Morten Birkelund
Technical Solution Consultant
15 Januar, 2024
Skrevet af: Emil Øgaard
Millisekunder er gået hen og blevet en altafgørende faktor indenfor e-handel.
Nye studier fra 2023, som Google har lavet i samarbejde med Deloitte, viser, at en hastighedsoptimering på 0,1 sekund kan påvirke din omsætning drastisk.
For en normal Conversio-kunde ville en hastighedsoptimering på 0,1 sekund have genereret yderligere 183.618 kr. i omsætning under Black Friday.
Grunden til disse resultater er, at dine kunder har mindre tålmodighed end før, når de er inde på din webshop. Kunderne foretrækker den webshop, der er hurtigst og tilbyder den bedste kunderejse — særligt det sidste er et vigtigt aspekt.
Derfor har en hurtig webshop en stor betydning i dag. Men hvor ‘hurtig’ skal en hurtig webshop være i 2024 og betyder hastighed alt?
Lad os kigge på det.
Hastigheden på din webshop har en stor betydning for brugeroplevelsen. Jo hurtigere din webshop er, desto bedre er brugeroplevelsen, groft sagt. Dette er uanset, om du har en Magento-, Shopify- eller WooCommerce-webshop.
Når du skal måle hastigheden præcist på din webshop, findes der flere værktøjer og metoder, du kan bruge. Herunder kommer vi med lidt forskellige forslag:
Vi vil nu gennemgå best practices for, hvordan du skal aflæse de data, de forskellige værktøjer kan give dig.
Lad os tage udgangspunkt i vores egen side. Den er nemlig ikke perfekt, og kan faktisk optimeres på mange parametre.
I vores blogindlæg omkring 9 nye trends indenfor e-handel i 2024, gennemgår vi statistikker fra Dansk Erhverv, som viser, at shopping via mobil bliver mere og mere udbredt.
Dette stiller i højere grad krav til, at du har mobiloptimeret din webshop.
For mange webshops har det betydet en ændring til en Mobile First-tilgang. Mobil First er en tilgang inden for app-design, hvor man designer til mobile platforme først. Dette design bliver derefter videreført til tablet- og desktop-versionerne. På den måde sikrer man, at ens website er mobiloptimeret, samt at kundeoplevelsen bliver så ensartet som muligt uafhængigt af platform.
I 2024 forventer kunder, at din webshop er optimeret til deres mobil. Er din webshop ikke mobiloptimeret, vælger dine kunder bare en konkurrent, der netop er det.
Hvis du har taget et kig ind i dine statistikker, har du nok set, at trafikken via mobil er steget gradvist de sidste par år. I gennemsnit på alle webshops overgår antallet af besøgende via mobil antallet af besøgende via desktop.
Derfor skal din webshop være klar til denne type trafik. Nogle andre fordele ved en mobilvenlig webshop er:
Dette leder os hen til, hvordan du kan optimere din webshop til mobile enheder.
Et godt sted at starte er at se om din webshop har et responsivt design. Et responsivt design betyder, at din webshop automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på de enheder hvorpå dine kunderne tilgår din webshop.
Dette er særligt vigtigt, da ikke alle telefoner har samme skærmopløsning. Nyere smartphones har fx større skærme end ældre smartphones.
For mobile enheder kan man optimere hastigheden ved fx at optimere sine billeder til WebP-format og bruge AMP-frameworket, når man designer HTML til sin webshop. Den sidste del er lidt teknisk og kræver ofte en programmør.
Men en mobilvenlig webshop er ikke alt. Indholdet skal være præsentabelt og brugeroplevelsen skal stadig være nem og intuitiv, før kunderne vil købe noget.
Mobile First-tilgangen handler altså om at forstå og imødekomme behovene hos dine kunder. Det er ikke kun en trend, at folk hellere vil browse og købe via deres mobiler – det er et fundamentalt skift i, hvordan vi skal tænke den digitale kunderejse på.
Dark Social refererer til deling af dit indhold på platforme, du ikke kan tracke på. Det er fx e-mails, Messenger eller en snak over frokosten. I denne sammenhæng skal deling både forstås som deling af indhold og deling af brugeroplevelser på din webshop.
Særligt deling af brugeroplevelser er noget, vi gør overraskende meget af. Ifølge statistikken fra Google og Deloitte, så deler folk i højere grad deres positive oplevelse (70% af de adspurgte) end deres negative oplevelse (61% af de adspurgte).
Dark Social er en nuance inden for hastighedsoptimering, man ofte overser. Men når man deler links til indhold med andre eller anbefaler din webshop, så er det alfa omega, at de nye besøgende også får en god kundeoplevelse på din webshop – uanset om de tilgår det via mobil eller desktop.
Hvis vi tegner det groft op, så vil 7 ud af 10 kunder dele en god kundeoplevelse. Dette kan du udnytte til, at dine kunder fx skriver en anmeldelse på fx Trustpilot, du kan bruge som social proof på din webshop.
Derfor er Dark Social et aspekt, du bør have i baghovedet, når du skal i gang med at hastighedsoptimere din webshop. Desto flere besøgende, der får en positiv kundeoplevelse på din webshop, desto flere anbefalinger får du.
Dette leder os frem til endnu ændring i forbrugervaner: større forventninger til webshops
I takt med, at vi bliver mere vant til at bruge internettet til hverdagsting såsom at shoppe, desto flere krav og forventninger begynder vi også at stille til oplevelsen.
Kunderne forventer af din webshop er:
Man vil også kunne kalde disse krav for standardforventninger til din webshop.
Lad os se nærmere på hvert krav, og hvordan du håndterer dem.
Førstegangsindtryk betyder alt. Når en kunde endelig har besluttet sig for at besøge din webshop, forventer de at interagere med din side lynhurtigt.
Herunder kan du se, hvor meget få millisekunders forsinkelse betyder for kundeoplevelsen.
Hvis din side tager mere end 1 sekund (1000ms) om at loade, begynder kunderne at blive utålmodige og overvejer enten at gå tilbage til Google eller begynder at kigge på sin mobil, hvis de er på desktop.
Derfor har hastighed en stor betydning for din konverteringsrate og i sidste ende din bundlinje. En hurtig webshop betyder en bedre brugeroplevelse, og en bedre brugeroplevelse betyder større sandsynlighed for konverteringer.
Hvis vi går niveauet over at have en hurtig webshop, har vi en effektiv webshop. At have en effektiv webshop handler om, at kunderne nemt kan finde det, de søger efter og nemt kan konvertere på det.
Ved en effektiv webshop forventer kunden en intuitiv og nem navigation med klare kategorier og en søgefunktion, der er nem at finde og bruge.
Når kunden er nået hen til varen og vil konvertere, skal checkout-flowet være ligeså nemt at komme igennem. Fx hvis man tilføjer MobilePay som betalingsløsning, gør det oplevelsen bedre, hvis kunden shopper på sin mobil i forvejen.
Et komplekst og tidskrævende checkout-flow fører ofte til en afbrudt købsrejse og dermed en dårligere konverteringsrate. I vores blogindlæg, Essentielle tips til at forbedre din konverteringsrate, gennemgår vi netop, hvordan du undgår dette.
En effektiv webshop handler også om håndteringen af dine kunder efter deres kunderejse. Hvis du fx hurtigt responderer med en købskvittering efter de har købt, eller svarer hurtigt på et spørgsmål i din kundeservice, er det også med til at give en effektiv kundeoplevelse af din webshop.
Hastighedsoptimering er nøglen til flere konverteringer. Men hastighed er ikke alt. Kundeoplevelsen er det, der i sidste ende tipper vægtskålen.
En god kundeoplevelse får du på en hurtig og effektiv webshop. I dette blogindlæg har vi kort forklaret, hvad en webshop kræver for at være hurtig og effektiv.
Med stigende forventninger fra dine kunder til kundeoplevelsen er det vigtigt at have en forståelse for, hvordan du hastighedsoptimerer din webshop. Vi har derfor introduceret dig for værktøjer som Google PageSpeed Insights, Lighthouse og WebPageTest for at give dig det bedst mulige udgangspunkt.
Derefter gav vi dig en guide til at få disse data til at give mening. Her er den vigtigste pointe, at du skal monitorere dine data, så du kan se, om dine implementeringer gør din webshop hurtigere eller langsommere.
Som vi fortalte i introduktionen i dette blogindlæg, kan en hastighedsforbedring på 0,1 sekund betyde yderligere 183.618 kr. i omsætning for den gennemsnitlige Conversio-kunde til Black Friday.
0,1 sekund.
Du kan hurtigt begynde at hastighedsoptimere ved at komprimere dine billeder, få JavaScripts til at trigge, når der er behov for dem og undgå at have unødvendige distraktioner, som et hjul med rabatter, der kan forstyrre købsrejsen.
I de seneste år har vi fordybet os i hastighedsoptimering af webshops, og har samlet en masse specialister, som er klar til at hjælpe dig. Vores ekspertise og erfaring sikrer, at din webshop ikke kun er hurtig, men også giver en oplevelse, der får kunderne til at vende tilbage.
Er du klar til at hastighedsoptimere din webshop? Kontakt os, og lad os sammen skabe en lynhurtig, engagerende og profitabel webshop.