Andreas Faaborg
Head of Social
1 Juli, 2024
Skrevet af: Gitte Krarup Jørgensen
Pinterest er af flere årsager en fantastisk platform at annoncere på både organisk og betalt. Mediet er perfekt til bl.a. at skabe brand awareness til dit brand, hvis det bruges korrekt — og hvis du har en betalt tilstedeværelse, er det også en billigere platform at markedsføre sig på end de konkurrerende sociale media-platforme.
Derudover er Pinnerne (brugere på Pinterest) kendt for at være superkøbere og omsætter for et højere beløb end på andre platforme på trods af en længere kunderejse — what’s not to like?
Du kender Pinterest, har måske en bruger, men er ikke rigtig kommet i gang på mediet? Eller måske får du bare ikke de resultater, som du havde håbet på?
I dette blogindlæg giver vi dig 4 tips til, hvad du kan kigge ind i for at styrke din tilstedeværelse på platformen.
Det er ikke kun på opsætningen af pins og annoncering, Pinterest analyserer kvaliteten på — det er også dit domæne, der bliver lavet en screening af.
Vidste du fx, at Pinterest kan slå ned på, hvis din webshop har mange pop up-vinduer, uskarpe billeder, ringe grammatik og slåfejl?
Du kan blive klogere på Pinterest retningslinjer for butikker lige her: https://policy.pinterest.com/da/merchant-guidelines
Én af de særdeles fede ting ved Pinterest er, at din annoncering har længere levetid end på andre konkurrerende sociale media-platforme. Opslag bliver vist i ‘Explore’ ud fra mest relevans frem for, hvad der sidst er opslået. Det betyder, at selv dine gamle opslag kan have lang levetid efter de er slået op.
Dog kommer ingen sovende til tingene. Og det betyder dermed heller ikke, at du kan opbygge din forretnings tilstedeværelse på Pinterest for derefter at slå benene op og læne dig tilbage og lade siden passe sig selv. Det er nemlig vigtigt for kvaliteten af din Pinterest-profil, at der kontinuerligt er aktivitet og fornyelse på din profil i form af interageren med opslag, oprettelse af pins og udbygning af boards.
Passer destinationslinket til din Pins budskab, og dét som forbrugeren søger? Det handler om at gøre det så nemt som muligt for forbrugeren at blive assisteret frem til dit produkt.
Et klassisk eksempel kan være, at man har lavet en pin på en produktserie indenfor en produktkategori, hvor den valgte landingsside er enten forsiden eller produktkategorien frem for produktserien.
Reglen er: Jo kortere vej, jo lettere tilgængelighed, jo bedre resultater.
Kvaliteten af din pin er målt på, hvor populær og hvor aktuel din pin er.
Pinterest har en række værktøjer, hvor du kan undersøge de søgeord, du kan bruge i dine pins til at øge relevansen af dine pins. Har du ikke kastet dig ud i en betalt tilstedeværelse på Pinterest, kan du nemt benytte dig af nedenstående gratis hjælperedskaber:
Søgebaren: Når du skriver dit søgeord i søgebaren, kommer der en række relaterede søgeord frem, der er blevet søgt på tidligere inden for emnet. På denne måde vil du få indblik i hvilke søgeord, vendinger og opstillinger, der vil være gode at inddrage i din annoncering.
Relaterede søgeord: Disse relaterede søgeord vil også blive vist i ‘Explore’, når du søger på et emne. Søgetermerne kan du med fordel tilføje til din annoncering, da det er interesse-emner, der vil ligge inden for din målgruppe.
Explore: Brug værktøjet til at søge inspiration til søgeord og kreativer. De øverste pins er dem, som Pinterest har vurderet til at være mest relevante for din søgning. Du kan derfor med fordel se ind i, hvad andre har gjort for at få karakteren 12 på Pinterest.
Og hvis din Pinterest-side er opsat til en Pinterest Business Manager, kan du også bruge nedenstående værktøjer:
Trends: Her kan du få indsigter i form af grafer og tal på, hvordan dine og andre relaterede søgeord performer og har gjort det indenfor en given tidsperiode. Trends giver dig også indblik i, hvilken målgruppe, baseret på køn og alder, søgeordene rammer. På denne måde er du sikker på, om det er en stigende eller stagnerende trend inden for din målgruppe.
Nederst i værktøjet finder du “Populære pins”, der er de kreativer, der klarer sig bedst inden for søgeordet. På denne måde får du kendskab til hvilket kreativt content, der fanger din målgruppes opmærksomhed. Du kan dermed bruge denne funktion som inspiration til, hvordan du med fordel kan formidle dine budskaber på Pinterest.
Analytics: Få et nemt overblik over dine pins perfomance. På denne måde kan du se hvilket af dit indhold, Pinnerne tager bedst imod, og hvilken type indhold, der kunne være en idé at lave mere af.