SEO

Hvad er SEO?

Jonas Venning Larsen
Jonas Venning Larsen

SEO er et endeløst optimeringsarbejde, som handler om at få din hjemmeside til at ligge så højt som muligt i søgeresultaterne hos Google, Bing eller lignende. Dette sker blandt andet igennem arbejde med tekst, teknik og links, som skal bruges og udnyttes i forhold til de forskellige søgemaskinernes algoritmer, hvis du ønsker en bedre rangering og eksponering.

SEO står for ”Search Engine Optimization”, som på dansk er oversat til ”søgemaskineoptimering”. SEO bliver derfor betragtet som et af de stærkeste markedsføringsværktøjer, som din virksomhed kan komme i nærheden af og som desuden har en længerevarende effekt, der oftest vil tjene sig selv ind flere gange. Selvfølgelig hvis det bliver gjort ordentligt. Du skal dog ikke lade dig skræmme af ordene eller føle dig overrumplet af det. SEO kan godt virke svært, men det behøver det ikke at være og med vores light-version, kan du næsten blive ekspert. Hvis du blot læser med her, kan du på ingen tid blive klogere på, hvad SEO er, hvilke parametre der er gældende og generelt bare, hvad du burde vide om søgemaskineoptimering.

Ta’ søgeordsanalysen seriøst og brug den

Med en søgeordsanalyse finder du relevante søgeord og fraser, som er tilknyttet din hjemmeside og dens forskellige landingssider. Jo bedre analyse, jo bedre resultater kan du opnå. Der er flere måder, hvorpå du kan analysere dig frem til dine relevante søgeord bl.a. gennem Google Analytics, Google Search Console, StoryBase, Ahrefs etc.

Et søgeord behøver ikke nødvendigvis kun at bestå af ét ord – det kan også sagtens være hele sætninger eller kombinationer af ord. Dog kan det være risikabelt at bruge generiske søgeord som ”løbesko”, hvis man ikke har niveauet til det, eftersom der er større konkurrence på disse og en lavere konverteringsrate. Ved at bruge søgeord med modifiers og tails får du flere brugere på din hjemmeside, som allerede er længere i deres købsproces eller købsbeslutning, og dermed er du mere specificerende for din landingsside.

Det betyder dog ikke, at du kun skal satse på specificerede søgeord, eftersom folk også tit søger på de generiske søgeord. De generiske søgeord kan være med til at skabe trafik og gøre, at din virksomhed kommer med i betragtning i sidste ende, når brugeren endeligt ved, hvilke par løbesko de skal købe. Derfor bør du have en kombination af begge på dine landingssider.

Når man skal udarbejde sin søgeordsanalyse, skal man også tænke over, hvad ens kundegruppe – altså målgruppe – vil søge på. Jo højere ens placering er i søgemaskinerne ved relevante søgninger, jo højere CTR vil der også være. 

Hjemmesidens tekniske On-site SEO

Teknisk On-Site SEO er generelle elementer, du kan optimere din hjemmeside i forhold til. Det er grundlæggende ting som:

  1. Brugervenlige URL’er til domænet og landingssiderne. Det er til gavn for både søgemaskinerne og brugerne, da det gør det lettere at linke til og nemmere at se, hvad man klikker sig ind på.
  2. Din hjemmesides hastighed har stor betydning, hvis du vil til tops i søgemaskinerne. Dette kan du forbedre ved en ordentlig server, reducere eller komprimere billeder samt reducere antallet af http-kald.
  3. Din hjemmeside skal være korrekt bygget op med bl.a. title, header, content, HTML osv., så man får det optimale udbytte og giver kunderne den bedste oplevelse.
  4. Gør din hjemmeside mobilvenlig. I dag foretager vi nemlig flere søgninger på mobilen end med desktop, så du vil miste en del potentielle kunder, hvis hjemmesiden ikke er mobilvenlig.
  5. Ha’ strukturerede data. Dette bliver nemlig fremhævet i Googlesøgningerne, da det gør det nemmere for Google at forstå de informationer, den skal vægte. Du får dermed større synlighed og klikrate.

SEO-optimereret content

Søgemaskinerne elsker godt og unikt content, som regelmæssigt bliver opdateret. Dog drejer det sig ikke om hvilket som helst indhold, men SEO-optimereret indhold, hvor dine søgeord, som du fandt i søgeordsanalysen, indgår. Når du skriver content, skal dine søgeord helst indgå i H1-tagget og mindst i én af H2, H3, H4 osv., men kun hvis det fremstår naturligt. Du skriver nemlig ikke kun til søgemaskinerne, men også til dine kunder.

Samtidigt må du heller ikke bare duplikere content, altså have samme content på flere landingssider, da Googles RankBrain vil straffe dig med en dårlig placering, da de vægter unikt-skrevet content højt. Læs her om duplikeret content, hvis du gerne vil blive klogere på området.

Dit content skal derfor være skrevet naturligt, værdifuldt og informerende, så søgemaskinerne griber fat i dem, men det skal også være spændende og fængende for, at dine kunder bliver og køber noget hos dig. Du kan på vores blog læse om 7 tips til at skrive godt content eller Storytelling & SEO, hvis du ønsker at få en mere detaljeret forklaring på det unikke og SEO-optimerede contents betydning for din søgeoptimering.

Ekstern og intern linkbuilding

Hvis du ønsker at opnå de bedste resultater med din søgemaskineoptimering, skal du arbejde med linkbuilding. Google anser nemlig interne såvel som eksterne links som en anbefaling og dette favoriserer søgemaskinerne så efter. Linkbuilding kan være en af de sværeste discipliner inden for SEO, men det kræver ikke nødvendigvis den store tekniske forståelse.

Ved indgående eksterne links er det links fra andre hjemmesider, som peger på din hjemmeside, og disse giver også den største enkeltstående betydning for placeringer, men kun hvis der også er styr på resten af din SEO. Dog kan du ikke bare selv lave en masse ligegyldige indgående eksterne links. Du skal skaffe relevante og emnerelaterede indgående links og gerne med de vigtigste søgeord i linket. Det samme gælder også, når du skal linkbuilde med interne links på din hjemmeside. Det skal være relevant og værdifuldt og samtidig fremgå som en naturlig del af indholdet og ikke som ”så klik her”. Jo mere naturligt dine links fremstår, jo bedre.

Udover interne og indgående eksterne links skal du også have lavet en plan for din linkstruktur, altså hvordan dine undersider er struktureret, så man undgår at linke på tværs af forskellige og irrelevante sider og dermed forvirre de besøgende.

Det gode søgeresultat

At have et godt og optimeret søgeresultat i søgemaskinerne er også vigtigt, eftersom det kan være med til vise Googles RankBrain, at din hjemmeside er et godt resultat ved bestemte søgninger. Hvis det ikke er relevant eller informerende, vil de søgende ikke klikke på det, ellers vil de bounce hurtigt tilbage til SERP igen, hvilket heller ikke just er optimalt.

Et godt søgeresultat ude i SERP skal være baseret på relevante søgeord, som målrettet bliver brugt på de mest relevante landingssider. Søgeordene skal både bruges i title tagget og metabeskrivelsen og skal samtidig holdes på den tilladte længde, så både mobilversionen og desktop enheder kan se dem. Derudover skal man altid forsøge at gå efter en rich snippet, hvis det giver mening, eftersom dette giver din hjemmeside en fordel blandt søgeresultaterne og gør den mere synlig i SERP. Læs mere om det gode søgeresultat her, hvis du gerne vil vide, hvordan det helt præcistbør udformes.

SEO er ikke en engangsløsning – det er en dynamisk proces

Hvis man ønsker at opnå det optimale resultat, må man ikke give op eller holde op med at analysere, måle eller optimere ens virksomhed online. Dette kan selvfølgelig være et meget omfattende stykke arbejde, men det er vigtigt for at opnå de bedste resultater. Der er nemlig mange processer, der skal vedligeholdes, som bl.a. den digitale kunderejse, ens linkbuilding og en jævnlig opdatering af ens søgeord. Det vil derfor være oplagt at have lavet en målsætning for ens søgemaskineoptimeringsindsats og for dens udførsel for at kunne opnå de bedste resultater.

Kort opsummeret: Hvad er SEO?

  • Det er at udarbejde og benytte sig af søgeordsanalyser
  • Det er at forbedre ens tekniske on-site SEO
  • Det er at skrive unikt og SEO-optimeret content
  • Det er arbejde med intern og ekstern linkbuilding
  • Det er at få lavet det gode søgeresultat

Kort opsummeret: Hvad er SEO ikke?

  • Det er ikke en garanti for topplaceringer i søgemaskinerne – det er for at opnå synlighed
  • Det er ikke salg – det er derimod marketing
  • Det er ikke statisk og en engangsløsning – det er en dynamisk og foranderlig proces
  • Det skaber ikke resultater på én dag – det er et længevarigt arbejde
  • Det kan ikke snyde søgemaskinerne til at gøre hjemmesider relevante – din side skal selv blive relevant

Ønsker du hjælp til at vedligeholde dit SEO eller er der nogle elementer, du gerne vil have til hjælp, så skal du ikke tøve med at kontakte os her i Conversio. Vi har et fantastisk team af SEO-specialister, som vil gøre sit for, at din hjemmeside bliver ordentligt SEO-optimeret. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected]. Vi glæder os til at høre fra dig.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende