Linkbuilding – En af de vigtigste faktorer

Det handler ikke om, at have mange links fra det samme domæne. Det handler om, at få links spredt ud,
så der er så mange domæner, der linker, som overhovedet muligt.

Indgående links er en af de vigtigste faktorer for, at opnå gode placeringer i søgemaskinerne. Der skal være en god sammensætning af links med en god autoritet, og links, der relaterer til indholdet på siden.

Indgående links kan ses som personer, der anbefaler en given hjemmeside. Hvis en person har anbefalinger fra respekterede personer,  er det nemmere at blive anerkendt. Endnu bedre er det, hvis det er anbefalinger fra personer, der beskæftiger sig med samme område. Søgemaskinerne har derfor større tendens til, at vise en hjemmeside med mange gode anbefalinger, da de har indhold, andre finder interessant.

Det handler ikke om, at have mange links fra det samme domæne, men om at få links spredt ud, så der er så mange domæner, der linker, som overhovedet muligt.

Arbejdet med at skabe flere indgående links er kendt under navnet linkbuilding. Linkbuilding er én af de sværeste discipliner, da man er afhængig af eksterne faktorer, og samtidig har søgemaskinerne stort fokus på at slå ned på unaturlige links.

Unaturlige links er eksempelvis hvis en hjemmeside betaler penge for et link fra en anden hjemmeside. Det er også unaturligt, hvis en hjemmeside med en forholdsvis lav tilstrømning af nye links, pludselig inden for kort tid får en stor vækst af indgående links.

En linkprofil er noget, der skal holdes ved lige måned efter måned, da det viser søgemaskinerne, at der stadig er interesse for hjemmesiden. Hvis der er mulighed for at påvirke, hvilken side det eksterne link henviser til, kan det give stor værdi at få spredt indgående links ud til andre vigtige sider end forsiden.

Det er nødvendigt at foretage en indledende linkanalyse af det nuværende linkkatalog, og bestemme hvilke links der kan give værdi, og hvor hurtigt tilvæksten kan ske, uden det virker unaturligt. Dette vil give den mest naturlige opbygning af linkprofilen. Der er mange faktorer, der spiller ind. Der skal eksempelvis være en god fordeling af Anchors – altså hvilke søgeord linkprofilen er målrettet. Den skal indeholde relevante søgeord, men ikke for mange, da dette vil vække opsigt. Derudover er det vigtigt, at der er en god fordeling af no-follow- og do-follow-links. Samtidig skal domænerne gerne være placeret i mange forskellige C-bloks. Dette og mange andre faktorer er noget af det, der tages højde for, når Conversio arbejder med linkbuilding.

Få en snak med vores specialist – klik her

Bliv ringet op af os!

Bliv ringet op af vores Online Marketing Specialist, Tue Madsen, som har mere end 10 års erfaring med Online Marketing. Udfyld nedenstående.