See, Think, Do, Care: Sådan opbygger du din marketingstrategi

28
January
2022
Skrevet af:
Rasmus Kolby & Nina Maria Gislinge

 

   

 

Hvordan er det nu lige, du sikrer dig, at du har helt styr på din marketingstrategi i relation til brugernes kunde- og købsrejse? Hvilke områder skal du fokusere på, og hvordan gør du det i praksis?

Der findes forskellige metoder til at planlægge og udføre din marketingindsats - See, Think, Do, Care-metoden er af dem. Den kan hjælpe dig med at lægge en klar plan, for dine mål og din indsats. Den er nem at arbejde ud fra og er et værdifuldt værktøj, der sørger for, at du kommer hele vejen rundt, når du markedsfører dine produkter eller ydelser til din målgruppe.

Dette blogindlæg hjælper dig med at forstå See, Think, Do, Care-tilgangen, hvorfor det er en tilgang, der er værd at inddrage i din marketingindsats samt hvordan du bruger tilgangen i praksis.

Hvad er See, Think, Do, Care?

See, Think, Do, Care (STDC) er en tilgang og metode, udtænkt af Google-medarbejderen Avinash Kaushik. Tilgangen tager udgangspunkt i online markedsføring og brugernes kunderejse fra start til slut. Modsat andre marketingsmetoder tænker denne tilgang mere langsigtet. Den fokuserer på relationer til nye og eksisterende kunder, fordi der skabes værdi både før, under og efter et køb.

Der er i alt 4 faser i denne tilgang: See, Think, Do og Care. De beskriver hvert stadie af en brugers kunderejse. Dem vil vi nu forklare hver især, og så senere komme med konkrete eksempler på, hvordan du implementerer det i din marketingindsats.

1. See-fasen

I kunderejsens første fase arbejder du med den størst mulige målgruppe. I denne fase kan du nå ud til alle potentielle kunder, der har en potentiel interesse i produkter og ydelser, som bl.a. din virksomhed tilbyder. Brugere på dette stadig vil oftest ikke kende til dit produkt, virksomhed og/eller brand. Dette er altså fasen, hvor du skal skabe opmærksomhed omkring din virksomhed.

2. Think-fasen

På dette stadie er brugerne et skridt længere i deres kunde- og købsrejse. Her søger brugerne nemlig målrettet efter oplysninger om specifikke produkter eller ydelser. De researcher altså, inden de beslutter sig for at gøre et køb. Derfor bør du på dette stadie rådgive dem om, hvordan dit produkt eller din ydelse kan hjælpe dem med at løse deres specifikke udfordringer.

3. Do-fasen

Do-fasen er kunderejsens tredje fase. På dette stadie har brugeren besluttet sig for at foretage et køb, men mangler dog bare at finde ud af, hvem købet skal foretages hos. Det er derfor din fornemmeste opgave at overbevise brugeren om, at dit produkt eller din ydelse er det bedste valg for dem.

4. Care-fasen

Den sidste fase i kunderejsen er Care. I denne fase er brugeren færdig med sin købsrejse, men din opgave og kunderejsen er ikke færdig endnu. På dette stadie skal du nemlig pleje dine eksisterende kunder, så du skaber tillid og loyalitet. Derfor er målet at gøre en eksisterende kunde til en loyal kunde, så de køber dit produkt eller din ydelse igen.

Hvorfor er det en god model?

Der findes mange modeller at bygge sin marketingstrategi ud fra, fx AIDA-modellen. Modsat AIDA, er STDC-tilgangen dog særligt god til at illustrere, hvor man skal sætte ind i sin strategi, da den fokuserer på hele kunderejsen – og ikke mindst samspillet mellem marketing, content og tracking.

Netop det at sælge til en eksisterende kunde, er som bekendt nemmere i stedet for hver gang at skulle ud og hive fat i nye kunder og jagte salget.

Hvert stadie giver en indsigt i, hvor brugeren er på sin kunderejse. På den måde kan du nemmere fokusere på de elementer, der skal til for at opnå succes i lige netop det stadie. Derudover samler modellen også en treenighed: kanal, content og tracking, så du ender med en samlet pakke til din marketingindsats. Ingen af delene fungere, uden det andet – det hele skal spille sammen for at opnå succes.

Derudover kan modellen få forskellige afdelinger i virksomheden til at arbejde bedre sammen. Den sætter tanker i gang om de forskellige marketingindsatser, der findes, og man kan se, hvordan de forskellige elementer arbejder sammen og bakker op om hinanden. Særligt også hvilke elementer, der er afhængige af hinanden. Det giver alle en bedre og større forståelse, hvordan deres og andres arbejde indgår i det større billede.

Brug STDC til at styrke din marketingindsats

I Conversio arbejder vi også med STDC-metoden. Det gør vi, så vi kan tænke hele vores marketingindsats, content og KPI’er sammen. På den måde spiller de bedre sammen, og derfor giver det også vores kunder den bedste oplevelse.

Derfor har vi udarbejdet dette skema, der samler marketingindsatsen og tydeliggør målene i de enkelte faser.  

Oversigten viser som sagt hele ens marketingindsats i alle tilgangens faser. Hvilke mål har man, hvordan når vi de mål, hvilken målgruppe gælder indsatsen for, hvor er brugerne på deres kunderejse, hvilke KPI’er er succeskriteriet for, at vi er nået i mål – og til sidst, hvilke kanaler eller områder skal vi udbrede det på.

Alle disse spørgsmål er der svaret på i hver boks for hver enkelt fase. På den måde bliver det tydeligt, hvilke mål der er for de specifikke faser samt hvordan du når dem og med hvilke midler.

Sådan bruger du STDC-tilgangen i praksis  

I See-fasen handler det fx om at skabe opmærksomhed om din virksomhed og brand. En god måde at gøre det på, kan være at arbejde med betalte annoncer. Dette kunne fx være Display-annoncer eller annoncer på diverse sociale medier. På den måde er du tilstede, hvor brugerne er, og du skaber og tiltrækker opmærksomhed.

I Think-fasen skal du agere som eksperten, når brugerne undersøger produkter eller ydelser og leder efter råd og vejledning relateret dertil. Her skal du altså vidensdele. Det kan du fx gøre vha. white papers, e-bøger eller lignende, som brugerne får adgang til gennem sign-ups til dit nyhedsbrev.

I Do-fasen skal du sørge for at konvertere en potentiel kunde til en reel kunde. Her er det en god idé at køre Google Search Ads, så du kan være synlig for brugere med købsintentioner. Derudover kan du med marketing automation arbejde med dine leads og gøre dem købsparate, så de vælger dig.  

Til sidst i Care-fasen skal du sikre dig, at kunden er tilfreds med sit køb og din virksomhed. Du skal pleje dine kunder, så de får lyst til at købe hos dig igen. Det kan du bl.a. gøre ved udsende e-mails hver 2-4 uge, der giver dine eksisterende kunder værdi, som fx nyttig viden, rabatkoder osv. På den måde giver du ikke chancen for at glemme din virksomhed, og det skaber en loyalitet mellem dig og kunden, der gør det lettere at sælge til dem igen.

Vil du vide mere?

Tænker du også over, hvordan du bedst kan implementere See, Think, Do, Care-tilgangen i din marketingindsats? Så kontakt os ved at ringe på tlf. nr. 70 666 500 eller send en mail til hello@conversio.dk, og få mere at vide om, hvad vi kan gøre for din marketingindsats.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Nina Maria Kvist Gislinge
Content & SoMe Specialist (på barsel)
nmg@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen