Content

7 tips til at skrive den perfekte overskrift

d. 25. februar 2020

Indholdsfortegnelse

Vidste du, at overskriften på dit content er afgørende for, om brugere læser dit content, eller om de går videre på deres online søgen? Faktisk når 8 ud af 10 læsere ikke længere end til overskriften.

Derfor er det uhyre vigtigt at bruge en stor mængde tid og ressourcer på din overskrift – også mere, end du tror.

En overskrift skal vække læserens interesse, og samtidig med at den overbevisende nok til, at folk vil klikke på den, så du kan generere trafik til din hjemmeside eller til den online platform, du befinder dig på. Læs med her og få tips til, hvordan du kan lokke flere til at læse dit indhold ud fra en fremragende overskift.

Hvad er en overskrift?

En overskrift er titlen på den tekst, fx et blogindlæg eller en artikel, du har skrevet – som i dette tilfælde ”7 tips til at skrive den perfekte overskrift”.

Inde i din tekst findes der yderligere overskrifter – nemlig mellemoverskrifter. Mellemoverskrifter, som ”Hvad er en overskrift?”, deler tekstens afsnit op og gør det overskueligt og mere læsevenligt. Mellemoverskrifter giver også læseren mulighed for at læse selektivt, hvis det kun er særlige afsnit, der er relevante for vedkommende.

Inden for journalistisk kaldes overskriften for en rubrik, mens mellemoverskriften kaldes en mellemrubrik.

Hvorfor er det vigtigt med en god overskrift?

Det er vigtigt at have en god overskrift på dit content, da læserne ikke vil læse dit indhold, hvis overskriften ikke vækker interesse. Dette gælder, hvad enten der er tale om et blogindlæg, en artikel, en kategoritekst, en produkttekst, eller hvilken som helst anden type tekst.

Derfor er overskriften uden tvivl et af de vigtigste elementer, når du skriver content. De fleste begår den fejl, at de ikke bruger lang nok tid på overskriften, hvilket i de fleste tilfælde resulterer i manglende kliks og trafik.

Men hvordan begynder du at skrive den perfekte overskrift – og hvordan ved du, at overskriften er god?

Du kan først og fremmest følge den tommelfingerregel, som hersker på Journalisthøjskolen; at en overskrift skal være æggende, vækkende og dækkende. Den skal altså både lokke og fange læseren, vække interesse ved at fortælle om et nyt, givent emne og endelig holde det, den lover. Denne regel gælder både for overskrifter og mellemoverskrifter.

Selvom det også er vigtigt at skrive en fængende indledning, så kommer indledningen ikke langt, hvis læseren ikke når længere i læsningen end forbi overskriften.

Tip 1: Lav overskriften kort og præcis

Det er afgørende, at din overskrift ikke er længere end 6-12 ord, da læseren kan miste interessen, hvis din overskrift er for lang og dermed ikke klikke ind på dit content.

På de sociale medier er det også de korte overskrifter, der dominerer – eksempelvis på Twitter, hvor der er en grænse på 160 tegn på, hvor meget du kan skrive.

At skrive en kort, præcis overskrift er også en god øvelse til at ’kill your darlings’, skære helt ind til benet og få budskabet frem.

Tip 2: Lad overskriften vise, hvad indholdet kan

Hvis din tekst er udarbejdet for at guide læseren inden for et bestemt område, skal din overskrift vidne om dette.

På engelsk kalder man det ”How to”-indlæg, som på dansk ofte indledes med ”Sådan…”.

Overskriften skal vise, at du med indlægget afgiver et løfte om, at læseren har lært noget om et givent emne efter at have læst indlægget.

Et eksempel kan være, hvis jeg havde lavet dette blogindlægs overskift om til “Sådan skriver du den perfekte overskrift”, hvorved jeg har givet dig et løfte om, at du vil – efter du har læst mit blogindlæg – vide, hvad der skal til for at skabe den perfekte overskrift.

Tip 3: Inkludér lister og tal

Ligesom overskriften til dette blogindlæg vidner om, så fanger overskrifter med tal læserens interesse. Tal i overskrifter bliver konkrete og giver læseren et løfte om, hvor meget vedkommende har i vente, samtidig med at de tips, du giver, er mere hands-on og simple at overføre til ens dagligdag og arbejdsopgaver.

Som det ovenstående billede fra The WordStream Blog illustrerer, foretrækker 36 % overskrifter med tal end de øvrige nævnte former.

Når du bruger tal i overskrifter, ved læseren, at der er blevet prioriteret de vigtigste faktorer, og det mindre væsentlige er blevet sorteret fra.

Hvis du benytter dig af tal i overskrifter, er det en tommelfingerregel, at skæve tal som fx 3, 5, 7 og 9 klarer sig godt.

Tip 4: Målret overskriften til din målgruppe

Skriv en overskrift til de brugere, der lægger inde for din målgruppe. Du skal altså ikke skrive en overskrift til alle, men netop dine læsere. Derudover kan du heller ikke altid ramme hele din målgruppe, men kun en mindre del af den.

Tænk over, hvem har fx behov for at læse et blogindlæg om “7 tips til at skrive den perfekte overskrift”, og skriv til dem.

Derfor er det en god idé at lave personaer på baggrund af din idealkunde eller målgruppe, hvis du ikke allerede har gjort det. Så kan du skrive overskriften – og faktisk alt tekstindholdet – med personaen i baghovedet og dermed målrette til netop dine kunder.

Tip 5: Vigtigheden af Tone of Voice

I forlængelse af det ovenstående er det meget vigtigt at udarbejde en Tone of Voice, når du arbejder med content marketing.

Tone of Voice er måden, du skriver tingene på, og hvordan du fortæller historien – med virksomhedens stemme og personlighed in mente.

Det er nemlig vidt forskelligt, hvordan virksomheder taler og skriver til deres målgrupper, og derfor er det vigtigt, at din virksomhed er enig om jeres Tone of Voice.

Tone of Voice forstærker dit content og giver dit indhold et gennemslagskraft, særligt når der er blevet lagt nogle klare linjer for, hvordan din virksomhed eller du taler til jeres læsere. Det kan være alt fra en uformel tone til brugen af en jeg-fortæller og/eller emojis.

Som udgangspunkt skal du træne dine skribenter i din virksomheds Tone of Voice, samtidig med at du kommer med eksempler på do’s and don’ts.

Tip 6: SEO-optimér din overskrift

Det er vigtigt, at dit primære søgeord er i overskriften, og at du SEO-optimerer din overskrift.

Når du SEO-optimerer din overskrift, påvirker det dine placeringer i søgeresultaterne i søgemaskiner som Google og Bing. Det er derfor fordelagtigt at SEO-optimere alle dine overskrifter – og dette gælder både din overskrift og dine mellemoverskrifter.

Ved at SEO-optimere dine overskrifter hjælper du Google med at forstå, hvad dit content indholder og omhandler, hvorved at de kan vise det til de rette brugere ved de rette søgninger, hvilket over længere sigt kan bidrage til en større eksponering og bedre placering i Googles SERP.

Tip 7: Skriv overskriften til sidst

Jeg vil altid anbefale, at du skriver din endelige overskrift til sidst.

Det skyldes, at det givne emne, du skriver om, nemt kan skifte fokus og retning, så der hvor du startede, ikke er der, hvor du slutter.

Dog er det altid en fordel at have en midlertidig overskrift at arbejde ud fra, men du skal være villig til at ændre den med tiden.

Udarbejd derfor gerne flere forskellige overskrifter og se, hvilken lyder bedst og er mest rammende for dit indhold.

Forbered dig på at bruge betydeligt længere tid på at skrive den perfekte overskrift, end du måske har sat tid af til, men tro mig… Det vil kun gavne dit indhold.

Har du brug for hjælp til at udarbejde den SEO-optimerede, fængende overskrift til dit content? Så er du velkommen til at kontakte os her hos Conversio. Vi har et stærkt SEO- og content-team, der med glæde vil hjælpe dig med professionel rådgivning samt sparring. Du kan ringe til os på 70 666 500 eller skrive en mail til os på [email protected].

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi det giver indgående viden om, hvordan du selv kan lave den perfekte overskrift.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Alle, der arbejder med marketing, herunder særligt content marketing.

Hvor langt er dette blogindlæg?

1251 ord - ca. 7. minutters læsetid.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Overskrifter, H-tags, SEO og generelt godt content, der holdes koncist.

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op