Hvordan kan én virksomhed blive synonym med et produkt? | Conversio.dk

Hvordan kan én virksomhed blive synonym med et produkt?

Hvad kan et bureau som Conversio hjælpe dig med?
Læs herunder og bliv klogere.

Kunde
Kinnan.dk
Kategorier

    Målet

    Baggrund

    Kinnan har været på det danske marked i omkring 11 år. Alle år med en stigende vækst og større markedsandele for varmepumper. Kinnan sælger ikke direkte til slutbrugeren, men til forhandlere som står for installering af varmepumper i de danske husstande.

    De sælger både luft til luft varmepumper og luft til vand varmepumper. Men Kinnan mente ikke at deres vækst steg hurtigt nok, og flere konkurrenter kom ind på markedet, hvilket gjorde at der skulle mere til, end bare trykt annoncering i fagblade og lokale aviser.

    Kinnans ambition var klar, de ville være markedsledende og være dem som danskerne forbandt med ordet varmepumper, og her var den digitale verden, et sted som ikke tidligere var blevet prioriteret.

    Kinnan henvendte sig derfor til Conversio i 2017, med deres plan om at være markedsledende og være det sted hvor danskerne blev klogere på varmepumper, som en kilde til bedre klima i deres boliger. Conversio og Kinnan satte sig sammen, og udformede en komplet digital strategi, som skulle understøtte alle aspekter af købstragten.

    • 0%
      Henvendelser Fra Google Ads
    • 0%
      Budget
    • 0%
      Antal Kliks
    • 0%
      Direkte Trafik

    Løsning

    Løsningen fra Conversio, var at markedsføringen skulle følge målgruppen igennem hele beslutningsprocessen.

    Upper Funnel

    Kendskab

    Vi skulle skabe et behov hos de brugere som var ude efter et billigere alternativ til oliefyret, naturgas, eller andet. Kinnan kørte sideløbende med dette, en TV kampagne på TV2’ kanaler, og for at understøtte det, blev der oprettet Display Annoncering på Googles displaynetværk, Video annoncering på YouTube og partnersites, Google Ads søgeannoncer. Dette var udelukkende for at skabe øget brand awareness og få skabt interessen for varmepumper hos målgruppen. Upper Funnel i målgruppen skulle aktiveres, og drive trafik ind til Kinnan.dk og skabe ønsket om en varmepumpe.

    Interesse

    For at fastholde målgruppen i tragten blev der indsamlet cookies, som skulle bruges til aktivt at målrette annoncering efter dem, som tidligere havde besøgt Kinnan.dk. Annoncer blev målrettet mod demografi så som alder og bopælsstatus, da de helt unge og personer i lejligheder ikke var relevante at ramme med markedsføringen på tværs af de digitale kanaler.

    Det var også her at målrettet content på siden blev lagt op, udelukkende om hvad en varmepumpe er, hvordan den installeres og hvilke boligtyper der får en fordel ved at få varmepumpen installeret.

    Lower Funnel

    Overvejelse

    Hvordan kunne Conversio nu bedst muligt overbevise de interesserede personer om, at en varmepumpe er vejen frem? Igen var content en helt essentiel del af løsningen. For hvordan flytter man en kunde som overvejer en varmepumpe, og ned i købstragten, hvor en konvertering finder sted? Det gør man ved at skræddersy content med fordele ved varmepumper, både den overordnede del, og mere specifikt til forskellige typer af husstande og sommerhuse.

    Kinnan.dk fik desuden et 100% ansigtsløft, så UX på sitet skulle være med til at flytte brugeren fra Upper Funnel og til Lower Funnel. En af de funktioner som blev opsat, var en ”Beregn din besparelse” funktion, hvor brugeren kan indtaste nuværende opvarmningstype, årlig varmeudgift og hvilken type varmepumpe man ønsker. Her for de en årlig besparelse i kr. og øre, og muligheden for at kontakte Kinnan direkte, som kan give et skræddersyet tilbud til lige netop målgruppens egen bolig.

    Undersøgning

    Den del af målgruppen som stadig er tilstede på det her tidspunkt af tragten, er dem der skal blive til kunder nu og her. Den her del af målgruppen er undersøgende i deres adfærd på nettet, og søger på Google efter det bedste tilbud. Søgetermerne bliver mere specifikke, og det skulle dækkes ind på Google Ads og i de organiske resultater.

    Efter udarbejdelse af en søgeordsanalyse og potentialet ved de forskellige søgeord, blev der arbejdet hårdt efter resultater helt i top i de organiske resultater. Google Ads teamet havde samme strategi, og specifikke kampagner i søgeresultaterne blev oprettet. Ved at arbejde med denne totale strategi på tværs af de organiske og betalte placeringer, kunne Kinnan dække topplaceringer for begge kilder i Googles søgeresultater.

    Remarketing annoncer blev også oprettet her, med det formål at ramme dem som tidligere havde besøgt siderne med varmepumper eller mere generelt, Kinnan.dk.

    Henvendelse

    Kinnan er grossist, og er derfor formidler af henvendelser som så går ud til den installatør og forhandler som skal stå for opsætning af varmepumpen. Her er det nye Kinnan.dk nøglen, hvor der blev opsat flere kontaktformularer (Både en alm. og i prisbregneren). I Google Ads blev der opsat opkaldsudvidelser, så man kan kontakte Kinnan direkte fra søgeresultaterne.

    Organiske Placeringer

    • Panasonic Varmepumper
      #63 #10
    • Mitsubishi Varmepumper
      #24 #3
    • LG Varmepumper
      #7 #6
    • Varmepumper
      #196 #3

    Resultater

    De resultater Conversio og Kinnan oplevede var langt over forventningerne. Nøglen til det, var den fastlagte strategi om at følge målgruppen igennem hele tragten, den konstante sparring mellem Kinnan og alle specialister hos Conversio, og udførelsen af tiltagene.

    Det kontinuerlige arbejde med søgeordsstrategien gjorde, at Kinnan rykkede sig med stormskridt i de organiske resultater på flere af de søgeord, som var målet for arbejdet. Content, title tags og hastigsperformance skulle bidrage til en positiv brugeroplevelse på det nye Kinnan.dk og i sidste ende også give en belønning i de organiske resultater. Herunder udvalgte resultater:

    • Panasonic varmepumper: 63 → 10
    • Mitsubish varmepumper: 24 → 3
    • LG varmepumper: 7 → 4
    • Varmepumper: 196 → 13

    Den organiske trafik steg med mere end 40% og antallet af henvendelser steg med mere end 33%.

    Ser man hen imod den betalte annoncering på Google, rykkede resultaterne i samme tempo som de organiske. Første mål her var kendskab, kliks og visninger. Konkurrencen er høj på markedet, og vi skulle derfor øge brand awareness og øge trafikken som kommer ind via en eget brand kampagne eller direkte på Kinnan.dk.

    • Direkte trafik til Kinnan.dk steg med 372%
      • Dette er en effekt af aggressiv markedsføring i søgeresultaterne, men også på display og video netværket.
    • Antallet af henvendelser fra Google Ads annoncering steg med 128,26% og konverteringsraten på kontakthenvendelserne steg med 77,11%
    • Endnu mere positivt var det, at vi formåede at øge alle tal, samtidig med at budgettet til Google ikke steg med mere end 1,08% fra første halve år i 2018 til andet halve år i 2018
    • Kliks fra Google Ads: Stigning på 37,42%
    • Sessioner stigning: 28,88%
    • Sider pr. session stigning: 45,32%

     

    Det nye Kinnan.dk website viste måske de mest tilfredsstillende resultater af alle, med fokus på brugervenlighed, og fokus på at Kinnan skulle være varmepumpe eksperterne, gjorde at bounce raten faldt fra 62,20% og helt ned til 49,54%, målkonverteringsraten steg med 61,61% og antallet af sessioner steg med ikke mindre end +34.000 sessioner.

    Resultaterne for Kinnan er en stærkt stigende markedsandel. Fra 2017 til 2018 steg salget af Mitsubishi Luft til luft varmepumper med 48% og deres generelle markedsandel på luft til luft er i dag på ca. 40%. Selvom luft til vand varmepumpen ikke har haft fokus, i hverken TV eller den betalte annoncering, så stiger Kinnans markedsandel også her, og de har i dag ca. 9% af markedet i Danmark.

    Kinnan er i dag markedsledende på Luft til luft varmepumper. De bliver i højere grad forbundet med varmepumper i Danmark, der er kommet markant flere nye kunder til end for bare 2 år siden.

    Den totale online strategi som skulle følge brugerne fra Upper Funnel og til Lower Funnel har i den grad virket! Kinnan oplever markant vækst i Brand Awareness. Succesen i 2018 for dog ikke Kinnan eller Conversio til at slappe af, men giver bare mod på mere, hvor der i 2019 er blevet lagt en ny strategi, som skal sikre endnu bedre resultater og rykke Kinnan yderligere.

    Klar til at blive en del af Conversio?

    Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende