Thomas Caludann Søby
Growth Success Manager
7 Oktober, 2022
Skrevet af: Marca Kirstejn Haubo Kogstad
Alt for mange lader kunderne sejle deres egen sø efter et køb. De glemmer dem og plejer ikke relationen. I stedet fokuserer de for meget på potentielle kunder. Den fælde skal du undgå at falde i.
Det er som bekendt nemmere at fastholde eksisterende kunder, og netop derfor bør du pleje dine eksisterende kunderelationer godt nok, så de køber hos dig igen og senere hen bliver dine ambassadører. På den måde gør de det hårde salgsarbejde for dig, så du i sidste ende øger din omsætning.
Det lyder da meget godt, ikke?
Men hvorfor er det nu lige, du skal bruge tid på at omvende dine kunder til ambassadører? Og endnu vigtigere, hvordan er det nu lige, du gør det? Det får du svar på i dette blogindlæg.
Ifølge Nielsen stoler 92 % af brugerne mere på anbefalinger fra venner og familie frem for reklamer. Og hele 70 % mener også at stole på anbefalinger fra folk, de ikke kender.
Det er skyhøje tal, som du gør klogt i at udnytte. For når så mange af os foretrækker personlige anbefalinger, bør det være din genvej til at sælge mere.
Dermed giver den tid, du investerer i at opbygge en personlig relation til dine eksisterende kunder, et afkast i form af nye kunder og øget omsætning. Når du behandler dine kunder godt, opbygger en god relation til dem og herefter plejer den relation, er de også mere tilbøjelig til at gøre andre opmærksomme på fx den gode service, du kan levere.
Det kaldes for word-of-mouth-marketing, og det er en af de mest troværdige former for marketing, der findes. Tallene i starten af afsnittet taler jo for sig selv.
Dine kunder har handlet hos dig, og du vil gerne pleje relationen, så de ender med at blive din ambassadør. Hvordan er det så lige, du gør det? Og hvor gør du det?
E-mailmarketing er en oplagt kanal at gøre det på. Her kan du både sende påmindelser, give en lille gave eller gøre opmærksom på din gode service.
Herunder får du 4 gode idéer til, hvordan du kan opbygge et e-mailflow, der opbygger og plejer kunderelationer, og gør dine kunder til ambassadører for din forretning.
Efter en kunde har købt et produkt og færdiggjort sin ordre, kan du sende en form for “Hvad sker der nu?”-mail. Alle kunder får jo en ordrebekræftelse, men det er de færreste webshops, der opretholder kontakten til kunden efterfølgende.
Måske har du selv fået en ordrebekræftelse og tænkt: “Ja, det er fint. Men hvad så nu? Hvornår bliver min pakke sendt? Hvornår får jeg den i hænderne?”
Det er her, du kan sende en mail, hvori du forventningsafstemmer for din webshop, sådan så kunden ved hvad, der foregår – fra de har købt varen til, de har den i hænderne. Og også hvem, der har ansvaret for hvad.
1 time efter ordrebekræftelsen er sendt, kan du fx sende en e-mail, der visualiserer, hvor kunden er i processen. For nemheds skyld, har vi herunder visualiseret, hvad vi mener.
Du kan derudover også beskrive, hvem kunden skal tage fat i, hvis der opstår problemer i løbet processen. På den måde kommer du evt. irritationer i forkøbet, HVIS der nu skulle være udfordringer med levering af pakken.
En anden ting, du kan gøre, er at sende en e-mail en uge efter købet eller et par dage efter, ordren er endt i kundens hænder. Her forhører du kunden, om vedkommende vil bruge 5 minutter af deres tid på at skrive en Trustpilot-anmeldelse. Det kunne også være en anmeldelse på Google eller sociale medier.
For selvom vi bedst kan lide anbefalinger fra venner og familie, har tilbagemeldinger fra anmeldelsessider også stor indflydelse på os. Faktisk bruger hele 91 % af os, ifølge MarketingCharts, anmeldelsessider, når vi skal beslutte, hvad vi skal købe, og hvor vi skal købe det fra.
Dine anmeldelser har altså en større betydning, end du måske lige går og tror. De er guld værd. Derfor er det også vigtigt, at du bruger tid og kræfter på at indsamlet dem.
Endnu et par dage efter, du har sendt en mail, hvor du beder om anmeldelser, kan du sende en tredje mail, hvor du opfordrer til, at kunden følger dig på sociale medier.
I mailen kan du lægge vægt på, at de kan få inspiration til, hvordan dine produkter bruges, finde kommende events og/eller konkurrencer, se behind-the-scenes-opslag osv. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke argumenter du kan bruge for at få dem til at følge dig.
Og selvfølgelig betyder flere følgere mere eksponering for dig.
Som sagt er det nemmere at sælge til eksisterende kunder, end det er at få nye ind i butikken. Derfor kan du overveje, om du vil udsende mails, hvor du giver en rabatkode til tidligere kunder.
Måske en måned efter, de har købt en vare hos dig, kan du sende dem en mail: “Tak for din ordre i sidste måned. Her har du en rabatkode, du kan bruge på dit næste køb.”
Det kan være en udmærket strategi at sende dem, da det giver dem et incitament til at købe hos dig igen. Det styrker og bevarer den gode relation, du har brugt tid på at opbygge. Forhåbentlig vil de synes godt nok om dig, at de anbefaler dig til venner og familie.
Det er ikke altid, at du kan få kunder til at hjælpe med at brande dig og sprede budskabet, om dine gode produkter og selvfølgelig fortrinlige service.
Hvis du vælger at udsende sådanne mails, så husk at tydeliggør, hvornår rabatkoden ender, så den ikke varer for evigt.