Sådan bruger du emojis i din markedsføring

Udgivet
Kategori
Marketing
Længde
6 min.

Indholdsfortegnelse

Sådan bruger du emojis i din markedsføring

Du bruger garanteret emoijs, når du kommunikerer online. I så fald er du ikke den eneste. Ifølge Unicode Consortium bruger 92 % af klodens befolkning, som regelmæssigt er online, emojis. 

Vi bruger dem i vores private kommunikation, men virksomheder bruger dem også i stigende grad i deres markedsføring. Der er dog stadig delte meninger om virksomheders brug af emojis, da nogle opfatter det som useriøst og unødvendigt. Andre ser dem som et godt værktøj til at skabe en stærkere relation mellem virksomheden og dens kunder. 

Men er du i tvivl om, hvorvidt du skal bruge emojis i din virksomheds markedsføring? Og hvilke skal du bruge? Netop dét gør vi dig lidt klogere på i dette blogindlæg, så du med ro i maven kan bruge de rette emojis i din markedsføring. 

Hvorfor skal du bruge emojis i din virksomhed?

Der er flere grunde til at bruge emojis i din markedsføring. Men hvad gør emojis overhovedet for din kommunikation? Overordnet set bruges de som ikoner, der illustrerer udtryk, genstande eller situationer. De kan optræde som et supplerende element og dermed visuelt understrege et synspunkt eller tilføje en følelsesmæssig tone til din tekst. De kan også anvendes som en direkte erstatning for det skrevne. 

Emojis menneskeliggør dit brand 

Emojis er med til at personificere et budskab, da de kompenserer for det fysiske fravær, som er i skriftlig digital kommunikation. I den fysiske verden bruger vi konstant gestik og mimik, når vi kommunikerer med hinanden. Det har væsentlig betydning for, hvordan det, vi siger, bliver opfattet. Emojis bruges som et redskab, der gør det skriftlige mere visuelt, hvilket minimerer misforståelser, som bl.a kan opstå ved sarkasme eller ironi. Du kan se dem som en visuel markør, der gør, at man lynhurtigt kan aflæse en teksts stemning og tone.

Derudover er emojis budskabsforstærkere, hvilket skal forstås ved, at de er med til at udtrykke følelser og holdninger. 

Det er stort set altid en fordel at personliggøre din virksomhed, nu hvor det jo er mennesker, du sælger til. 

Emojis skaber mere engagement

Du kan bruge emojis i din markedsføring til at skabe blikfang og øge kundeengagementet. Ved at bruge dem i overskriften, er det fx muligt at øge åbningsraten i dine e-mails og nyhedsbreve. Kunder er også mere tilbøjelige til at købe produkter, som annonceres ved hjælp af emojis. Derudover er det også en måde at skille sig ud blandt mængden af organiske opslag på sociale medier, og derfor får dine opslag også typisk flere interaktioner, når du gør brug af billeder og emojis. What’s not to like?

Men hvordan skiller du dig ud blandt mængden, hvis alle andre virksomheder også bruger emojis? Det forsøger vi at tydeliggøre i næste afsnit. 

Hvilke emojis skal du bruge?

Inden du bare fylder din markedsføring med alverdens emojis, er der flere ting, du skal tage stilling til. 

Der findes efterhånden hundredvis af emojis, og derfor forstår vi godt, at det er svært at navigere rundt i. Emojis anvendes nemlig forskelligt alt efter den specifikke kontekst. 

Det er vigtigt at være opmærksom på de forskellige konnotationer, som emojis har på tværs af generationer og kulturer. Desuden ændres forståelsen over tid. For at imødekomme tvivlen omkring emojis individuelle betydning, anbefaler vi at bruge en hjemmeside som Emojipedia, hvor du kan se, hvilken almen betydning, som tillægges de enkelte. Du finder alle emojis online, hvor du kan kopiere dem direkte fra siden og sætte dem ind i din tekst.

Men husk også, at du ikke skal proppe dine tekster med emojis, da det også kan tage overhånd. Så gør det minimalt, men godt. 

Når du har styr på, hvor du finder dine emojis, og hvilken betydning de har, handler det om, at du skal bruge dem rigtigt i din markedsføring. Her skal du have styr på, at de stemmer overens med din virksomheds brandidentitet og målgruppe

Hvilke emojis passer til din virksomhed?

Først og fremmest er det vigtigt, at de emojis du bruger, passer til din virksomheds brandidentitet. Men hvordan det?

Match nogle emojis med dit brand og brug dem konsekvent i din markedsføring. På den måde kan du skille dig ud og finde dem, som passer til de produkter, du sælger. Det er med til at skabe genkendelighed for din målgruppe. 

Det er ofte mere besværligt, hvis du er en B2B-virksomhed, som ikke nødvendigvis sælger specifikke produkter. Hvis ikke du kan finde nogle, som passer nøjagtigt til dine produkter, så vælg en eller flere som på anden vis er med til at sige noget om, hvem din virksomhed er. 

Når det kommer til B2B-virksomheder, er der flere, som ikke finder emojis passende i markedsføringen. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Det er selvfølgelig klart, at du nok ikke skal fylde dine tekster med en masse hjerter, men du kan uden problemer benytte neutrale emojis som flueben, pile eller andre symboler. 

Når du bruger emojis, skal du selvføgelig være påpasselig, da det ikke er alle emojis, som passer til alle virksomheder og budskaber. Det kan være, at du ikke finder din virksomhed eller budskab passende til at bruge emojis, og derfor er det bedste måske bare at undlade dem. Her er vores råd igen, at du undersøger hvilken betydning, som tillægges de forskellige emojis. Stemmer de overens med, hvordan du ønsker, at din virksomhed opfattes?

Som hovedregel skal du huske, at din markedsføring ikke bliver mere useriøs ved at bruge emojis. Du skal bare bruge dem rigtigt.

Hvilke emojis bruger din målgruppe?

Det kommer helt sikkert ikke bag på dig, når vi nævner, at målgruppen er vigtig for din markedsføring. Brugen af emojis i din markedsføring er derfor ingen undtagelse. 

Som tidligere nævnt er der stor forskel på, hvordan forskellige generationer og kulturer bruger emojis. Derfor er målgruppen for din virksomhed vigtig, når du skal bruge de rigtige emojis. Du skal sætte dig ind i, hvad dine emojis symboliserer i de lande, som indgår i din målgruppe. Ved nogle emojis ligger der nemlig upassende betydninger bag. 

En effektiv måde du kan få indblik i, hvordan din målgruppe bruger emojis, er ved at lave et opslag med et spørgsmål, hvor du opfordrer dem til at kommentere med en emoji. Det er også en sjov måde for dine kunder at interagere på. Det kunne være spørgsmål som:

  • Hvilken emoji er din yndlings til efterårs- og vintermånederne?
  • Hvilken emoji beskriver din følelse, da du så, vi lancerede et nyt produkt i sidste uge?
  • Hvilke 3 emojis vurderer du, der passer bedst på vores virksomhed?

Prøv dig frem

Vi anbefaler, at du prøver dig frem og tester løs. Du kan bl.a. lave to forskellige opslag eller annoncer, hvor du gør noget forskelligt. Her kan du se, hvilket der får mest interaktion, kliks eller salg.

Vi skal selvfølgelig også huske at sige, at du også sagtens kan have en god og succesfuld markedsføring uden brug af emojis. Men undersøgelser og vores erfaring viser bare, at det er mere effektivt. 

Husk, at kontekst er key! 

Vi håber, at vores blogindlæg giver dig mod på at kaste dig ud i brugen af emojis i din markedsføring. Brug dem du finder relevante for din virksomhed og styrk dit budskab. Sådan sikrer du de bedste resultater.

Har du spørgsmål til digital marketing?

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.

Johannes Helleland
Johannes Helleland

Client Director, Partner