Opnå forbedret synlighed med fokus på featured snippets

18
.
April
2018
Skrevet af:

En featured snippet kan være afgørende for din eksponering på Google, så hvad kan du gøre for at få en placering i den lille men betydningsfulde rubrik?

Hvad er featured snippets?

Featured snippets er Googles måde at give brugerne det direkte svar på deres søgeforespørgsel, så de ikke behøver at skulle klikke sig videre på et af de viste søgeresultater for at finde det, de leder efter.

Hos Google er brugeroplevelsen i højsædet, og derfor vil de altid gerne give deres brugere – os! – den information, vi har brug for, så præcist og hurtigt som overhovedet muligt.

Featured snippets vises øverst i søgeresultatet, foran #1 i en fremhævet boks i toppen. Derfor betragtes den som plads #0 eller rettere Rank Zero i Google. Placeringen er med til at fange brugerens opmærksomhed og lede dem mod det websted, der bedst matcher deres søgning.

Hvordan øger det min eksponering?

En Rank Zero-placering vil betyde større synlighed for dig i Googles søgeresultater og tiltrække de rette brugere til dit website. Formålet med featured snippets er netop at føre brugeren ubesværet videre til den side, der bedst besvarer søgeforespørgslen, og placeringen er derfor et bevis på, at du har svaret. Det er hos dig, det sker.

Placeringen giver, alt andet lige, en øget CTR og unikke muligheder for at forbedre din virksomheds konkurrenceevne, troværdighed og autoritet i Google.

Featured snippets udvælges dynamisk af Googles algoritmer og beregninger af, hvilken side, de mener, der udbyder det bedste svar på søgningen. En featured snippet er således en organisk søgeoptimering, som du ikke kan være sikker på at få en topplacering ud af, selvom der optimeres for at opnå det. Med andre ord kan du altså ikke selv vælge, at et svar fra dit website skal vises som featured snippet.

MEN. Du kan gøre rigtig meget for det.

Kan jeg få plads #0 i toppen af Googles søgeresultater?

Uanset din virksomheds størrelse, kan du få plads #0 i toppen af Googles søgeresultater. Det handler om hvordan du opstiller og svarer på spørgsmål i dit indhold. For at skabe snippet-potentiale, er det vigtigt at se nærmere på de spørgsmål, dine potentielle kunder stiller, og så sidestille dem med de svar, der findes på din hjemmeside.

Kunsten at nå #0 er altså lig med kunsten at besvare spørgsmål med relevant indhold, der giver klart svar.

Der skal ikke en atomfysiker til at gætte, at brugerne typisk er mere tilbøjelige til at klikke på et featured snippet, når de leder efter svar på deres spørgsmål – og derfor bør featured snippets være en del af din SEO-strategi. Inkorporerer du tankegangen i dit content-arbejde, er potentialet stort, for der er mange spørgsmål derude, som endnu ikke bliver besvaret!

Som brugere spørger vi, mere end nogensinde før, om stort og småt – og vi stiller spørgsmålet til Google, præcis som vi ville stille en ekspert til råds. Søgestatistikker fra Google viser nemlig, at vi er begyndt at stille hele spørgsmål, såsom ”Hvordan koger man ris?”. Det vidner om en tendens til, at vores søgeadfærd har udviklet sig og, at vi giver længere og længere søgeforespørgsler – såkaldte long tail-søgeord.

Med featured snippets optimerer du altså mod fremtidens søgeadfærd, der i højere grad imødekommer dialogbaseret brugersøgninger.

15 SEO-tips til at opnå Rank Zero i Google

  1. Snup Rank Zero-placeringer. Rigtig mange af brugernes spørgsmål bliver slet ikke besvaret, så bliv first mover og slå konkurrenterne eller vælt Google af pinden. Blandt de mange spørgsmål på Google, der er ubesvarede, er eksempelvis spørgsmålet ”Hvilken mobil skal jeg vælge?”. Her er der er intet fremhævet svar på trods af, at spørgsmålet er blevet stillet mere end 1000 gange over det seneste år.
  1. Vær synlig på side 1 i Google. For at blive listet som #0 kræver det, at du er placeret på side 1 i Google, når brugerne søger på det specifikke spørgsmål.
  2. Identificer oftest stillede spørgsmål relaterede til dit markedsområde og giv et klart og direkte svar. Ved at finde dine kunders vigtigste spørgsmål og svare på dem, holder du dig relevant. Du kan undersøge, hvilke spørgsmål vi stiller Google ved at benytte keyword tools, som er velegnet til søgeordsanalyser. Det kan blandt andre være Answer the Public, StoryBase, Googles relaterede søgninger og Keyword Planner.
  3. Undersøg hvilke spørgsmål, du allerede har placeret på side 1 i Google. Det kan du gøre i Google Search Console, hvor du kan filtrere og søge efter forespørgsler på specifikke landingssider. Brug Accuranker til at se og følge dine placeringer.
  4. Stil spørgsmålet i en heading (H1, H2, H3) og svar derefter kort og præcist på spørgsmålet i brødteksten nedenunder. Det er vigtigt, at svaret kommer umiddelbart lige efter og følger samme struktur som spørgsmålet – Google er trodsalt ikke lige så god til at tyde svar som dig og mig.
  5. Brug hv-ord. Hvad, hvor, hvordan, hvornår, hvem, hvorfor, hvilke/hvilken + må, kan, skal, nær, til, eller, uden, med etc.
  6. Tænk over længden af dit svar på søgeforespørgslen. Hold gerne svaret på 280 til 320 anslag og 2 til 4 sætninger, da Google foretrækker korte, faktuelle og præcise svar, der hurtigt tilfredsstiller brugerne.
  7. Brug søgespørgsmål med det vigtigste søgeord. Også gerne relaterede søgespørgsmål for at dække emnet bedst muligt.
  8. Kombinér beslægtede spørgsmål. Det kan også være en fordel at kombinere mange nært beslægtede spørgsmål i en tekst, såsom ”Hvordan brygger man stempelkaffe?”, ”Hvilken type kaffe skal man bruge til en stempelkande?” og ”Hvor meget kaffe skal man bruge til en stempelkande?”
  9. Anvend HTML. Dit svar kan også bestå af HTML-lister og HTML-tabeller.
  10. Brug trin-for-trin anbefalinger i HTML-headings. Dit svar kan bestå af trinvise anbefalinger, som skrives i bydeform.
  11. Anvend tal i overskrifter. Du kan med fordel benytte tal i overskrifter, herunder eksempelvis %-andele, antal dage, antal tips osv. – hvis det er relevant for indholdet.
  12. Spørg i sidens title tag – svar i metabeskrivelsen. Det kan også være en fordel at skrive spørgsmålet i sidens title tag og besvare spørgsmålet i metabeskrivelsen.
  13. Undgå at nævne dit brand eller produktnavne medmindre de indgår i selve spørgsmålet.
  14. Brug din blog som primær kanal til at svare på spørgsmål, når du vil opnå Rank Zero-placeringer.

Hvordan optimerer jeg til featured snippets?

Du optimerer til featured snippets ved at besvare et spørgsmål med korrekt Rank Zero-syntaks. For at øge potentialet for at blive listet med en featured snippet, skal der først og fremmest skrives gennemgående, omfattende content på dit website, der svarer klart og præcist på brugernes spørgsmål.

Google favoriserer sider med langt indhold til featured snippets i de organiske søgeresultater. Dette er ofte sider, som giver brugerne svar på deres spørgsmål med uddybende forklaringer, billeder, videoer og kildehenvisninger. Det lyder måske modsvarende til det tidligere tip om, at svarene skal være korte og præcise – men det optimale er faktisk en kombination af et kort svar og langt indhold. Her synes reglen nemlig at være jo mere, jo bedre. Tænk det sådan her: Google vil have et kort, præcist svar fra en side, der kan fortælle brugeren en masse om emnet bagefter. Udarbejd derfor content, der er fyldestgørende for relevante søgeforespørgsler.

Selvom du følger vores anbefalinger og SEO-tips, er det ikke ensbetydende med, at dit indhold vil blive listet som en featured snippet. Typisk kræver Google, at du i forvejen har en side 1 placering på den specifikke søgning, som du ønsker en featured snippet til.

Det skal dog understreges, at det aldrig er en dårlig ting at målrette dit indhold mod en featured snippet. Svar udformet efter en specifik søgehensigt vil altid være til gavn for brugerne.

Hvorfor skal jeg skrive SEO-venligt content?

Du skal skrive SEO-venligt content fordi søgemaskinerne rangerer de websites højest, som kan besvare den besøgendes spørgsmål bedst og hurtigst muligt. Dette vurderes blandt andet ud fra, hvilken information der er gjort tilgængelig på websitet.

Selve teksten skal indeholde søgeord, være nem at læse og give værdi til brugerne. Derudover skal teksten indeholde interne links og eventuelt linke til eksternt indhold, hvis det giver troværdighed og øget værdi til siden.

Content skal være spændende, informativt, læsevenligt og med vigtige søgetermer for både brugere og søgemaskinerne. Hvis ikke indholdet giver værdi, vil brugeren med det samme klikke sig væk fra dit website for at finde noget, der er bedre.

Det handler om at være tilstede, med relevant indhold til den rette bruger eller målgruppe. På den måde kan dit brand tage ejerskab over det fagområde, I er eksperter i, og som jeres kunder søger information om.

Hvis du har spørgsmål vedrørende din SEO-strategi eller andet digital markedsføringsrelateret, er du som altid velkommen til at kontakte os på telefon +45 70 666 500 eller på mail hello@conversio.dk.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen