Kunstig Intelligens & SEO – Robotterne overtager SEO

Det er ikke helt forkert at sige, at robotterne overtager SEO, eftersom det er dem, som bestemmer, når det kommer til rangering og eksponering af websites på Google. Når vi snakker om kunstig intelligens i en SEO-mæssigt sammenhæng, mener vi ikke robotter som dem i Steven Spielbergs A.I., Bladerunner eller som Schwarzeneggers Terminator. Disse er nemlig robotteknologi og fysiske robotter, hvorimod vi hentyder til en anden gren fra det samme felt, nemlig Machine Learning.
Googles RankBrain, som er indenfor Machine Learning, er uhyre vigtig at forstå og mestre, når det kommer til SEO-venlige content, da det nemlig er denne algoritme, som styrer, hvilke internetsider, som er mest relevante for brugernes søgninger. Læs med her og få styr på, hvordan kunstighed intelligens – Googles RankBrain – og SEO er forbundet og hvilken betydning det har, når du skal skrive dit SEO-baseret content.
Hvad er Machine Learning?
Meget basalt så er Machine Learning en robot, kunstig intelligens, der indsamler data og selv kan sammensætte det og gøre sig selv bedre samtidig. Dette data bruger den så på at lære at forstå brugernes intentioner, så den kan levere gode resultater ved at besvare spørgsmålet bedre end det faktisk er blevet spurgt og dermed tilbyde den mest relevante content med højeste kvalitet. Du skal derfor have content, som kan besvare det, brugerne leder efter, og gerne på bedst mulig manér.
Det betyder, at relaterede søgeord også er af stor betydning. Fx kan det samme website findes på hovedsøgeordet ”wallstickers” samt et relateret søgeord som ”dekorationsklistermærker”. Hvordan det skal forstås er, at søgemaskinerne er kloge nok til at vise websites, som omhandler ”dekorationsklistermærker”, selvom dette ikke står nævnt i titel tag eller metabeskrivelsen. Men hvor der derimod kun står ”wallstickers”. Det betyder derfor, at din side godt være synlig på visse søgeord uden at det bliver nævnt.
Den forsøger også gætte din intention ved stavefejl, hvor Google vil komme med et ”Mente du” og så et bud på, hvad den tror, du kunne have ment med din søgning. Dette skyldes alt sammen deres algoritme-baseret RankBrain. Når dette kombineres med Google Hummingbird, en anden Google-algoritme, der kan relatere ord, så giver det et rigtig godt udgangspunkt for det bedste resultat.
Hvad er RankBrain?
RankBrain er en Machine Learning-algoritme, der bruger kunstig intelligens til at indlejre store mængder skriftligt sprog i matematiske enheder. RankBrain er en del af Googles samlede algoritme, altså et computerprogram, der bruges til at sortere mellem milliarder af internetsider og så udvælge dem, som den anser for at være mest relevant i forhold til brugernes forespørgsler.
Hver dag bliver der foretaget mere end 3 milliarder søgninger på Google verden over. Her er ca. 15 % af søgninger aldrig blevet søgt på før. Det svarer altså til 450 mio. nye søgninger HVER DAG. Det er mange nye søgninger, som RankBrain skal forsøge at kæde sammen til et relaterende og beslægtede ord, hvilket er grunden til, at Google gør brug af Machine Learning. De vil gerne forstå deres brugeres intention, ellers kan de ikke komme med relevante resultater.
Med andre ord så er Googles RankBrain en algoritme, der bruges til at behandle og forstå søgeresultater. RankBrain kan fortolke søgninger, som brugerne indtaster og dermed komme med de mest relevante forslag samt relaterede og beslægtede bud. Algoritmen er designet til at fokusere mere på betydningen bag ordene og sikrer dermed, at hele spørgsmålet/sætningen tages i betragtning i stedet for de bestemte ord hver for sig.
RankBrain kan se intentionen med din søgning
RankBrain forsøger at forstå helheden i stedet for at se på hver enkelte ord som selvstændigt. På den måde matcher svarene i SERP søgeforespørgslernes samlede betydning og ikke kun de enkelte ord. At RankBrain forsøger at forstå brugerens intention med forespørgslen, gør også, at den forsøger at kæde søgningerne sammen med emner og kontekster. Det betyder, at et website, der bedst dækker et søgeemne med relaterede søgeord, bliver rangeret højere. Det er blandt andet det her, vi i en SEO-mæssig sammenhæng skal udnytte til vores fordel, når vi skriver content.
SERP står for Search Engine Results Page og er den side/liste, som dukker op, når du foretager dig en søgning på søgemaskinerne som Google, Bing og lignende.
Hvilken betydning har RankBrain for dit SEO?
Betydningen RainBrain har for din SEO-content er markant, hvis ikke alt afgørende for din rangering og eksponering på Google. RankBrain fokuserer på samlede søgeordskoncepter med omfattende indhold, som dermed kommer med forskellige rangsignaler for de forskellige forespørgsler. Samtidig holder RankBrain også øje med din hjemmesides User Engagement Data.
højere. Det er blandt andet det her, vi i en SEO-mæssig sammenhæng skal udnytte til vores fordel, når vi skriver content.
User Engagement Data er en samlet betegnelse over data, som viser, hvorledes dine besøgende rent faktisk bruger og engagerer sig på dit website.
Alt dette er klart, noget du skal udnytte, når du skriver content. Det gør vi blandt andet her i Conversio, når vi skal skrive SEO-venlig content til vores kunder, som både tiltaler mennesket bag skærmen, men også fanger RankBrains opmærksomhed på den gode måde, så du kan blive rangeret bedre. Vi anvender i høj grad en lang række værktøjer til at indsamle de mest værdiskabende søgeord for siden og relevante søge til at afdække et konkret emne – det er fx værktøjer som Storybase, Google Search Console, Ahrefs og Power BI.
Som du kan læse, er RankBrain en person, du skal gøre dig bekvemt med. Jo tættere, jo bedre. Og dette tætte bekendtskab skal udnyttes til din fordel.
Hvordan skal du udnytte RankBrain i forhold til dit SEO?
Eftersom Google nu er i stand til at forstå, hvordan brugerne agerer på SERP’en via RankBrain og Hummingbird, så kan man risikere, hvis resultaterne ikke var tilfredsstillende ved en bestemt søgning, at få en dårligere placering næste gang, der foretages en lignende søgning. Dette ønsker hverken du eller vi for vores kunder. Du ønsker jo trods alt, at dine besøgende vil sige: ”I’ll be back” i Terminator-stil og ikke forringe din rangering.
Det er derfor nødvendigt, at du har større fokus på din CTR i SERP og User Engagement Data, hvis du ønsker at opnå den maksimale værdi af din organiske trafik og dermed undgå forringet rangering.
Click-Through-Rate er klikfrekvensen på din side, altså hvor mange der klikker på dit resultat via søgemaskinerne.
Husk disse ord: En højere CTR giver flere kliks, men giver også bedre placeringer, så du får endnu flere kliks.
Men du skal ikke kun tænke på antal af kliks. For selvom du har en høj klikrate, så kan du stadig få en forringet rangering, hvis dit indhold ikke er informerende, passende eller værdifuldt. Her skal du tænke på brugernes dwell-time, da dette også har betydning for dine organiske placeringer. En af måderne at hæve sessionsvarigheden er ved at skrive godt content, der skaber værdi for kunden, da du her fastholder dem i længere tid på din side. Du kan læse en af vores tidligere blog, hvis du gerne vil vide, hvordan du skriver godt content.
Dwell Time dækker ganske enkelt over den samlede tid, brugerne er på dit website, før de går tilbage SERP igen.
Opsummering: Hvad ved du nu i forhold til kunstig intelligens & SEO?
- Du ved, at Google bruger kunstig intelligens til at indsamle data og forstå deres brugeres intentioner med deres søgninger.
- Du ved, at RankBrain er en algoritme, som bruges til at sortere mellem internetsider for at udvælge dem, som er mest relevant i forhold til brugernes forespørgsler.
- Du ved, at RankBrain også kan fortolke søgninger og komme relaterede og beslægtede bud på det, som blev søgt.
- Du ved, at RankBrain klart er noget, du skal udnytte, når du skal skrive SEO-venligt content, da det er måden, hvorpå du kan få en bedre rangering og eksponering på Google.
- Du ved, at det er nødvendigt at have fokus på CTR i SERP og User Engagement Date i forhold til dit website, hvis du ønsker den maksimale værdi af din organiske trafik.
Ønsker du at benytte mere avanceret kunstig intelligens i din e-handel og dermed styrke din webshop? Så kan du læse vores blogindlæg “Kunstig intelligens i e-handel” og få hele 3 måder, hvorpå du kan anvende kunstig intelligens.
Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have hjælp til dit at udnytte Googles kunstige intelligens i SEO-mæssig sammenhæng. Der sidder et hold af specialister, som vil gøre deres bedste i at udnytte RankBrain til din og din virksomheds fordel. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected].
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
