Conversio

Alt du skal vide, når du starter din webshop – 10 gode råd

11 August, 2017

  • Andet

Skrevet af: Anders Tjørnelund

At starte en webshop kan måske virke som et enkelt alternativ til en fysisk forretning eller en udvidelse heraf. Man må dog ikke underkende det arbejde, der er nødvendigt for at få en velfungerende webshop. Internettet vælter med webshops, så hvordan får du forbrugerne til at vælge netop din? Og hvordan får du forbrugerne til at handle online? Vi har listet 10 gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, hvis du vil starte en webshop eller udvide din forretning online.

1. Gør klart hvem I er, og hvad I kan tilbyde

Det er sværere at holde fast i besøgende online, da de, modsat en fysisk butik, kan forlade butikken igen med ét enkelt klik. Derfor er det vigtigt at gøre klart for den besøgende, hvilken side de er på for at holde fast i dem. Forklar med en kort tekst på din webshops forside, hvilke produkter I tilbyder for at sætte den besøgende ind i sidens formål.

Gør det også klart, hvorfor de besøgende skal handle hos lige netop jer. Hav derfor et tydeligt budskab, hvori du fortæller de besøgende, hvorfor du er unik i forhold til dine konkurrenter. Tag udgangspunkt i dine USP’er, og dan, ud fra dem, en kort og præcis tekst, hvor du overbeviser de besøgende om, at de skal handle med lige netop dig. Gør gerne teksten personlig – eksempelvis ved at have en tydelig afsender. Dette er med til at skabe en personlig kontakt mellem dig og din kunde på trods af fysiske afstande. Hold det så kort, enkelt og præcist som muligt for at vedholde den besøgendes interesse.

Webshoppens visuelle udtryk illustrerer også, hvem du er. Sørg for at siden repræsenterer din virksomheds stil, værdier, tilgang og personlighed. Det visuelle udtryk er det første, en besøgende ser på din hjemmeside og er endnu en måde, hvorpå du kan kommunikere dine budskaber. Er dit visuelle udtryk rodet, kan du, som virksomhed, fremstå rodet i mulige kunders øjne. Rod i en fysisk butik ville være uacceptabelt, så hold dit visuelle udtryk enkelt og lækkert, og skab en stilmæssig rød tråd på webshoppens forskellige sider.

2. Anvend et enkelt og brugervenligt design

Når eventuelle kunder besøger din webshop, må der ikke være nogle gnidninger, der kan få dem til at forlade webshoppen igen. Besøgende på hjemmesider skal overbevises lynhurtigt om, at siden er værd at blive på. Derfor skal designet være nemt at forstå og navigere rundt i. Dermed kan de besøgende finde frem til det de søger, på trods af, at de ikke kan spørge om hjælp på samme vis som i en fysisk forretning.

Det er dog ikke kun for de besøgende, at du skal holde en enkel og naturlig struktur. Det bør derfor fra start være en del af din SEO-strategi. Kategoriser derfor dine varer omhyggeligt fra start, og skriv grundige beskrivelser af disse kategorier. Så er det let for søgemaskinernes robotter at navigere og kortlægge webshoppen og dens indhold, hvilket er afgørende for din SEO.

Søgefunktioner og filtreringsmuligheder i webshoppen er en god måde, hvorpå du kan gøre det hurtigere og nemmere for brugeren at finde det, de søger. Sørg for at vedligeholde din side løbende, så den hele tiden kører optimalt og gnidningsfrit. I forlængelse heraf er det meget vigtigt, at din webshop har en god hastighed for at køre optimalt og behageligt. Du kan teste din webshops hastighed her.

3. Gode og optimerede billeder

Gode produktbilleder, der er optimeret til online brug, er altafgørende, da det er netop disse, der sælger dine produkter. Billederne skal være lækre, indbydende, af høj kvalitet og have en passende størrelse til siden – de må altså heller ikke være for store og uoverskuelige. Du kan selv komprimere billederne til din webshop her.

Brug flere forskellige billeder af produkterne, eksempelvis i brug, i dets forskellige varianter eller dets indhold. På den måde er kunden ikke i tvivl om, hvad de køber, på trods af at de ikke har produktet i hænderne. Sørg for, at kunderne enten kan zoome på billederne eller åbne det i stor visning, for at kunderne kan se produktets detaljer og design. Yderligere skal farverne på billederne repræsentere produktets virkelige farver.

Det kræver en stor indsats at tage gode produktbilleder og uploade dem på webshoppen, men dette er selvsagt en nødvendighed for at have en velfungerende webshop.

4. Gør brug af kundeudtalelser på siden

Det kan være sværere at etablere troværdighed online i forhold til i en fysisk forretning. Derfor kan du med fordel vise de besøgende på hjemmesiden, hvorfor de kan stole på din webshop. Gør brug af kundeudtalelser på siden, hvor tidligere kunder tilkendegiver deres positive oplevelse med din webshop, f.eks. fra Trustpilot. På den måde kan du vise, at du leverer et godt produkt og en god service. Det skaber tryghed hos dine nye kunder. Anmod gerne dine kunder om at anmelde din webshop på Trustpilot, og sørg for at din kundeservice er helt i top.

5. Service

Sørg for at din service skinner igennem i din webshop. I en fysisk butik kan det være nemmere at yde en god service, når man kan byde besøgende velkommen og svare på eventuelle spørgsmål øjeblikkeligt. Hav derfor gerne flere forskellige muligheder, hvorpå kunderne kan kontakte dig: Live chat, mail og telefon. Disse funktioner er ressourcetunge, men nødvendige hvis du vil yde en god service og dermed øge dit salg. Vedligehold disse funktioner, ellers kan det skabe frustration hos kunden, og de mister interessen. Har du en Live Chat-funktion, forventer kunden altså et øjeblikkeligt svar. Ligeledes forventer kunden en rimelig svartid på mails. En undersøgelse viser at 41 % forventer svartid på mail inden for 6 timer.

Sørg altid for at efterkomme dine kunders behov og overhold dine aftaler med dem. Finder kunderne eksempelvis en fejl ved produktet, så send pengene retur, eller send et nyt produkt hurtigst muligt. Håndtér eventuelle klager i en professionel tone og vær løsningsorienteret.

Så overhold altid dine aftaler, svar på efterspørgsler hurtigt og løs kundernes problemer for dem. Efterkommer du ikke dette, er der stor chance for, at kunderne ikke vender tilbage. Brug ligeledes den feedback du får fra dine kunder, så du kan blive ved med at forbedre din webshop og din service. Vil du gerne gøre noget ekstraordinært og personligt ud af din kundeservice, kan du eksempelvis lægge en personlig hilsen ved hver afsending.

6. Gode produktbeskrivelser

I forlængelse af gode produktbilleder er gode produktbeskrivelser vigtige. Det er nødvendigt at tage højde for, at kunderne ikke er fysisk tilstede, når de køber et produkt online. Denne barriere er produktbeskrivelserne med til at nedbryde. Overvej, hvad kunderne behøver at vide om produktet for at foretage et køb.

Skriv først en indledende kort beskrivelse, og derefter en mere fyldestgørende beskrivelse. Opdel beskrivelsen i afsnit, så den er let at læse. Hvis der er tale om produkter med specifikationer, så sørg for at disse specifikationer er tydelige for kunden. Eksempelvis skostørrelser eller tekniske specifikationer på tekniske produkter. Kunden skal ikke lede efter fakta, som de har brug for for at blive bekræftet i deres valg af produktet. Hav derfor også gerne størrelsesguides, når det er relevant.

Husk at tænke søgeordsoptimering ind i dine produktbeskrivelser – så finder forbrugerne lettere frem til dine produkter. Skriver du f.eks. en beskrivelse af et par sko, så inddrag de ord, som man ville søge på, for at finde frem til disse sko. Brug også gerne synonymer for søgeordene eller termer der er relaterede dertil, så dit produkt er nemmere at finde. Sæt gerne søgeordet tidligt i teksten og anvend det ofte. En tommelfingerregel er, at søgeordet skal udgøre cirka 2% af teksten – men brug dem naturligt.

Slutteligt skal dine produktbeskrivelser skal være unikke, dvs. at du ikke bare kan kopiere en produktbeskrivelse om et produkt fra et andet website – så har din søgeordsoptimering lavere chance for succes.

I Salecto har vi skrevet 4 tips til at sælge mere med en god produktside. Men det udviklede sig faktisk til en gennemgående guide til hvordan du får mest ud af dine produktbeskrivelser.

