Victoria Kisum Bak
Digital Marketing Specialist
23 November, 2023
Skrevet af: Pernille Engedal Vendelbo
Har du også hørt om TikTok, men måske er du ikke helt sikker på, hvad det egentlig er? Eller måske ved du godt, hvad det er, men vil vide, hvordan du kommer i gang med det?
Uanset hvad kan dette blogindlæg hjælpe dig godt på vej.
TikTok er et socialt medie, hvor brugere deler små, korte og oftest sjove videoer. App’en er designet til at sprede indholdet til flest mulige brugere, og derfor kan det være nemmere at få flere eksponeringer end ved andre sociale medier.
TikTok er i princippet et inspirationsunivers. En slags Pinterest, men med videoer i stedet for billeder. Brugere deler alt lige fra mad til danse og memes til faglig viden inden for et emne. Mulighederne for indhold er uendelige og på ingen måde begrænset.
Og som virksomhed kan du faktisk godt hoppe med på TikTok-bølgen. For hvorfor ikke forsøge at fange brugerne, hvor de er? Særligt hvis dine produkter eller services henvender sig til en yngre målgruppe.
I dette blogindlæg kommer vi omkring, hvordan du som virksomhed kommer i gang med at bruge TikTok til at fange din målgruppe og øge kendskabet til dit brand.
Hvis du endnu ikke ved, hvorfor det kan være interessant at gå i gang med at annoncere på TikTok:
Tallene taler næsten for sig selv. TikTok er en ren buffet af muligheder, og der er altså virkelig mange brugere at eksponere sig for, som måske har en interesse i dit brand.
Der er ingen tvivl om, at TikTok mest bruges til at lave organisk indhold fra brugere verden over. Men TikTok kan faktisk også bruges af virksomheder til at annoncere på.
TikTok giver nemlig virksomheder en mulighed for at interagere med deres digitale målgruppe på en ny og sjov måde. Fx kan du bruge TikTok til at uddanne din målgruppe i tekniske systemer eller få deres meninger om produkter, udbrede kendskabet til virksomhedens brand eller noget helt fjerde.
I 2020 lancerede TIkTok muligheden for, at virksomheder kan annoncere på platformen. Her er det godt at vide, at annonceadministratoren på TikTok minder meget om den på Facebook. I hvert fald ift. hvordan oversigten ser ud, og hvordan kampagner opsættes Derfor er overgangen mellem de to ift. tekniske del let, hvis du i dag allerede benytter dig af Facebook Annonceadministrator.
Derudover kan du som virksomhed bruge influencere til at hjælpe med at sprede kendskabet til dit brand.
Uanset hvordan du vælger at bruge TikTok, giver platformen dig gode muligheder, for at være kreativ og nytænkende og brande din virksomhed på en sjov og relaterbar måde – både med betalt og organisk indhold.
Er du overbevist om, at du skal i gang med TikTok? Megafedt!
Er du så i tvivl om, hvordan du begynder at bruge platformen bedst muligt? Vi gennemgår 4 trin til, hvordan du kommer godt fra start.
Det første, du bør gøre, er at definere hvilke af dine eller virksomhedens eksisterende marketingmål, I ønsker at fokusere på med jeres tilstedeværelse på TikTok.
Er det branding, øget produktkendskab, undervisning, rekruttering, salg osv., I har for øje?
Når du eller I først har defineret de marketingmål, der skal fokuseres på, bliver det nemmere at udarbejde relevant indhold, der er i tråd med de mål. Dette gælder uanset, om der er tale om organisk eller betalt indhold.
Det kan være en god idé at kortlægge, hvilke brands der minder om din virksomhed, eller den virksomhed du arbejder for, og så undersøge hvad de laver af indhold. Simpelthen at søge inspiration hos dine konkurrenter.
På den måde behøver du ikke selv opfinde den dybe tallerken hver gang. Og på de andre virksomheders profiler, kan du også se, hvordan deres indhold performer. Det kan give et fint billede af, hvad brugerne finder interessant.
Gennem inspiration fra konkurrenterne kan du beslutte, om du skal lave noget lignende indhold, eller også forsøge at gøre deres indhold bedre til din egen kanal, så det måske performer bedre.
Nu har du en idé til en video, så handler det simpelthen bare om at prøve sig frem. Prøv, prøv og prøv igen er nøgleordene.
Det handler om, at du skal gøre dig familiær med, hvordan platformen og algoritmen fungerer. Altså hvordan bliver indhold promoveret, hvilken type indhold rammer målgruppen godt osv.
Nogle gange er den bedste vej til at lægge en ordentlig strategi at have afprøvet et par ting. Derfor: Bliv komfortabel med at bruge platformen og TikToks algortiment, så du sikrer dig, at virksomheden når den rette målgruppe, inden der udformes en strategi for de specifikke kampagnemål.
Nu er du kommet til det sidste trin. Her skal du definere, hvilke kampagnemål der er de vigtigste at tracke på ift. at kunne udforme virksomhedens fremtidige kampagner.
Eksempler på elementer, du kan tracke på er:
Dine kampagnemål er altså dem, der hjælper dig med at indfri de marketingmål, du tidligere har defineret. Har du et marketingmål om øget brandkendskab, vil det fx give mening at have kampagnemål, der omhandler nye følgere og videovisninger.
Er du stadig ikke overbevist om, at du skal i gang med TikTok, så får du lige en sidste grund.
TikTok kan være en værdifuld tilføjelse til din platform af markedsføringskanaler. Det er en ekstra platform, som du kan bruge til at engagere, udbrede kendskab, motivere og uddanne din målgruppe. TikTok er særlig god for dig, der ønsker at udbygge kendskabet til dit brand på en sjov, motiverende og/eller lærerig måde – det er kort sagt et kreativt univers, hvor kun din egen fantasi sætter grænsen. TikTok giver dig muligheden for, at din målgruppe får et personligt og nært forhold til dit brand. Dette kan fx gøres med videoer af produkt gennemgange, hvor I gennemgår de spørgsmål, I normalt får til jeres produkter og derved kommer en potentiel køber i forkøbet.
Og hvorfor ellers? Fordi det er nemt og sjovt at komme i gang med TikTok. Det behøver ikke at være professionelt eller stylet, men det vigtigste er, at det repræsenterer jeres brand, og at I har det sjovt med at gøre det.
TikTok er en mulighedernes verden, og mulighederne er jo som bekendt uendelige. Hvis du har svært ved at finde hoved og hale på det hele, selve platformen og TikToks algoritme, kan vi godt forstå dig. Det er en kæmpe verden, som kan virke overvældende og uoverskuelig ved første øjekast.
Skulle du få brug for det, tager vi gerne en snak om dine udfordringer og muligheder på sociale medier. Vi kan kontaktes på tlf. 70 666 500 eller via mail på hello@conversio.dk.