Marketing

Styrk den digitale kommunikation gennem din kernefortælling

Skrevet af Olli Jokinen d. 7. december 2020

Indholdsfortegnelse

Enhver virksomhed bør have en skrevet kernefortælling. Kernefortællingen er den, der får dig og dine medarbejdere til at skrige, ”ja, det er lige præcis, hvem vi er!”

Derfor giver det rigtig god mening at finde ud af, hvilken fortælling, der beskriver din virksomheds sjæl og formål.

Du skal bruge fortællingen til at definere din organisation over for både dine medarbejdere, leverandører og kunder.

Og lige så vigtigt: kernefortællingen skal være omdrejningspunkt for alt den kommunikation, du sender i digitalt omløb på dit eget website og på sociale medier.

Hvor skal du begynde?

Gør dig nogle tanker om, hvorfor virksomheden i det hele taget er grundlagt og hvilke målsætninger den har.

Selvfølgelig er der mål som overskud og vækst. Men det adskiller ikke din virksomhed fra andre. Grav dybere og tænk over, hvilken værdi virksomheden skaber for andre.

Tænk over, hvad verden ville savne, hvis din virksomhed ikke fandtes.

Herefter skal du kigge både udad og indad, og du skal i dialog med medarbejdere og kunder, for det er i høj grad dem, der er med til at definere din historie. Gør du ikke det, ender du nemt med noget, der ligner den nedenstående, konstruerede tekst:

”Hos Bordplade A/S leverer vi bordpladeløsninger til private og erhverv. Hos os følges pris og kvalitet altid ad, og vores erfarne og dygtige medarbejdere er garant for en løsning, du bliver tilfreds med. Vi er lokalt forankrede med fokus på at lave de bedst mulige bordplader af de fineste råmaterialer og nyeste forarbejdningsmetoder.”

Din virksomhed og dine kunder har fortjent mere end en generisk reklametekst, så igen: husk at fortælle, hvad der gør din virksomhed unik.

Ingen gider beskæftige sig med dit digitale indhold, hvis ikke historierne skiller sig ud.

Gør din kommunikation interessant

Alle virksomheder er forskellige. Nogle er helt naturligt inspirerende og spændende, mens andre nok er lidt mere anonyme og specialiserede.

Men så længe, der er et marked for dit brand og dine produkter, så er kernefortællingen med til at gøre dit indhold mere interessant og involverende. Grunden til det er, at relevante historier kan påvirke både følelser og motivationer hos din målgruppe.

Din virksomhed har brug for at skabe indhold til forskellige medier og kanaler for at komme i kontakt med sine kunder.

Uanset om det er indholdet på virksomhedens hjemmeside eller posts på sociale medier, så er den gode historie med til at gøre noget potentielt kedeligt indhold til både relevant, underholdende og troværdigt.

Kernefortællingens anatomi er enkel

Enhver god historie har en begyndelse og slutning. I din kernefortællings tilfælde skal du begynde med et problem eller en motivation – nemlig årsagen til, at din virksomhed findes.

Det kan for eksempel være, at I så et hul i markedet eller at I opfandt en ny måde at fremstille ting eller tilbyde ydelser på.

I midten skal du fortælle, hvordan I løste problemet, og til sidst skal du selvfølgelig have en lykkelig slutning, hvor du fortæller om, hvad løsningen betød for virksomheden, kunderne og markedet. Så har du en spændende kernefortælling.

Herunder kan du set et godt eksempel på, hvordan en international virksomhed bruger kernefortællingen som omdrejningspunkt for al kommunikationen.

Bemærk: at det ikke handler så meget om, at The North Face laver rygsække og jakker, men at de tager udgangspunkt i, hvor de kommer fra, forstår kunden og i det hele taget gør en forskel. De sælger med andre ord ikke udstyr, men eventyr.

Så hvordan kommer du i gang?

Nu ved du lidt mere om, hvordan man arbejder med kernefortællinger. Stil de nødvendige spørgsmål, lav en struktur, inddrag medarbejdere og kunder – og sørg for at fortælle noget relevant, troværdigt og ualmindeligt om virksomheden.

Men for at få kernefortællingen til at fungere ordentligt, så den kan blive omdrejningspunktet for al den eksterne kommunikation, anbefaler vi, at du allierer dig med en dygtig tekstforfatter eller journalist.

Det er vigtigt, at en person, der kan se det hele lidt udefra og stille både de oplagte og måske lidt hårdere spørgsmål, kommer på banen. Ellers kan det hurtigt ende med, at kernefortællingen kommer til at ligne den om Bordplade A/S.

Vil du vide mere om, hvad en kernefortælling kan gøre for din virksomheds digitale indhold? Så tag fat i os på 70 666 500 eller på [email protected], så skal vi nok hjælpe dig videre.

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

For at få styr på din virksomheds kernefortælling og derved styrke din digitale kommunikation.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Alle virksomheder, der gerne vil have udarbejdet en kernefortælling, som de kan identificere sig med og for at definere deres organisation overfor medarbejdere, leverandører og kunder.

Hvor langt er dette blogindlæg?

707 ord.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Digital kommunikation, branding og kernefortælling.
Skrevet af Olli Jokinen

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op