Google AdWords

Nye tiltag fra Google: Nu kan du skrive mere end nogensinde før i dine tekstannoncer

Gobinesan Rajaratnam
Gobinesan Rajaratnam

Google har netop introduceret to nye tiltag, som tillader os at producere længere og mere kreative formuleringer i vores Google Ads annoncetekster. Ikke nok med at der er bedre mulighed for at overbevise potentielle kunder om at besøge en bestemt hjemmeside, så vil denne nyhed ligeledes have stor betydning for tekstannoncernes relevans og synlighed.

Helt konkret
Indtil nu har vi kun haft mulighed for at skrive to overskrifter og en enkelt beskrivelse af det produkt eller den service, som skal sælges. Dog kan vi med de nye tiltag forfatte hele tre overskrifter og to beskrivelser. Herudover bør det nævnes, at hver beskrivelse nu må fylde 90 tegn og ikke 80, som tidligere var tegnbegrænsningen. Ændringerne betyder, at vi som annoncører har næsten dobbelt så meget plads at boltre os på.

Tekstannonce dele                 Tidligere annoncer             Nye annoncer
Overskrifter2Op til 3
Beskrivelser12
Beskrivelsernes længde80 tegn90 tegn
Maksimale total længde170 tegn300 tegn


Her er et eksempel på en udvidet tekstannonce med tre overskrifter og to beskrivelser:

Test de nye tiltag
Selvom Google har lavet nye annoncevarianter, så vil den ældre version stadig blive vist på lige fod med den nye og udvidede version. Derfor anbefaler vi ikke, at man på forhastet vis pauser eller sletter nuværende annoncer. I stedet er det en god idé at teste, hvordan de forskellige varianter performer i forhold til hinanden. Efterfølgende vil vi selvfølgelig bibeholde de annoncer, som synes at passe bedst til virksomheden og kundernes præferencer.

Et lille ”men”
Umiddelbart er der mange fordele ved de udvidede tekstannoncer, fordi vi har mere plads til at overbevise potentielle kunder om at vælge en bestemt virksomhed fremfor konkurrenten. MEN det skal også nævnes, at det ikke er sikkert, at de to nye tiltag overhovedet bliver vist for alle brugere på Google. Hvis brugerne for eksempel benytter mindre skærme, så er der risiko for, at den tredje overskrift og den anden beskrivelse ganske enkelt udelades.

Med dette i mente bør udvidelserne bruges til ekstra information om produktet, og ikke den mest vigtige pointe. Ligeledes skal alle overskrifter og beskrivelser kunne stå alene. Det går ikke, at brugerne lige pludselig mangler den sidste halvdel af ”fortællingen”.

Midlertidig bør man selvfølgelig sørge for, at der er sammenhæng mellem alle overskrifter og beskrivelser. Et godt råd er at tage det overordnede budskab i betragtning, og lade alle dele af tekstforfatningen afspejle det overordnede formål med tekstannoncen.

De nye varianter er bedst
Nedenfor vises to eksempler på foreløbigt flotte resultater fra de begyndende undersøgelser. I det første eksempel fremgår det, at den nye variant har en bemærkelsesværdig konverteringsrate. Konverteringsraten er nemlig højere her end ved de øvrige tekstannoncer. Dette betyder, at interaktionen med den udvidede tekstannonce i gennemsnit fører til flere konverteringer.

På samme måde viser eksempel 2, at den udvidede annoncevariant har en høj konverteringsrate samt en høj konverteringsværdi i forhold til pris. Dette indikerer, at investeringsafkastet for den udvidede tekstannonce er fordelagtig i forhold til, hvor meget det koster, at brugerne klikker på annoncen. Endvidere viser eksemplet en høj klikrate, som giver en indikation af, at brugerne finder annoncen nyttig, og at de klikker på denne annonce fremfor andre mulige annonceresultater.

Her er eksempel 1 på, at den udvidede tekstannonce virker:

Her er eksempel 2 på, at den udvidede tekstannonce virker:

Det sker nu
Googles nye tiltag er allerede trådt i kraft. De første undersøgelser viser lovende resultater og stort potentiale. Hos Conversio er vi derfor løbende begyndt at implementere de udvidede tekstannoncer i vores kunders kampagner i et forsøg på at gøre deres online markedsføring endnu bedre. Desuden vil vi på baggrund af den overforstående statistik opfordre andre til at give det en chance. Skulle du have brug for yderligere forklaring om de nye tiltag, så er du som altid velkommen til at kontakte os på telefon +45 70 666 500 eller på [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende