Så du også sort d. 24. november? Black Friday kom, så og sejrede.
Måske fik du selv kørt dankortet igennem nogle ekstra gange d. 24. november? Black Friday 2017 slog, ikke overraskende, alle rekorder, da danskerne fik handlet for 2 mia. kr. og dermed gjorde Black Friday 2017 til den største enkeltstående shoppedag i Danmark nogensinde, hvor især online handel og betaling med Mobilepay vækstede stort. Nedenstående oversigt inkluderer dog ikke de mange ordrer, som først trækker betalingen ved afsendelse af varen.
Tal fra FDIH
Hvis travlheden i ugerne op til Black Friday var nogen indikator, så tager danske webshops Black Fridays potentiale mere og mere alvorligt. Vores Black Friday kunder spænder bredt indenfor mange brancher, og Black Friday er især populært blandt de kunder, der sælger varer, som i forvejen er populære til julegaveindkøb. Rigtig mange danskere udnytter netop Black Friday til at få handlet julegaverne med gode rabatter. Med årets julefester lige rundt om hjørnet, er produkter som tøj og sko også altid populære på Black Friday. Dog var der også flere af vores kunder, som bevidst valgte Black Friday fra, hvilket blot bekræfter, at ikke alle webshops og brancher ser fordelen i Black Friday.
Black Friday performance for kunde 1:
Black Friday 2017 kontra Black Friday 2016
Fra kundens Google Analytics d. 24. november. Kundens webshop sælger et stort udvalg af isenkram.
Som ovenstående tal fra Analytics viser, så performede Black Friday 2017 bedre end Black Friday 2016 på stort set alle parametre, med undtagelse af den gennemsnitlige ordreværdi. ROAS (Return on Ad Spend) var på 12,98 på Black Friday, hvilket vil sige, at kunden for hver anvendte krone fik 12,98 kr. igen i omsætning. Gennemsnittet for kunden i hele november er 5,85 – altså mere end en fordobling på bare en enkelt dag, hvilket især skyldtes stort salg via deres shoppingkampagne.
Black Friday performance for kunde 2:
Fra kundens Google Analytics d. 24. november. Kunden ejer en online vinhandel, som kørte med Black Friday annoncer på selve dagen samt diverse udvidelser.
Kundens ROAS på Black Friday var på 39, hvor den gennemsnitlige ROAS for hele november var på 8. Kunden fik altså næsten 5-doblet deres ROAS. Samtidig stod Black Friday for næsten 18 % af hele kundens Google Adsomsætning i november, hvilket blot viser, at Black Friday er en god forretning for rigtig mange webshops.
Black Friday performance for kunde 3:
Fra kundens Google Analytics d. 24. november. Denne webshop sælger smykker i guld og sølv fra eget brand.
Denne kunde kørte både med almindelige Black Friday annoncer, Black Friday udvidelser, Black Friday bannere samt specielle Black Friday timetilbud i løbet af dagen. De oplevede på Black Friday en vækst i ROAS på 637% sammenlignet med deres gennemsnitlige ROAS. Derudover stod Black Friday for hele 54% af kundens omsætning i Google Ads og for næsten 20% af den samlede e-handel i november.
Find din indre spejder frem og vær beredt
Det kan betale sig at være ude i god tid med sine tiltag til Black Friday, da der er flere ting, man skal overveje, inden det hele går løs. Man kan derfor med fordel opsætte og have det hele klart i ugerne op til Black Friday, så man på selve dagen blot skal koncentrere sig om at hold øje med budgetter og salg.
Hvordan forberedte vi os hos Conversio?
Sidste år havde vi en del kunder, som ville med på Black Friday vognen i allersidste øjeblik. Så i år tog vi vores forholdsregler, så vi kunne sikre os, at alt blev forberedt i god tid og ikke mindst i den høje kvalitet, vi er stolte af at kunne levere til vores kunder på daglig basis. Vi havde derfor i god tid kontaktet vores kunder for at informere dem om Black Friday og de mange muligheder for online markedsføring, både op til og på selve dagen. Vi kunne dermed lave en struktureret oversigt over, hvilke kunder, der skulle have lavet hvad, samt hvornår det skulle køre. En typisk opsætning for en kunde indeholdte følgende:
- Black Friday annoncer som kørte hele fredag.
- Selvstændige Black Friday kampagner og søgeord.
- Black Friday undersidelinks, som både kunne køre op til og på selve dagen.
- Black Friday infolinks på selve dagen.
- Promoveringsudvidelse med Black Friday tilbud, så folk kunne se, hvor meget de kunne spare. Denne blev automatisk sat til at køre hele fredag og blev vist under annoncen, når den dukkede op i Googles søgeresultater.
Derudover kørte nogle kunder også med unikke timetilbud og bannerannoncer, som skulle skabe ekstra opmærksomhed og trafik op til Black Friday.
Udnyt mulighederne for automatisering i Google Ads
Mange af de manuelle processer, der er i Google Ads’ opsætning og optimering, kan automatiseres – især ved dage som Black Friday og Cyber monday – således man både sparer tid og ressourcer og derved kan prioritere andre opgaver. Og netop automatisering er et vigtigt element for os i Conversio, og vi går meget op i at udnytte de mange muligheder, der følger med.
Når man arbejder med betalt annoncering – og især op til en så stor enkeltstående shoppedag som Black Friday – vil der som regel opstå visse spørgsmål og udfordringer. Hvad nu hvis en kunde bruger for mange penge? Hvad nu hvis kunden får vildt meget trafik, men ingen salg? Hvad nu hvis der ingen trafik kommer? Hvad hvis kundens budget er opbrugt, eller der er budgetbegrænsning i løbet af dagen? Osv osv. Der er nemlig rigtig mange ting, der kan gå galt – og, med mindre man sidder og overvåger og tilpasser minut for minut manuelt – er det nærmest umuligt at spotte og reagere til tiden. Bare 30 minutters uopmærksomhed kan koste mange penge i tabt omsætning for annoncører.
Work smart, not hard
Når det kommer til automatisering, kan man klare diverse basics ved hjælp af automatiske regler. Det er bl.a. muligt at aktivere eller sætte kampagner, søgeord og annoncer på pause, hæve eller sænke budget, sende mails, hæve eller sænke bud m.m.
Hos Conversio tog vi det et niveau videre og havde udviklet flere avancerede automatiserede løsninger for overvågning, optimering og alert. Vores ‘budget scaler’ sørgede for at tage hånd om budgettet time for time, baseret på data. Budgettet blevet skruet op og ned i Google Ads’ konti baseret på performance. Dermed skulle vi ikke være bekymret for budgetbegrænsning for vores kunder, som i værste tilfælde kunne betyde store tab i omsætning. Hvis der var nogle konti, der fik kæmpe udsving i visninger, klik eller annonceomkostninger, sørgede vores alert system for at advare os, så vi kunne handle med det samme. Vores overbliksrapport over vores kunders performance på selve dagen bidrog til, at vi hurtigt og effektivt kunne følge med i alle vores kunders nøgletal – samlet på ét sted.
Tidspunkt for mest salg i løbet af Black Friday
Black Friday tilbuddene starter som regel ved midnat mellem torsdag og fredag, hvor flere forbrugere sidder klar hjemme foran skærmen for at få fingrene i de mest populære tilbud. Vores erfaring fortæller dog, at det er meget forskelligt, hvornår salget peaker for webshops. Herunder ser du 3 eksempler på, hvor forskelligt det egentlig kan se ud for salg i løbet af Black Friday.
I første eksempel stiger salgene langsomt i løbet af dagen og peaker for alvor fredag aften mellem kl. 20 og 22.
I dette eksempel havde man en jævn salgsudvikling igennem hele dagen, som for alvor gik i gang tidligt fra morgenstunden og fortsatte indtil midnat.
Denne er mere usædvanlig, da man her oplevede peak allerede ved midnat. Salgene nåede aldrig op på samme niveau i løbet af dagen, så her var der tale om nogle populære tilbud, hvor folk hurtigt slog til.
Google Shopping har stor betydning for omsætningen
Shoppingannoncer er i dag et must for en webshop, og stort set alle vores kunder oplever en god ROAS i deres shoppingkampagner. Derfor er det selvfølgelig alfa omega, at man udnytter sine shoppingkampagner fuldt ud på Black Friday, hvor potentialet for en rekordomsætning er kæmpestort. Ved at kigge på performance i Google Shopping fra Black Friday fra hhv. 2016 og 2017, kan vi tydeligt se, at Google Shopping får en større og større betydning for en webshops succes på Black Friday. En af vores kunder, som sælger varer indenfor wi-fi, havde en stigning i deres omsætning på 318% i Google Shopping. Derudover oplevede kunde 1, som er nævnt tidligere, en stigning i deres salg via Shopping på hele 1769% samt en stigning af deres Shoppingomsætning på hele 1855%.
Hvad så med Black Friday Weekend & Cyber Monday?
I USA er Cyber Monday den online udgave af Black Friday, og først her kommer webshops rigtig på banen med de gode tilbud. I Danmark er Black Friday blevet en blanding af gode tilbud i både de fysiske butikker samt i webshops. Men nogle af vores kunder valgte også at køre med gode tilbud d. 27. november samt Black Friday tilbud hele weekenden.
Herunder vises transaktionsdata for Black Friday vs. Cybermonday:
Som tallene tydeligt viser, kommer Cyber Monday ikke i nærheden af Black Friday, når det kommer til salg. Tiden vil vise, hvorvidt Cyber Monday vokser sig lige så stor i Danmark som i USA.
Herunder ses transaktionshistorikken hos en kunde, som kørte Black Friday kampagner over weekenden fra d. 24.- 26. november. Her tegner der sig også et tydeligt billede af, at det stort set kun er fredag, der skaber omsætning.
Det ser sort ud i 2018…
Selvom Black Friday ikke er løsningen for alle, så kommer vi ikke udenom, at det for mange webshops er en kæmpe handelsdag, som virkelig kan gøre en forskel i omsætningen. Kigger man på statistikken for de forrige år, vil Black Friday 2018 uden tvivl slå nye rekorder for online handel i Danmark. Ligesom i år vil vi til den tid være helt forberedte på at skabe de bedste resultater for vores mange Black Friday kunder.
Husk, at du altid kan kontakte os, hvis du gerne vil skabe succes online – Black Friday eller ej. Vores hold af dygtige specialister sidder lige nu klar til at tage en uforpligtende samtale om dine muligheder og behov. Ring til os nu på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected]. Du kan også bestille en gratis og uforpligtende Google Ads analyse hos Conversio.
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
