Bæredygtig markedsføring: Derfor skal du forholde dig til det

22
June
2023
Skrevet af:
Rebecca Grøn Pliniussen

Med den stigende opmærksomhed omkring bæredygtighed i alle samfundets aspekter er det også afgørende for virksomheder, store som små, at forstå og engagere sig i bæredygtig markedsføring.

Men hvad indebærer det egentlig, og hvordan skal du forholde dig til bæredygtighed i din markedsføring?

I dette blogindlæg dykker vi ned i netop dette og giver dig indsigt i, hvad det handler om, og hvordan du kan bruge det til at opbygge en stærk og troværdig tilstedeværelse for din virksomhed.

Hvad er bæredygtig markedsføring?

Bæredygtighedsbegrebet kan nogle gange virke uoverskueligt og svært at navigere i, fordi det er så vidt et begreb med enormt mange definitioner. Det dækker nemlig både over økonomiske, sociale og miljømæssige spørgsmål.

På samme måde findes der heller ikke én enkelt definition af bæredygtig markedsføring.

Dog forholder vi os til, at bæredygtig markedsføring overordnet kan siges at være strategier, som balancerer kunders behov og virksomhedens mål, samtidig med at det ikke har en negativ indvirkning på planeten og samfundet. Det er en tilgang, hvor virksomheder stræber efter at fremme deres produkter, ydelser eller virksomheden selv på en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtighedsprincipperne.

Bæredygtig markedsføring involverer derfor blandt andet at fokusere på miljømæssige fordele ved virksomheden og dens produkter eller tjenester. Det indebærer brug af genanvendelige materialer, bæredygtige produktionsmetoder, reduktion af affald eller andre initiativer, som ikke har en negativ påvirkning på miljøet.

Derudover omfatter bæredygtig markedsføring kommunikationen af virksomhedens sociale ansvar og engagement i samfundsmæssige spørgsmål. Dette omfatter etiske arbejdsforhold, fremme mangfoldighed og inklusion eller deltagelse i velgørende aktiviteter.

Men hvorfor er det vigtigt?

Derfor er bæredygtig markedsføring vigtigt

Forbrugere forventer i stigende grad, at virksomheder agerer ansvarligt i forhold til miljøet og sociale spørgsmål. Bæredygtig markedsføring giver virksomheder mulighed for at demonstrere deres engagement og handlinger inden for bæredygtighed og imødekomme disse forventninger.

Ved at implementere bæredygtig markedsføring kan du derfor opbygge tillid og troværdighed hos forbrugerne. Når din virksomhed kommunikerer åbent og ærligt om dens bæredygtige praksisser og resultater, viser du, at I er dedikerede til at gøre en positiv forskel. Dette styrker forbrugernes tillid til din virksomhed og dens produkter eller tjenester, hvilket kan føre til øget loyalitet.

Forbrugere, der er engagerede i bæredygtighed, søger ofte langvarige relationer til virksomheder, der deler deres værdier. Gennem kommunikation af bæredygtige tiltag og resultater styrker virksomheder derfor deres forbindelse til kunderne.

Hvordan skal du integrere det i din virksomhed?

For det første er det vigtigt at have en solid forståelse af bæredygtigheden i din virksomhed, inden du begynder at kommunikere om den.

Bæredygtig markedsføring henvender sig derfor ikke til virksomheder, der blot ønsker at skabe et image af bæredygtighed uden at leve op til det. Det er nemlig greenwashing. Altså at give indtryk af at være mere bæredygtig, end man faktisk er — og det er ulovligt.

Men selvom I måske ikke har fuldstændig styr på alle aspekter af jeres bæredygtige tiltag, kan I stadig formidle dem. Det kræver dog, at I er ærlige omkring jeres styrker og svagheder, så I sikrer gennemsigtighed.

På den anden side bør I også undgå greenhushing, hvor I ikke kommunikerer jeres bæredygtige initiativer. Mange virksomheder distancerer sig fuldkommen fra bæredygtig markedsføring grundet en frygt for greenwashing, hvilket er ærgerligt, hvis man rent faktisk har nogle gode bæredygtige tiltag.

Men hvordan skal du navigere i brugen af miljømæssige udtryk?

Undgå ordet “bæredygtig” i din markedsføring

Det kan måske virke mærkeligt, at vi snakker om bæredygtig markedsføring, hvor du kommunikerer dine bæredygtige tiltag, men du ikke skal bruge ordet “bæredygtig”.

Men det er der en god grund til.

Der er flere regler og krav, du skal overholde for at markedsføre din virksomhed eller dine produkter som bæredygtige. Så helt kort sagt, skal du altså undgå at sige, du er bæredygtig, hvis du ikke er det. Og det er de færreste.

Vi anbefaler at læse Forbrugerombudsmandens rapport om “Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv.” fra 2014 eller “Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring” fra 2021, som er en forkortet version.

Her vejledes der til, hvordan virksomheder skal navigere i at anvende miljømæssige udsagn i deres markedsføring, så der undgås vildledende eller overdrevne påstande.

Virksomheder skal forstå og overholde disse retningslinjer for at sikre, at kommunikationen om bæredygtighed er retfærdig, nøjagtig og troværdig.

Det er vigtigt at sikre, at de kommunikerede oplysninger er korrekte, dokumenterede og gennemsigtige for at undgå at vildlede forbrugerne.

Og fordi dokumentation for ens bæredygtige tiltag kan være svære at få, bør man undgå at bruge ord som “bæredygtig”, “miljørigtig” og “klimavenlig”.

Der er heldigvis mange andre måder, du kan markedsføre dine produkter på, så de bliver attraktive over for forbrugerne. Du kan fx informere omkring, at dine varer er lokalt producerede, håndlavede, eller du kan fremhæve eventuelle certificeringer og mærker som Svanemærket, Blomsten, GOTS, Fairtrade osv.

Her skal du dog være opmærksom på, at certificeringer ikke bør generaliseres som påstande om at være mere miljøvenlige, bæredygtige og klimavenlige. Det er vigtigt kun at mærke de produkter, som opfylder specifikke krav for en certificering. Derfor skal du undgå at anvende mærket på hele produktkategorier, da dette kan give et vildledende indtryk, hvis ikke alle produkter i kategorien lever op til kravene.

Ved at anvende certificeringer fokuserer du på produktets egenskaber frem for at sætte det i forbindelse med dets bæredygtighed.

Vi kan altså sige, at bæredygtig markedsføring på flere måder er en nødvendighed i dagens samfund, hvor forbrugere efterspørger virksomheders ansvarlighed. Ved at kommunikere om ens bæredygtige praksisser kan I opbygge tillid, opnå konkurrencefordele og skabe et stærkt brand. Men vær opmærksom på at undgå vildledende kommunikation og vær transparent om jeres bæredygtige initiativer.

Denne artikel kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Conversio og vores medarbejdere yder ingen former for juridisk rådgivning ift. dansk markedsføringslov. Conversio er på ingen måde ansvarlig for direkte eller indirekte tab som konsekvens af forkert brug eller fortolkning af information. Conversio anbefaler at søge juridisk rådgivning fra en kvalificeret advokat, såfremt du er i tvivl om dansk markedsføringslov.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Nina Maria Kvist Gislinge
Content & SoMe Specialist (på barsel)
nmg@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen