Nyheder fra Conversio

Brug AMP-landingssider og gør din afvisningsprocent mindre

Hanne B. Eskelund
Hanne B. Eskelund

Internetbrugere har vænnet sig til, at det går hurtigt, når de surfer på nettet. Hvis ikke dit indhold bliver vist med det samme, er brugeren hurtigt videre – og vil du virkelig miste brugeren pga. en sløv load-time? Grib muligheden for at gøre din landingsside cirka fire gange hurtigere med AMP-landingssider.

Hvad er AMP-sider?

Før du springer ud i at implementere AMP, bør du selvfølgelig også vide lidt om, hvad det egentlig er.

AMP-sider er udviklet til at loade hurtigt og grunden, til at de bliver indlæst hurtigere, er, at det er nemmere for browsere at fortolke AMP HTML. AMP HTML er i bund og grund en simpel udgave af HTML, der henvender sig til mobilenheder. Denne kode er mere strømlinet, og måden, den er udviklet på, gør, at man kan undgå de almindelige kodeproblemer, der gør sideindlæsningen langsommere.

Google lancerede i februar 2016 AMP-landingssider, som står for Accelerated Mobile Pages. Det gjorde de, fordi de gerne ville levere en konsekvent standard, hjemmesider kunne bruge, når de skulle levere indhold til både telefon og tablet.

Derudover kan AMP-sider blive vist direkte fra Google AMP-cache, så når det er muligt, bliver den cachelagrede kopi af landingssiden vist. Det betyder, at du får den hurtigst mulige indlæsning, og dette kan, som en ekstra bonus, være en hjælp til at kreere gode Google Ads annoncer.

Hvis der er inkompatible funktioner, og din AMP-landingsside ikke kan vises fra cachen, bliver den indlæst fra din webserver. Det giver ikke en helt lige så hurtig visning, som hvis den blev vist fra cachen, men det går stadig meget hurtigere end visninger fra en gennemsnitlig landingsside.

Hvordan genkender du AMP?

Hvis du gerne vil kunne skelne mellem en almindelig landingsside og en AMP-landingsside, når du søger på Google, så skal du kigge efter det lille grå lyn ved siden af det link, der fører dig til den pågældende hjemmeside.

Hvis din side ikke har en AMP-landingsside, bliver din mobilvenlige udgave vist i søgeresultaterne i stedet.

AMP og e-handel – hvad viser undersøgelserne?

Det, der er fælles for artikler med AMP-landingssider og webshops med AMP-landingssider, er hastighed.

Den hastighed, din landingsside har, kan være med til at afgøre, om du opnår en konvertering, eller om brugeren forlader sin kurv før tid. Hvis et mobilwebsite tager mere end tre sekunder om at loade, forlader de fleste brugere siden.

En undersøgelse lavet af Chartbeat viser, at en AMP-landingsside loader cirka fire gange hurtigere end en almindelig mobil-landingsside. Så hvis du gerne vil beholde brugerne på dit website, kan du med fordel optimere din landingsside med AMP, så din landingsside bliver hurtigere – og derved kan du også opnå en lavere afvisningsprocent.

Ifølge et studie af Akamai fra 2017, risikerer du at miste over halvdelen af dine besøgende på grund af langsom loadingtid.

Undersøgelsen viste bl.a., at:

  • Hjemmesider, som loader med en forsinkelse på 100 millisekunder, kan få sænket konverteringsraten med 7%
  • Hjemmesider med en forsinkelse på to sekunder øger afvisningsprocenten med 103%
  • 53% af de besøgende på mobilsider forlader en side, der bruger mere end to sekunder på at loade

Det har altså en stor betydning, hvor hurtigt din landingsside loader, så bruger du ikke allerede AMP, bør du måske overveje at implementere det.

Angiv din nye mobil-webadresse i Google Ads

Når du har fået oprettet en AMP-version af din landingsside, kan du betragte den som alle andre mobillandingssider. Du skal angive webadressen for din AMP-side som mobil-webadresse for dine søgeord og for dine tekstannoncer. Når du har oprettet AMP-siden kommer brugeren til at se den hurtigst mulige version af dit website.

AMP-landingssider og Google Ads tracking

Førhen har der været nogle begrænsninger, når det kom til AMP, men Google har med tiden gjort sporingsopsætningen lidt enklere.

Til konverteringssporing kan du eksempelvis bruge Googles indbyggede AMP- og Google Ads-tracking i AMP-analytics. Herigennem kan du bl.a. måle og spore handlinger for specifikke URL’er.

Fordelene er til at få øje på

En hurtig landingsside giver typisk flere konverteringer og mere interaktion, og med AMP har du mulighed for at oprette sider, der bliver indlæst hurtigt. Derudover kan AMP-landingssider, som nævnt, også bidrage til en lavere afvisningsprocent. En lavere afvisningsprocent betyder, at der er færre, der øjeblikkeligt forlader din side uden at have foretaget nogle handlinger. Det hele handler om at give dine besøgende en bedre oplevelse på landingssiden. Med uhindret indlæsning og højere hastighed bliver landingsside-oplevelsen betydeligt bedre, og dét kan mærkes på din bundlinje.

Bør du anvende AMP i dine Google Ads kampagner?

AMP deler egentligt websites op i to på det punkt. Der er dem, der har et tungt univers, rent visuelt, og som har nogle konverteringstunge sider. Så er der de mere indholdsdrevne websites, hvor konverteringerne ikke bliver målt i direkte salg, men i leads eller andre interaktioner. Hvis du gerne vil implementere AMP, kan det altså sætte en stopper for grafisk udfoldelse – og det stiller nogle krav til dig og dit website.

Er du blevet nysgerrig på, om AMP kunne være en god idé for dig og din virksomhed, så kontakt os endelig på [email protected] eller på tlf. 70 666 500. Vi sidder klar til at hjælpe dig.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende