Google AdWords

Byd Velkommen Til Google Ads

Gobinesan Rajaratnam
Gobinesan Rajaratnam

Nyt logo, nyt navn, næsten samme produkt.

Efter 18 år med mærkbare forbedringer til funktionaliteten og brugervenligheden, siger vi farvel til Google Adwords. Kan det virkelig passe? Ikke helt.

Google siger heldigvis kun farvel til navnet på deres produkt, som er næsten synonymt med PPC og online marketing. Navnet skiftes fra Google Adwords til Google Ads.
Vil vi nogensinde vænne os til at sige Google Ads i stedet for Adwords? Måske samme dag, som vi vænner os til det nye interface.

Google annoncerede d. 27. juni 2018 ændringer til flere af deres større brands og marketingsplatforme. Vi har kort sammenfattet ændringerne:  

  • Google Adwords bliver rebrandet som Google Ads.
  • DoubleClick og Google Analytics 360 Suite bliver sammenlagt til Google Marketing Platform.
  • DoubleClick for Publishers og Double Click Ad Exchange bliver sammenlagt til Google Ad Manager.

Selvom navnene og udseendet skifter, så vil kerneprodukterne til rådighed være relativt uændret fremadrettet. Som Sridhar Ramaswamy, Vice President af Ads & Commerce skriver: ”The underlying products are not changing.”

Fra Google Adwords til Google Ads

Så skete det. Google Adwords skifter både navn og interface. Skiftet sker, da Adwords ikke blot er tekstannoncering længere. Vi er flyttet fra en computer-first til en mobile-first verden siden tilblivelsen Adwords, hvor købsrejsen starter og slutter vidt forskellige steder i forhold til for 18 år siden. Ordet ’Adwords’ fremhæver derfor ikke de muligheder, der er tilgængelige i platformen, og som gør det muligt at målrette forskellige segmenter alt efter deres position i købstragten.

Navnet Google Ads er kortfattet nok til at fremhæve værdien, som firmaer får ud af platformen, men navnet kan også bruges til påpege at produkter, som er blevet udviklet og integreret gennem årene som fx Shopping, Display- og YouTube-annoncering, der også kontrolleres gennem platformen. De nye lancerede brands repræsenterer derfor bedre alle de tilgængelige muligheder i de nye marketingsplatforme.

Hurtige og smarte kampagner

Det er ikke kun navnet som simplificeres. Et relativt nyt koncept inden for Google Ads, der blev fremhævet i forbindelse med navneskiftet er Smart Campaigns. Vi har tidligere stiftet bekendtskab med disse i Adwords Express, og deres udvikling bliver spændende at følge.

Smart Campaigns er designet til mindre virksomheder, hvor man ikke nødvendigvis har ekspertisen eller tiden til at opsætte og vedligeholde Google Ads kampagner. Man overgiver derfor styringen til maskinelæringen, som kan gives specifikke mål så som konverteringer, opkald eller besøg i den fysiske butik.

Smart Campaigns er derfor en hurtig løsning til mindre virksomheder, som hurtigt vil opsætte en PPC-kampagne og øge trafikken til hjemmesiden. Problemer kan dog opstå, da maskinlæringen ikke forstår alle nuancerne ved din forretning, hvilket kan resultere i mindre end optimale resultater.

Er det en hurtig løsning? Helt sikkert. Er løsningen ideel for alle? Næppe.

Hvad betyder det for dig og annoncørerne?

I realiteten har dette skift ikke større praktisk betydning for dig som kunde og bruger af Google Ads. Du skal logge ind på den nye URL ads.google.com i stedet for adwords.google.com. Derudover vil de mest markante ændringer være navneskiftet samt det nye simplificerede og automatiserede interface.

Der er derfor kun tale om rebranding, da skiftet fra Google Adwords til Google Ads ikke fundamentalt påvirker marketingsplatformen. Annoncerører får dog nye værktøjer og rapporteringsmuligheder i det nye interface. Vi kan derfor forsætte vores arbejde ufortrødent.  

Rebrandingen af Adwords til Google Ads er muligvis et nudge til fremtiden i Google Ads, hvor vi begynder at se en tendens til at flytte fra keywords til målgrupper. Det kan resultere i en mere holistisk tilgang til online markedsføring, hvor man ikke blot fokuserer på keywords, men i stedet fokuserer på bestemte målgrupper, og hvor de er i købsprocessen. In-market audiences til søgekampagner er muligvis et skridt i den retning, hvor man kombinerer søgeord med specifikke målgrupper. Tiltag så som Smart Bidding peger også den retning.

Vi vil med garanti se en videreudvikling af platformen og annonceringsredskaberne, så vi løbende får nye værktøjer til at ramme brugerne med det rette budskab på det rette tidspunkt.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende