Nyheder fra Conversio

Når gazellen er meget mere end bare omsætning

Anders Tjørnelund d. 20. oktober 2017

Indholdsfortegnelse

Vidste du, at der i Afrika lever over 1 million gazeller? De er kendetegnet ved deres hurtighed og kan komme op på en imponerede fart af 100 km/t. Hos Conversio har der også været fart over feltet, og vi kan heller ikke prale med mere end en enkelt gazelle på hylden – men symbolikken i vores første gazelle er til gengæld heller ikke til at tage fejl af.

Gazellens symbolværdi

Når virksomheder modtager Gazelle Prisen er den typisk et symbol på økonomisk vækst på en række parametre. Hos Conversio har vi i 2017 modtaget selvsamme anerkendelse, men for os er prisen snarere et symbol på, at vi har formået at slå igennem på alt andet end økonomiske områder – noget vi rent faktisk er lidt stolte af.

Innovation som filosofi

Vi grundlagde Conversio tilbage i 2012. Dengang var vores vision dog ikke 100% defineret, men vi var drevet af lysten til at skabe og lysten til iværksætteri, hvilket langsomt skulle blive vores filosofi. I 2014 var vi 4 partnere – alle med forskellige kompetencer og interesseområder. Det var her, vi endelig fandt ud af, hvilken vej vi skulle gå. Vi lavede derfor en pagt – byg et hus, hvor innovation er filosofien.

Den filosofi har vi holdt fast i, og det er derfor stadig den, vi lever efter i huset i dag til trods for, at vi efterhånden er blevet en mere etableret virksomhed. I takt med at Conversio er vokset, har vi oplevet, at det afføder en række udfordringer, der i høj grad udfordrer hele grundtanken om at drive en iværksættervirksomhed. Til trods for udfordringer vælger vi dog at være tro mod vores filosofi. Også selvom det betyder, at vi skal træffe svære beslutninger. Vi tror på, at dét, og vores anderledes tilgang til at drive virksomhed, er det, der har bragt os derhen, hvor vi er i dag.

Millionærer? Ikke foreløbigt

I dag er vi knap 40 medarbejdere i huset, og den innovative hverdag har blandt andet skabt vores søsterselskab Salecto ApS, der leverer SEO optimeret webshops. Ligesom Conversio bærer Salecto præg af en innovativ og nyskabende tankegang, hvorfor vi spår om en spændende fremtid.

Vi ønsker, at Salecto såvel som Conversio skal være branchens forbilleder. Virksomheder hvor ansvarlighed og gennemsigtighed er i højsæde, og hvor innovative løsninger går hånd-i-hånd med at have det sjovt. Vi er godt klar over, at vi ikke bliver millionærer af at drive virksomhed på den her måde, men det har heller aldrig været målet. Vi gør det, fordi vi tror på, at vi kan gøre en forskel og fordi, vi brænder for at skabe nye produkter og virksomheder. Som iværksættervirksomhed overlever vi jo kun, hvis vi formår at tænke i nye baner og dermed gøre tingene anderledes og bedre. Vi brænder for at udvikle os og være dem, der tager det næste skridt – kun sådan bliver vi et forbillede i denne her branche.

Iværksætteri, status quo og dét at fejle

At være en iværksættervirksomhed er udfordrende på mange områder, og vi oplever ofte, at vi skal minde os selv om, hvorfor vi gør, som vi gør. I forlængelse heraf ønsker vi samtidig, at virksomheden bærer præg af den ånd, vi mener, der følger med iværksætteri. Vi har som mission at rydde op i en branche, hvor vi føler, der mangler gennemsigtighed. Det kan vi kun gøre, hvis vi tager teten og går forrest, hvilket er udfordrende i en veletableret branche.

Vi forsøger både at stille høje krav til os selv, men også til det marked vi arbejder i, fordi vi mener, at det er en del af vores ansvar. Vi forsøger at ændre status quo og komme med bedre løsninger. Dermed håber vi også, at vi kan være med til at påvirke branchen til at forvente mere af hinanden og derved levere bedre produkter. I sidste ende er det jo kunderne, der vinder på det her, og derfor fortsætter vi med at levere transparente produkter, hvor kvalitet er i centrum.

Iværksætteriet har blandt andet medført flere Google certificeringer, og vi kan som ét af få bureauer i Danmark kalde os for Premier Google Partner. Ovenpå det har vi også modtaget Gazelleprisen her i 2017, hvilket vi naturligvis er glade for. Vi hviler dog ikke på laurbærrene, og vi mener bestemt ikke, vi endnu er der, hvor vi ønsker at være. Vi laver bestemt også vores andel af fejl, men det er en del af processen, og vi har brug for de fejl for at udvikle os og blive bedre. Kliché eller ej.

Medarbejderne skal gå i samme retning

Hvad er så næste skridt for Conversio? Vi ønsker ganske enkelt at blive branchens helt store forbillede og arbejder derfor fortsat ud fra filosofien om at inspirere, tage ansvar, gå forrest og skabe tillid. Vi forsøger hele tiden at finde medarbejdere, der passer ind i den filosofi, fordi det netop er en utrolig vigtig faktor for os. Vi forsøger derfor også at skabe et attraktivt arbejdsmiljø, der kan tiltrække nogle kompetente medarbejdere, som vil være med til at arbejde i samme retning som os.

Vi er slet ikke i tvivl om, at vores modtagelse af Gazelleprisen intet har med profit at gøre, selvom det i manges øjne er netop dét, prisen repræsenterer. Vi mener derimod, at den nu kan stå og pynte på vores kontor på grund af vores helt centrale kerneværdier, som alle er stærkt præget af vores iværksætterånd. Vi eksisterer ikke af profitable årsager, men fordi vi ønsker at innovere og dermed blive et forbillede for branchen – så det vil vi fortsat kæmpe for.

CEO, Partner
Anders Tjørnelund
Anders er Conversios ekspert indenfor digital forretningsudvikling og innovation.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op