Konkurrenceregler på sociale medier - Hvordan er det nu lige, de er?

6
October
2022
Skrevet af:
Rebecca Grøn Pliniussen

Konkurrencer på sociale medier kan være en effektiv del af din samlede marketingindsats. Det skaber positiv engagement omkring din virksomhed og dine produkter. Men hvad må du egentlig kræve af folk for at deltage i dine konkurrencer?

Der er en række konkurrenceregler, som skal overholdes, når du laver SoMe-konkurrencer. Det kan være en jungle at finde rundt i, hvad du må, og hvad du ikke må. Men det er enormt vigtigt, at du har helt styr på reglerne inden, du kaster dig ud i at lave konkurrencer.

Men bare rolig – vi er her for dig. Læs med i blogindlægget, hvor vi giver dig et overblik over de regler, du skal kende til, når det gælder SoMe-konkurrencer. Vi oplyser dig også omkring konsekvenserne ved at bryde med reglerne, og hvorfor konkurrencer overhovedet er en effektiv metode til at skabe brand awareness. Sidst, men ikke mindst, giver vi et eksempel på, hvad en god konkurrence er.

Hvad er konkurrencereglerne på Facebook?

Meta har nogle konkurrenceregler, som skal overholdes samtidig med, at du også skal overholde den danske markedsføringslov. Hvis din konkurrence foregår i andre lande end Danmark, skal du også overholde markedsføringsloven i disse lande.  

For at gøre det så enkelt og konkret som muligt, giver vi dig et overblik over, hvad du må, og hvad du ikke må kræve af deltagerne i en Facebook-konkurrence.

Du må GERNE kræve, at deltageren:

  • “Synes godt om” dit opslag
  • Kommenterer dit opslag
  • Laver et opslag på din side
  • Sender en besked til din side

Du må IKKE kræve, at deltageren:

  • Deler dit opslag
  • Deler din side
  • Tagger sig selv eller venner

Derudover må du IKKE:

  • Udlove en præmie ved et bestemt antal “synes godt om”, da det giver incitament til deling
  • Udlove en ekstra præmie, hvis konkurrencen får et bestemt antal deltagere
  • Love at deltagerne fordobler sine vinderchancer ved at dele konkurrencen

Husk også at tydeliggøre, at Facebook ikke har noget med din konkurrence at gøre. Du kan fx skrive: “Konkurrencen er ikke sponsoreret, støttet, administreret af eller på anden måde forbundet med Facebook”.

Når vi skriver, at du ikke må kræve, at folk tagger for at deltage i din konkurrence, skyldes det spamforbuddet. Spamforbuddet indebærer virksomheders henvendelser ved brug af elektronisk post, fx e-mail, sms og sociale medier. Når en person tagger en anden i en konkurrence, modtager den taggede bruger en notifikation, som viser den pågældende konkurrence. Dette opfattes som en direkte henvendelse fra virksomheden, hvilket betegnes som spam, da modtageren ikke har givet sit samtykke.

Husk at overholde den danske markedsføringslov

Når du laver konkurrencer på sociale medier, skal du huske på følgende regler, som tager afsæt i den danske markedsføringslov. Du skal oplyse om:

  • vilkår og betingelser for deltagelse. Fx skal du oplyse om eventuelle aldersmæssige eller geografiske begrænsninger
  • præmiens værdi
  • gevinstchancen, hvilket vil sige, hvor mange vindere der findes, og hvor meget de vinder
  • udvælgelsesproceduren. Her menes det, at du skal oplyse omkring, hvornår og hvordan vinderen findes, samt hvordan vinderen kontaktes
  • betingelser for levering, afhentning og forældelse af præmien.

Det er vigtigt, at du overholder ovenstående, når du laver konkurrencer på både Facebook og Instagram. Derudover skal du også være opmærksom på, at spamforbuddet også gør sig gældende på Instagram, og derfor må du heller ikke der kræve, at folk tagger andre for at deltage i din konkurrence.

Undgå at komme på kant med konkurrencereglerne med omformuleringer

Når du læser reglerne for, hvad du ikke må kræve af deltagerne i din konkurrence, undrer du dig måske særligt over én af punkterne: “Du må ikke kræve, at deltageren tagger sig selv eller venner”.

Du har formentlig lagt mærke til, at flere virksomheder skriver: “Tag den, du vil dele oplevelsen med”. Måske er de pågældende virksomheder ikke bekendte med regelsættet eller konsekvenserne, eller så håber de bare på, at de ikke bliver opdaget.

Virksomheder forsøger ofte at komme uden om reglen ved at omformulere betingelsen for deltagelse i konkurrencen. I stedet for direkte at kræve tagging, opfordrer de i stedet til det med formuleringer som: “Fortæl os, hvem du vil dele præmien med” eller “Kommentér hvem, der fortjener at blive forkælet”.

I sådanne formuleringer nævnes det ikke, at tagging er et direkte krav for deltagelse, og deltagerne har også muligheden for bare at skrive: "Min kæreste/søster/mor osv.", hvor de ikke tagger personen. Dog er virkeligheden bare en anden. Vi vurderer, at disse formuleringer er på kant med reglerne, da de deltagende kan opfatte det som krav, og derfor tagger de for at være på den sikre side. Det er ofte også intentionen fra virksomheden side, og derfor ser vi det som en måde at omgå reglerne på.

Vi anbefaler derfor, at du undgår formuleringer som disse for at være på den sikre side.

Hvad sker der, hvis du ikke overholder reglerne?

Det er ikke uden konsekvenser, hvis du overtræder reglerne for konkurrencer på sociale medier.

Alligevel er der overraskende mange, som ikke overholder reglerne. Men selvom nogle af dine konkurrenter ikke overholder reglerne, og endnu ikke er blevet ramt af konsekvenserne, betyder det ikke, at du skal lege med ilden. Det kan nemlig have alvorlige konsekvenser for dig og din virksomhed.

Først og fremmest kan du risikere, at Facebook lukker din side ned. Du vil da miste alle dine følgere og alt data, som du har indsamlet gennem tiden. Derudover kan du risikere, at du kommer i Forbrugerombudsmandens søgelys, som holder øje med, om du overholder den danske markedsføringslov. Det kan ende ud i, at du skal betale en bøde.

Du kan i værste tilfælde også ende med en politianmeldelse, hvis du overtræder spamforbuddet gentagne gange. Dette er der set eksempler på tidligere, hvor virksomheder gør tagging til et krav for deltagelse i deres konkurrencer.

Hvorfor er konkurrencer en effektiv del af din marketingindsats?

Nu er du blevet klogere på, hvad du må, og hvad du ikke må, når det kommer til at afholde konkurrencer på sociale medier.

Forhåbentligt sidder du ikke længere tilbage med en følelse af, at det er for besværligt at sætte sig ind i reglerne. Når du først har styr på, hvordan du skal gribe det an, er det meget ligetil og en forholdsvis omkostningsfri måde at skabe brand awareness.

Konkurrencer på sociale medier er effektive, da det skaber opmærksomhed omkring dit brand og dine produkter. Derudover får du en masse engagement ved, at dine følgere interagerer med dine opslag.

En konkurrence skal dog ikke kun skabe værdi for din virksomhed, men også for din målgruppe. Derfor skal du have et relevant produkt eller en ydelse på højkant, som stemmer overens med din virksomhed, og som din målgruppe finder værdifuld.

Hvis du forhandler dametøj, bør du fx ikke lave en konkurrence, hvor deltagerne kan vinde elektronik. Hvis en Macbook er præmien, kan du sikkert få utrolig mange deltagende og aktivitet på din side i den pågældende periode. Men størstedelen af de mange deltagende falder fra efter konkurrencen, da de ikke er en del af din målgruppe. Det er stort set uden værdi at lave en konkurrence, som ikke har til formål at ramme fremtidige potentielle kunder i din virksomhed.

Den gode konkurrence

Blogindlægget lakker mod enden, men inden vi er helt færdige, vil vi give dig nogle råd til, hvordan du laver en god konkurrence. Du skal:

  • Gøre det nemt og overskueligt at deltage
  • Have en præmie, der er værdifuld for din virksomhed og din målgruppe
  • Få de deltagende til at engagere sig
  • Overholde konkurrencereglerne og markedsføringsloven.

Men hvordan laver du så en konkurrence, som lever op til det? Og hvad kan du bede folk om at skrive i kommentaren? Vi har lavet et eksempel på, hvordan en lovlig Facebook-konkurrence kan se ud.

Dette er en fiktiv konkurrence fra en fiktiv virksomhed, som udelukkende er lavet for at eksemplificere, hvordan en konkurrence kan se ud.

I eksemplet er et krav for deltagelse, at de skal kommentere, hvilken type bland selv slik, der er deres yndlings. Det er en måde at få deltagerne til at interagere med opslaget uden at opfordre til tagging.

Højt engagement er et værdifuldt parameter i algoritmen, og derfor har din konkurrence mulighed for at nå langt ud uden brug af tagging.

Vi håber, at du nu føler dig godt klædt på til at gå i gang med at lave SoMe-konkurrencer. Så længe du følger konkurrencereglerne, den danske markedsføringslov og laver en værdifuld konkurrence for din målgruppe og virksomhed, er du godt på vej.

Denne artikel kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Conversio og vores medarbejdere yder ingen former for juridisk rådgivning ift. reglerne om konkurrenceregler eller dansk markedsføringslov. Conversio er på ingen måde ansvarlig for direkte eller indirekte tab som konsekvens af forkert brug eller fortolkning af information. Conversio anbefaler at søge juridisk rådgivning fra en kvalificeret advokat, såfremt du er i tvivl om konkurrencereglerne eller dansk markedsføringslov.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Gitte Krarup Jørgensen
Paid Social Specialist
gkj@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen