E-handel

Derfor må du tænke langsigtet, når du skal sikre din webshops synlighed online

d. 1. september 2017

En webshop skal være det bærende fundament for den trafik, der skabes via eksempelvis Google. Lever en webshop ikke op til Googles algoritmer og den massive udvikling, der fortsat sker på de digitale medier og platforme, har man hurtigt tabt kampen. Vigtigheden af indsigt i data og at tænke langsigtet er derfor blevet større end nogensinde før.  

FDIH berettede allerede tilbage i februar 2017, at 4 ud af 5 webshops på top 5 listen for mest benyttede webshops i Danmark er udenlandske! De udenlandske webshops har mange fordele i forhold til mindre danske webshops, da de med deres enorme størrelse kan konkurrere hårdt på fragt, pris og markedsføring.

En ny undersøgelse udarbejdet af FDIH fra august 2017 viser, at de danske forbrugere handlede for 57 mia. kr. på nettet i de først seks måneder af 2017. Dermed er dansk e-handel på vej mod endnu en omsætningsrekord og bevæger sig i en positiv retning, da flere og flere danskere handler online. Dog er 4 ud af 5 af de mest populære webshops blandt de danske forbrugere stadig udenlandske. Derfor skal danske webshops fortsat kæmpe med at fastholde omsætningen, hvilket kan gøres med en mere langsigtet markedsføringsstrategi.

Konkurrencen online er i dag blevet nemlig blevet så hård, at prisen ofte bliver det primære konkurrenceparameter. Det medfører et højere forbrug af annoncekroner samt en mindre fortjeneste på kampagnerne. Et godt eksempel er det velkendte Kay Bojesen brand, hvor der er rigtig mange forhandlere på markedet og konkurrencen dermed er stor.

Dette ses tydeligt i udviklingen af søgevolumen samt priser på søgeord, der omhandler Kay Bojesen. Eksempelvis har en kampagne med et dagsbudget på 100 kr. pr. dag i februar haft over 11.428 eksponeringer med en gennemsnitlig klikpris på 4,73 kr. Kampagnen står som begrænset af budget, og budprisen for topplaceringer ligger mellem 8 og 10 kr. pr. klik, hvilket betyder, at der kunne bruges langt flere penge. Fakta er bare, at forbrugere der søger på brands som Kay Bojesen er blevet meget prisbevidste, hvilket betyder, at de ikke køber første gang de klikker på en annonce. Det betyder også, at til trods et forbrug på næsten 3000 kr. på en måned på ovenstående kampagne, har det kun givet et enkelt salg til 440 kr.

Den onde spiral med evige udsalg, såsom Black Friday, Cyber Monday og andre mærkedage, gør, at forbrugerne nægter at betale fuld pris for varerne offline såvel som online. Ovenstående eksempel kan dermed blive den stensikre død for en webshop på den lange bane.

Heldigvis findes der andre konkurrenceparametre end prisen, som man kan arbejde med for at give et godt afkast på den lange bane, hvilket også kan give danske webshops en plads på markedet. Dette kan sjældent måles på den korte bane, hvilket gør, at mange virksomheder hurtigt giver op. Dette kan være grundet manglende indsigt eller dårlig eller manglende sparring. Der er ganske enkelt for få, der har modet til at løbe den risiko, der er ved at skille sig ud fra mængden og satse på en ofte økonomisk tung og langsigtet strategi, der kan sikre en plads på markedet online.

Det kræver viden om brugeradfærd, indgående viden om Googles algoritmer og annonceværktøjer samt flere års erfaring indenfor markedsføring af webshops, hvis man skal kunne følge den massive udvikling i e-handel. 88% af alle danskere besøger nettet dagligt for at foretage søgninger på Google. Der forelægger derfor et kæmpe potentiale for markedsføring på Google, men har du ikke en klar og langsigtet strategi for din webshop, kan du hurtigt komme til at bruge uanet tid og ikke mindst penge på at skabe synlighed online. Dermed kan du risikere ikke at udnytte det fulde potentiale for at vækste din forretning.

Hos Conversio er vi certificerede Google Premier Partnere og specialister i at rådgive indenfor web samt udvikling af strategier for online tilstedeværelse. Vi er et hus fuld af individuelle specialister som tilsammen har mange års erfaring indenfor online markedsføring, og vi kan hjælpe dig med din langsigtede markedsføringsstrategi online.

Kontakt os i dag på tlf. +45 70 666 500 eller [email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op