Andreas Faaborg
Head of Social
1 Juli, 2024
Skrevet af: Rasmus Kolby
Vil du gerne betale 12 % mindre pr. køb og løfte dit annonce-afkast med 15 % på dine Meta-kampagner? Så skal du tage et kig på Advantage+ Shopping Campaign.
Meta har annonceret, at de forventer et gennemsnitligt i fald pris pr. køb på 12 % og en stigning i annonce-afkastet på 15 %, når du fremadrettet benytter deres nye kampagnemålsætning: Advantage+ Shopping Campaign (ASC).
Dette er endnu et tiltag i rækken, der skal forsøge at give annoncørerne på Meta optimale forudsætninger for at opnå gode resultater efter de seneste par års påvirkning af tracking fra fx iOS 14-opdatering.
Kort fortalt er ASC en forenklet måde at oprette Meta-kampagner, hvor du i bund og grund overlader mere kontrol til algoritmen og maskinen bag.
Kampagnemålsætningen giver en simpel opsætning af kampagner ved at kombinere dine målgrupper. Med ASC kan du målrette både nye, potentielle kunder og dine eksisterende i samme kampagne. Derved kan maskinlæringen bedre identificere de brugere, der vil være mest værdifulde for din forretning.
ASC personaliserer dine annoncevarianter med produkter fra dit katalog og leverer lige præcis den annoncevariant med bedst performance til netop de mest værdifulde i målgruppen. Alt dette sker ved automatisk at teste op mod 150 kombinationer af annoncer. Udover at du opnår bedre performance med annoncekombinationerne, sparer du også væsentligt tid på opsætningen. Det eneste, du mister, er kontrollen over annoncernes præcise udseende.
Du skal i bund og grund turde stole på, at Metas algoritme er klogere end dig.
ASC giver dig – som tidligere nævnt – muligheden for at inkludere dine eksisterende kunder i din målgruppe. Dette er særlig relevant, hvis dit produktsortiment lægger op til genkøb eller mersalg.
Du kan med en brugerdefineret målgruppe fortælle Meta, hvem dine kunder er. Det kan fx være en kundeliste med informationer fra din webshop, som du løbende uploader til din brugerdefinerede målgruppe.
Hvordan du konkret opretter denne, afhænger af din webshop eller mailsystem. Men det kan i de fleste tilfælde gøres med en simpel automatisering. Når du har tilføjet målgruppen, kan du styre hvor mange procent af budgettet, du vil fordele til de eksisterende kontra nye, potentielle kunder.
Hvis du også tænker over, hvorfor det er godt at kunne inkludere eksisterende kunder sammen med potentielle kunder i samme målgruppe for en ASC, kommer svaret her.
Hvis dit mål med annonceringen er at skaffe flere nye kunder, kan du fortælle Meta, at de ikke skal gå efter dine eksisterende. I alle tilfælde vil eksisterende kunder være billigere at annoncere mod. Eksisterende kunder kan du fx sende mails til, hvorfor du kan komme i kontakt med dem på andre måder.
Facebook anbefaler dog at starte med en budgetfordeling på 30 % til eksisterende kunder og 70 % til nye kunder. Herefter er det muligt at teste procentfordelingen. Som noget nyt kan du nemlig se hvor mange køb, der ligger på eksisterende og nye kunder med dette format.
Da Meta lancerede ASC satte vi i Conversio flere tests op på en række af vores kunder for at blive klogere på resultaterne med den nye kampagnemålsætning.
Den levede med det samme op til forventningerne om bedre performance – som Meta også selv forventede. Vi så på en enkelt kunde, at vi kunne forbedre annonceringen med over 40 % på de vigtigste måleparametre, når vi skal vurdere e-commerceperformance.
Det er vores erfaring, at du med stor succes kan bruge ASC til både tilbudskampagner og always-on kampagner, men vi anbefaler altid, at du tester det på din egen konto.
Hvis du gerne vil opnå en god performance med ASC, er det vigtigt, at du giver Meta de bedste forudsætninger. Det kan fx ske ved at have opsat API-tracking, der sørger for et bedre datagrundlag, som algoritmen kan arbejde ud fra.Derudover kan du også løbende arbejde med kreativer og budskaber, hvor du hele tiden holder et fokus på at teste forskellige typer af både budskaber og kreativer.
Hvis du gerne vil i gang med at teste ASC på din annoncekonto, skal du:
Det er altså utrolig nemt at komme i gang med ASC, så egentlig er det bare om at komme i gang med at teste, for at se om ikke denne nye kampagnemålsætning er noget, der kan forbedre din performance på Meta-annoncer, og dermed noget du skal arbejde videre med.