vil bekymre dig om vedligeholdelse af din webshop. Derudover tilbyder hostede platforme ofte en række integrerede funktioner, fx betalingsløsninger, marketingværktøjer og kundeservice, som du kan bruge til at drive din forretning. Et eksempel på en hostet platform er Shopify.

På den anden side giver en open source webshop-platform dig større fleksibilitet, da du har adgang til kildekoden og dermed kan tilpasse systemet, præcis som du ønsker. Dette kan være en fordel, hvis du har specifikke behov eller ønsker, som ikke er dækket af en hostet platform. Når du vælger en open source løsning, tilhører koden dig, og du kan rette ligeså meget i den, som du vil. Dette kræver dog, at du har en viden om website-opbygning og back-end kodning og, i sidste ende, er villig til at investere tid i at vedligeholde og opdatere systemet selv. I det hele taget er omkostningerne ofte lavere ved en open source løsning, da du ikke skal betale for abonnementer eller licenser. Et eksempel på en open source platform er Magento.

Der er både fordele og ulemper ved både hostet og open source webshop-platforme. Det bedste valg afhænger af dine specifikke behov og ønsker. Vælger du en hostet platform, får du en nem og brugervenlig løsning, mens en open source platform giver dig større fleksibilitet og kontrol. Uanset hvad du vælger, så husk at tænke over hvilke funktioner, du har brug for, og om du har den tekniske viden og tålmodighed til at vedligeholde systemet selv.

4 kritiske spørgsmål, du bør stille dig selv, inden du kigger efter en ny webshop-løsning

Det første skridt i valget af den rigtige webshop-løsning til din virksomhed er at sikre dig, at du ved, hvad du har brug for. Hvad betyder det? Det betyder, at du skal være ærlig overfor dig selv med hensyn til dine færdigheder, din tid og dit budget.

Hvis du lige er begyndt som e-handler, er det en god idé at lede efter en løsning, der giver dig mest muligt for pengene og stadig opfylder alle dine behov. Hvis du er mere erfaren og måske driver en større webshop, skal du være ekstra opmærksom på ikke at gå for meget på kompromis med dine behov.

 

Hvad er dine behov for din webshop?

Hvad er dine ambitioner med webshoppen?

Leder du efter en løsning, der blot skal kunne klare opgaven billigst muligt, eller ønsker du et kraftfuldt, funktionelt og skalerbart system, der kan vokse med din virksomhed? Jo mere du bliver bevidst om dine ambitioner for din webshop, desto bedre kan du vurdere, hvilken webshop-løsning der opfylder dine behov både nu og på længere sigt.

Hvis du lige er startet og ikke ser dig selv vokse ud over mere end en hobby, er der ingen grund til at investere i noget komplekst eller dyrt. Så er du bedre tjent med at få noget simpelt, som fx Shopify, eller endda bruge WordPress med WooCommerce, hvis det passer til dine behov.

Men hvis du derimod har ambitioner om og ser et potentiale for vækst i din webshop, har du brug for et system, der understøtter denne vækst. Her er det altså vigtigt, at du ikke går på kompromis med funktioner og services. Selv hvis du ikke mener, du har behovet lige nu, er det vigtigt, at du vælger en platform, hvor du har mulighed for at tilvælge funktioner, der understøtter din vækst, hvis eller når behovet opstår i fremtiden.

Conversio bygger webshops både i Magentos Open Source-løsning og i Shopify. Magento som er en af verdens største open source webshop-platforme. Magento kan håndtere tusindvis af individuelle produkter, og den eneste grænse for antallet af produkter og ordrer er størrelsen på din server. Dertil gør Magento det nemt for dig at styre flere webshops fra én platform. Du kan styre produkter, produktinformationer og lagre fra ét sted, og stadig kunne tilpasse de enkelte webshops, så de fremstår individuelle. Bruger du Magento fra dag 1, behøver du ikke bekymre dig om at skifte platform, når din virksomhed vækster. I anden del af dette blogindlæg kigger vi nærmere på, hvorfor vi mener, at Magento er markedets bedste webshop-platform.

I Conversio har vi derudover samlet alt, du skal bruge for ikke blot at drive, men også vækste en succesfuld webshop i én samlet løsning. Vi har fjernet elementer, der kan begrænse din vækst. F.eks. har vi ingen ordregebyrer på vores platform, men blot et fast månedligt abonnement. Det skal nemlig ikke koste noget at vokse i Conversio.

Hvilke funktioner er absolut nødvendige for, at din webshop kan vokse?

Som webshopejer kender du sikkert godt følelsen af at være frustreret over din nuværende platform. Det kan være, at du ikke længere får de resultater, du ønsker fra din webshop eller måske begrænser den dig i forhold til det, du ønsker at opnå i fremtiden. Måske har frustrationen været der længe, men du har simpelthen ikke fået gjort noget ved det.

Det er et alment kendt problem blandt webshopejere, der har brugt den samme platform i lang tid. De har vænnet sig til dens finurligheder og har nu svært ved at forestille sig at skifte. Dette er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Virkeligheden er, at de fleste små virksomheder har begrænsede ressourcer og har dermed ikke plads i deres budget til en ny platform, platformsopgraderinger eller -udvidelser.

Vigtige funktioner på din webshop

Hvordan ved du, hvornår det er tid til at kigge efter noget nyt?

Det første skridt er at spørge dig selv, hvor ofte er du nødt til at sige: “Det kan ikke lade sig gøre.” Svaret bør være aldrig, men det er de færreste platforme, der kan leve op til det. Det er vigtigt at have en platform, der leverer det som din forretning kræver af den. Men det er også vigtigt at sætte realistiske forventninger. Lav en liste over de største frustrationer, du oplever med din nuværende webshop. Brug den liste til at undersøge, hvilke andre muligheder, der er tilgængelige på markedet.

Et godt tip, når du er på jagt efter bestemte funktioner, er at prioritere funktioner, der allerede er gennemtestet på markedet. Hvorfor gøre det mere besværligt end det er? Hvis du alligevel gerne vil have lavet tilpassede funktioner til din webshop, bliver det ofte en dyr omgang, og du er 100 % afhængig af din udviklers evner. Kort sagt: Tilpas dig systemet. Tving ikke systemet til at tilpasse sig dig. 

Hvis der er nogle platforme inden for dit budget, der tilbyder alt på din ønskeliste, er det selvfølgelig fantastisk. Det er dem, du bør overveje at kigge på som din næste platform. Det er dog meget usandsynligt, at du finder en platform inden for dit budget, der tilbyder alt på din liste.

Derfor er det vigtigt at overveje, hvad du kan gå på kompromis med som webshopejer:

1. Hvilke funktioner er absolut nødvendige for din butik?

2. Hvilke funktioner kunne være nyttige, men er ikke afgørende?

Det vigtigste er, at du allerede har gjort dig nogle tanker om, hvilke funktioner, der er vigtige for dig, inden du begynder at lede efter et nyt system. Vær også opmærksom på, at en platform, der løser 80% af dine ønsker ofte, er mere end rigeligt. De sidste 20% kan opnås ved at kigge ned i dine arbejdsgange og tilpasse din adfærd til systemet frem for at tvinge systemet til at tilpasse sig din adfærd.