7. Gør købet nemt

En af de største fordele ved webshops er, at det er nemt. Dine kunder kan shoppe fra hjemmet, så forhindringer for et køb er der ikke mange af. Hold eventuelle forhindringer for køb nede ved at gøre produktpris og indkøbskurv tydelig. Dette inviterer til køb, og et køb bliver ikke afbrudt af uklarheder om, hvordan det skal foregå.

Baseret på en undersøgelse foretaget af PostNord shopper 6 ud 10 danskere fra telefonen 1 gang om måneden, og cirka hver tredje beskriver, at de shopper fra telefonen, fordi det er belejligt. Så sørg for at din webshop er sat op til at fungere på enheder som smartphones og tablets. Vær også opmærksom på, at kunne modtage betalinger over flere forskellige betalingsmuligheder, såsom kreditkort og mobilepay, der kan gøre et køb endnu lettere og hurtigere. Er du ikke i stand til at modtage betaling fra den enkelte kundes favorit betalingsmulighed, kan du i værste tilfælde miste et salg.

8. Bliv prioriteret af Google

Søgemaskineoptimering (SEO) er endnu en uundværlighed, når man ejer en webshop. Det er fysisk umuligt for alle eventuelle kunder at ”komme forbi” alle butikker online, derfor må man sørge for, at man er nem at finde. Google prioriterer webshops med masser relevant tekst og billeder på en side, der jævnligt opdateres. Det vil sige, at jo mere relevant besøgende synes dine tekster og billeder er i forhold til det enkelte søgeord, des højere rangerer du på Google. Google måler blandt andet relevansen ud fra, hvor lang tid de besøgende bruger på din side. Det handler derfor ikke kun om at have lange tekster og mange billeder på din webshop – de skal også give den besøgende værdi.

Din hjemmeside skal være kodet sådan, at man hjælper søgemaskinerne med at forstå og navigere i din hjemmeside. Her er det de seneste år blevet en af de vigtigste faktorer, at dit system er totalt optimeret med Google, så det ikke spænder ben for dit arbejde for at få den bedste webshop.

Vores platform Salecto er markedets bedste SEO webshop platform. Det betyder, at du får en platform, der er optimeret til Google – nu og i fremtiden. Se blandt andet en komplet funktionsside her. Vi tilbyder blandt andet en funktion, der kan navngive fotos på din webshop automatisk, så de er navngivet optimalt til søgemaskinerne og meget mere.

9. Hav styr på lager, logistik, leverandør og leveringstider

Når du starter din webshop, må du gøre det klart, hvilke leveringstider du kan tilbyde dine kunder. Leveringstiderne skal være realistiske, men heller ikke være så lange, at nogle kunder springer fra. Kunder ønsker ofte deres varer nu og her, men det er vigtigt at være realistisk. Sene leveringstider fører til utilfredse kunder, der ikke vender tilbage.

Sørg derfor også for at opdatere dit lager ofte, for at kunne levere de lovede produkter. Skulle et bestilt produkt alligevel ikke være på lager, er det vigtigt at tage fat i den pågældende kunde hurtigst muligt med forventet leveringstid eller alternative produkter. Det viser, at du er klar til at løse et problem for kunden hurtigst muligt. Hav også et udvalg af forskellige leverandører. Nogle kunder ønsker helt simpelt ikke at få leveret fra visse leverandører – eksempelvis hvis nærmeste afhentningspunkt er for langt væk.

10. Markedsføring

Markedsføring er en enorm vigtig prioritering, når du åbner en webshop, da dette har endegyldig betydning for din bundlinje. Konkurrencen blandt webshops er hård, og med et stigende antal af webshops bliver den kun sværere at blive set. Derfor er det vigtigt, at du kan konkurrere og gøre dig bemærket, så du ikke forsvinder i mængden af lignende tilbud. Der findes mange typer for online markedsføring, såsom f.eks. Google AdWords, Google Shopping og Facebook, der kan hjælpe dig med at blive set.

Sæt en god del af dit budget af til markedsføringen. Anse det som havde du ansat en butiksassistent på daglig basis i en fysisk butik – et tilsvarende beløb skal du sætte af til konsulentydelser inden for markedsføring om måneden. De kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af din webshop, og det er investeringen værd, når du vil til tops.