5 tips til din organiske SoMe-strategi: Sådan kommer du i gang

3
January
2023
Skrevet af:
Nina Maria Kvist Gislinge

Vi kommer ikke udenom, at sociale medier er en genial måde at markedsføre sig gennem. Forskellige målgrupper er til stede på forskellige platforme, så du kan ramme dem lige der, hvor de befinder sig. Og hvem vil ikke gerne det?

Organisk tilstedeværelse på sociale medier finder mange dog svært. Der er en vis usikkerhed forbundet med det. Du kan ikke med sikkerhed vide, om et opslag vil falde i din målgruppes smag, inden du poster det. Og hvad nu, hvis målgruppen slet ikke liker eller kommenterer?

Organisk SoMe kan nemt give søvnløse nætter og grå hår. Men sådan behøver det ikke at være.

Jeg vil ikke lyve. At være til stede på sociale medier kræver tid og energi, men hvis du laver et godt forarbejde og arbejder smart, behøver det ikke være der, du lægger alt fokus.

I dette blogindlæg kommer jeg med 5 tips til, hvordan du får mest muligt ud af din organiske tilstedeværelse på sociale medier. Med tipsene i hånden kan du arbejde mere strategisk med sociale medier.

1. Bestem din målgruppe

“Vores målgruppe er ret bred. Vi sælger til alle aldre og både mænd og kvinder. Så vores målgruppe er stort set alle.”

Dette er en sætning, jeg har hørt uendeligt mange gange før, og den passer aldrig. Nogle vil selvfølgelig have en bredere målgruppe, mens andres er mere snæver, men ens målgruppe er aldrig alle i hele verdenen. Det betyder dog ikke, at du ikke godt kan have flere målgrupper end én.

Hvis du ikke definerer en målgruppe, er det uendelig svært at få succes – særligt når det kommer til organiske opslag på sociale medier. Det er besværligt at skrive opslag, der passer til of skaber værdi for alle.

Som en underviser engang sagde til mig: "Forestil dig, at du sælger rejser. Her er typisk ikke kun én målgruppe - der kan godt være en 2-3 stykker. Men du kan ikke målrette samme rejse til alle målgrupper i et opslag, for de har ikke alle samme mål med rejsen eller brug for at vide det samme om selve rejsen."

Bestem din målgruppe, så du kan ramme plet i stedet for at skyde med spredehagl.

2. Sæt mål for din tilstedeværelse

Når du har helt styr på din målgruppe, er næste skridt at få styr på din organiske tilstedeværelse på sociale medier. Hvorfor er du der, og hvad vil du gerne opnå med det?

Sæt nogle mål, så du, når året er gået, kan se, om du nåede dem eller ej. Når du sætter mål, bliver det også nemmere at arbejde strategisk med din organiske tilstedeværelse.

Det kunne være mål, som fx:

  • få 25 nye følgere om måneden
  • få 20 konverteringer om ugen, fx salg, leads osv.
  • øge engagementet med 5 % pr. opslag om måneden
  • øge rækkevidden med 10 % pr. opslag om måneden.

Målene kan være lige præcis det, du ønsker. For nogle virksomheder passer kvalitative mål bedre end kvantitative mål – dog skal du være opmærksom på, at disse er svære at opnå. Vælger du at arbejde med kvalitative mål, vil det være klogt også at sætte et par kvantitative mål også. Ellers ved du ikke, hvornår målene er nået.

Generelt vil jeg altid anbefale at arbejde med kvantitative målsætninger, da de er nemmere at afgøre, om de er nået eller ej. Kvantitative mål nemmere at forholde sig konkret til og arbejde hen imod, og er I flere, der arbejder sammen om jeres organiske SoMe, har I brug for et fælles mål, så ingen arbejder mod deres egen personlige mål.

3. Udarbejd en content-kalender

At være tilstede på sociale medier kræver energi og tid. Man kan ikke bare poste opslag en gang imellem, og så håbe på at få succes med det. Det kræver en kontinuerlig indsats at få profiler på sociale medier op at stå og få skabt et community omkring dit brand, hvor følgerne gider engagere sig i dine opslag.

Derfor skal du udarbejde en content-kalender, der sikrer overblik, kontinuerlige udgivelser og en rød tråd i dine opslag. Kalenderen forpligter, så du ikke bare poster, når du har lyst, føler dig kreativ eller har tid.

Mangler du inspiration til en content-kalender, kan du få fingrene i Conversios content-kalender gennem formularen herunder.

Download vores Social Content Planner

Når du planlægger dine opslag, betyder det også, at du kan begynde at arbejde på opslagene, så snart de er kommet i kalenderen. Du kan derfor arbejde et par uger eller måneder ud i fremtiden, alt afhængigt af, hvad der passer bedst til din arbejdsrutine.

Hav også gerne en god balance mellem opslag, der fx viser behind the scenes, viden, produkter og/eller services.

Jeg vil dog anbefale ikke at planlægge for mange opslag pr. måned ad gangen. Der skal være plads til aktualitetsopslag – altså de opslag, der opstår spontant i virksomheden. De fungerer ofte supergodt, og kan nogle gange hoste en del engagement.

4. Undersøg konkurrenterne

Nogle gange kan man godt være lidt idéforladt, når det kommer til at se udarbejde og poste organiske opslag. Derfor er det altid en god idé at undersøge dine konkurrenter. Det gælder både dem, du ser som direkte konkurrenter, men det kan også være virksomheder i samme branche, som du synes gør det godt, eller gerne vil ligne mere.

Brug bl.a. disse spørgsmål som rettesnor, når du skal søge inspiration hos konkurrenterne:

  1. Hvad gør de, som ser ud til at skabe værdi og engagere brugerne?
  2. Hvad fungerer godt, og hvad gør ikke?
  3. Er de hoppet med på nogle trends, som også kunne passe i din forretning?
  4. Hvordan interagerer de med deres følgere?

Bliv inspireret af, hvad dine konkurrenter gør, og dan dig et overblik over, hvordan de performer. På den måde får du idéer til, om du kan lave lignende indhold, men der kan også være mangler i dine konkurrenters opslag, som du selv kan tappe ind i og dermed også adskiller jer fra hinanden.

Husk dog, at du aldrig må kopiere dine konkurrenters indhold direkte, kun lade sig inspirere.

5. Evaluér dine opslag

Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at evaluere sine opslag og kigge på data - og gør det løbende. Ellers har du ikke en jordisk chance for at finde ud af hvilke opslag, der reelt klarede sig godt.

Ved at analysere data for opslag kan du også teste, om video performer bedre end billeder, hvornår det er bedst at poste opslag og hvilke emner, der skaber størst engagement. På den måde kan du give din målgruppe det, de finder interessant. Det vil i sidste ende give dig større succes med sociale medier, fordi du ikke bare poster indhold, du selv finder interessant.

Der findes flere måder at udtrække data. De fleste kanaler har en indbygget ‘nøgletal’- eller ‘indsigter’-funktion direkte i platformen. Alternativt kan du også bruge et værktøj, fx Hootsuite, Buffer eller MeetEdgar, til at analysere dine opslag på sociale medier.

Kun du ved, hvad du har behov for, så her bliver du nødt til at undersøge, hvad der passer bedst til dig og din virksomhed – og ikke mindst, om der er budget til at betale for et analyseværktøj hver måned.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Nina Maria Kvist Gislinge
Content & SoMe Specialist (på barsel)
nmg@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen