SEO

Title tags og metabeskrivelser, der får dig til tops i søgeresultaterne

Line M. P. G. Nielsen
Line M. P. G. Nielsen

Hvad er det første, de besøgende ser på deres digitale kunderejse, inden de klikker på dit website i søgeresultaterne? Dit title tag og metabeskrivelse. Det er deres første indtryk af din virksomhed og de servicer og produkter, som du kan tilbyde dem. Det er desuden også et af de elementer, som søgemaskinerne bruger til at forstå indholdet på din hjemmeside, så du bliver vist ved relevante søgninger. Det er derfor ikke tilfældigt, hvordan du bør udforme dem. De skal gerne være indbydende, informativt korrekte samt spændende nok til at få de besøgende til at bide på krogen, når de skal vælge en leverandør til deres specifikke behov.

Selvom din meta description ikke har indflydelse på din organiske placering på samme vis som dit title tag, så er de begge vigtige for din CTR. Dog vælger Google ikke nødvendigvis det title tag og den metabeskrivelse, du selv har lavet. Men jo mere målrettet de er mod de enkelte søgninger, jo større sandsynlighed er der for det. Så hvordan skiller du dig ud fra mængden i kampen om klikket? Blandt andet ved at skrive gode title tags og metabeskrivelser. Læs vores guide og bliv bekendt med udformningen af gode title tags og metabeskrivelser.

Hvad er et title tag?

Et title tag er overskriften for din hjemmesides indhold i søgeresultaterne, som fortæller brugerne og Google, hvilket indhold de kan forvente at finde. Title tagget skal helst indeholde stærke og målrettede søgeord. Det er dog ikke tilfældigt, hvilke søgeord du skal satse på. De skal helst være informative og relevante ift. landingssiden og jo højere søgevolumen de besidder, jo bedre.

Jo mere specifik du er i dine søgeord for den pågældende landingsside, jo bedre er det for din CTR. Dette betyder også, at hver og en af dine landingssider skal have et unikt title tag, så du undgår kannibalisering, hvor det samme søgeord målrettes på flere sider. I eksemplet nedenunder skal ord som ”cykelpleje” målrettes en mere relevant side end forsiden. I det her tilfælde bør det målrettes deres kategoriside, der hedder ”Pleje”. På den måde er vejen til en konvertering kortere og den søgende lander direkte på de sider, hvor de kan se de produkter, som de søger efter.


Hvordan skriver du et godt title tag?

Der er flere elementer, du skal overveje, hvis du gerne vil skrive et godt title tag, og dette kan selvfølgelig også gøres på flere. Dog er det ikke alle måder, som er lige gode eller lige relevante for bestemte virksomheder og brancher.

Title tagget er her blevet udformet efter formatet:

Søgeord | USP | CTA | Brand

Ved at udforme dit title tag således gør du det mere læsevenligt og du udfordrer samtidig dig selv til at være kort og præcis i din udformning. Forsøg så vidt muligt at holde din sidetitel på ca. 65 tegn, da det hele ellers ikke vil blive vist i SERP og du vil dermed ikke få dine gode søgeord eller unique selling points med. Husk, at der er forskel på, hvor langt dit title tag kan være i mobilversionen og i desktop.

Mennesker har tillid til store brands, dog er det ikke altid nødvendigt at benytte ens brandnavn i sit title tag, hvis det ikke bidrager til ens CTR eller skaber yderligere troværdighed. Hvis det skal benyttes, så lad det stå til sidst. Du kan med fordel i title tagget benytte dig af flere forskellige long-tail-søgeord, som ”køb”, ”tilbud” osv., eftersom disse søgeord indgår i mange søgninger, hvor brugerne allerede er længere i deres købsproces. Disse søgeord behøves ikke nødvendigvis at skrives ordret ind, men kan derimod fordeles ud i hele title tagget, hvor det giver mening.

Det sidste, som skal understreges, er: Husk korrektur. Hvis title tagget er fuld af grammatiske fejl og forkert sprogbrug, vil den søgende typisk betragte din virksomhed som uprofessionel og useriøs. Dette er to ord, man ikke vil forbindes med. Læs det derfor igennem et par gange eller få nogle andre øjne på det, så du undgår irriterende slåfejl.

Det gode title tag – kort opsummeret:

De er unikke og informative for hver landingsside og samtidig indeholder de målrettede søgeord, som bør placeres så langt fremme som muligt

  • Benyt gerne symboler og tal for at skille dig ud blandt konkurrenterne
  • Title tags bør holdes på ca. 65 tegn (Mobil: 487 pixels, Desktop: 568 pixels)
  • Opsæt gerne i formatet: Søgeord | USP | CTA | Brand
  • Overvej, hvorvidt brugen af dit brandnavn vil skabe troværdighed og dermed klik
  • Frem for alt skal sidens title tag være indbydende at læse og stå i korrekt sprogbrug

Hvad er en metabeskrivelse?

En metabeskrivelse er en uddybende tekst i forhold til din hjemmesides indhold, som rummer mere relevant, værdifuldt og unik information, som kan få den læsende til at bide på krogen. Du skal for alt i verden undgå at gentage for meget af det samme fra dit title tag, da dette ikke gør noget for din synlighed, rangering eller CTR. Du mister bare plads, som ellers kunne være prydet med relaterede stærke søgeord, CTA’er og USP’er.

Hvordan skriver du en god metabeskrivelse?

En god metabeskrivelse giver større chance for, at brugerne vælger netop din side. Som allerede nævnt: jo højere CTR, jo bedre rangering i SERP. Ved en søgning vil brugerens søgeord blive fremhævet med fed, uanset om det står i ental eller flertal. Hvis du målrettet har udarbejdet din metabeskrivelse mod et bestemt søgeord, jo større chance er der for, at Google vælger at vise den, fremfor selv at generere et.

Metabeskrivelsen har ikke direkte betydning for din placering i Google, men ved at skrive en indbydende underoverskrift kan du typisk hæve din CTR indirekte. Du skal dog huske, at der er forskel i, hvor lang din metabeskrivelse kan være, når det kommer til mobil- eller desktopvisning.Dog kan du sagtens målrette den til fx desktop, hvis det er der ens primære målgruppe kommer fra, men oftest vil de fleste skulle målrettes mobil.

Som i ovenstående eksempel bør du forsøge at opsætte din metabeskrivelse efter formatet:

CTA / Spørgsmål eller Behov | USP

Et spørgsmål kan her være med til at skabe relevans i forhold til søgehensigten og dermed være en løsning på brugerens problem. Du skal med andre ord forsøge at være på forkant og regne dine kunders søgeintentioner ud, så du bedre og mere præcist kan sælge dig selv som en, der kan dække deres behov eller løse deres udfordringer. Samtidig bør du også komme med nogle USP’er. Helst nogle som du ikke har nævnt i title tagget og som vil fremhæve fordele ved at handle hos netop dig.

Den gode metabeskrivelse – kort opsummeret:

  • Den skal være relevant, værdifuld og unik samt ikke indeholde det samme som dit title tag
  • Hvis metabeskrivelsen ikke er udfyldt, så tager Google noget tilfældigt tekst fra siden, som sjældent er et kønt syn eller fordelagtigt for dig
  • Brugerens søgeord fremhæves med fed i søgeresultaterne
  • Må fylde ca. 155 tegn (Mobil: 757 pixels, Desktop: 940 pixels)
  • Skriv, hvad brugeren finder på siden og fremhæv fordele (f.eks. fri fragt ved køb over x-kroner, antal brands etc.)
  • Opsæt gerne i formatet: CTA / Spørgsmål eller Behov | USP
  • Husk korrektur som altid

Vær kritisk og tilpas din sidetitel og metabeskrivelse

Det er ikke alle virksomheder, som har behov for den samme opsætning i deres sidetitler eller metabeskrivelser. Derfor vær kritisk og tilpas dine title tags og meta descriptions til din branche, produkt eller målgruppe. Du skal dermed se ovenstående guide som inspiration og en mere generel oversigt til udformningen af title tags og metabeskrivelser. Ikke alle virksomheder bør gøre det samme for at opnå de gode søgeresultater.

Ved nogle virksomheder giver det også mere at tilføje struktureret data for at skabe ekstra opmærksomhed i SERP. Et eksempel kan bl.a. være stjernebedømmelser, som vi normalt ellers ser ved anmeldelser og som udviser, hvis du har en god bedømmelse, at du som forhandler er troværdig med din servicer og produkter.

Synes du, det er svært at udforme title tags og metabeskrivelser, eller mangler du hjælp til at finde de gode søgeord? Så kan vi hos Conversio hjælpe dig. Vi har et fantastisk hold af SEO-specialister og content-eksperter, der hellere end gerne vil stå dig til rådighed. Ring til os på 70 666 500, eller skriv til os på [email protected]. Vi håber meget at høre fra dig!

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende