Snart kan du slå stalker-annoncerne fra

Skrevet af
Udgivet
Kategori
Nyheder fra Conversio
Længde
7 min.

Indholdsfortegnelse

Vi har nok alle oplevet det… at besøge en webshop, lægge en vare i kurven, forlade den igen uden at færdiggøre købet og derefter begynde at blive eksponeret for annoncer for selvsamme vare. Denne form for annoncer kalder Google ’påmindelsesannoncer’, mens de blandt annoncører går under navnet remarketing/retargeting.

Blandt den danske befolkning vil der helt sikkert være delte meninger om Googles påmindelsesannoncer. Flere føler sig forfulgt af de annoncer, der kommer frem over det hele på de hjemmesider, de besøger, efter de har forladt deres indkøbskurv på en hjemmeside. Derfor har Google arbejdet på at komme med en løsning, der kan komme deres brugere til undsætning. Det betyder, at du i fremtiden vil du kunne gå ind og slå individuelle påmindelsesannoncer fra.

Start med at ændre dine egne annonceindstillinger

Googles brugere har haft mulighed for at lave om på deres annonceindstillinger i flere år. Du har nemlig haft mulighed for at opprioritere eller nedprioritere det, Google opfatter som værende dine interesser. Kategorierne kan være alt fra ’finans’ til ’skønhed og fitness’. Disse kategorier bliver så brugt af annoncører til at lave kontekstmålretning med henblik på at finde nye potentielle kunder. Du har også mulighed for at tilpasse dit køn og din alder. Tilpasningerne bliver derefter brugt til, at vise dig de annoncer, Google mener, der er relevante for netop dig.

Hvis du gerne vil ændre i dine annonceindstillinger, skal du gøre følgende

  • Åbn Google
  • Klik på ‘Min konto’ øverst til højre
  • Find ‘Annonceindstillinger’ under ‘Personlige oplysninger & privatliv’
  • Tryk på ‘Administrer annonceindstillinger’

Her kan du så tilpasse de antagelser, Google har gjort sig om dig, så du fremover vil få vist mere relevante annoncer.

Du har også mulighed for at slå de tilpassede annoncer helt fra, men det vil betyde, at annoncenetværkene i stedet vil vise dig mange forskellige annoncer – også dem du måske slet ikke er interesseret i. Du må altså gøre op med dig selv, hvilken indstilling du foretrækker.

Men hvad så med påmindelsesannoncerne?

Funktionen, hvor du kan slå disse annoncer fra, er endnu ikke kommet til Danmark, så her må du bære over med de til tider overflødige påmindelsesannoncer, du eksponeres for – også selvom du måske har købt det pågældende produkt i en anden webshop eller i en fysisk butik.

MEN når det bliver muligt i Danmark, skal du gå ind under annonceindstillingerne, hvor der vil komme en ekstra sektion, der hedder ’dine påmindelser’. Det er her, du får mulighed for at fravælge en specifik påmindelsesannonce, så du ikke vil se den de næste 90 dage. Det er dermed ikke en permanent løsning, for når de 90 dage er gået, kan du igen få vist annoncerne.

Det skal siges, at disse indstillinger kun gælder sider og services, der bruger Googles platform. Det gælder altså ikke andre services, som tilbyder lignende påmindelsesannoncer, og du vil stadig blive eksponeret for påmindelsesannoncer fra andre netværk. Lige nu gælder indstillingerne desuden kun for Googles Displaynetværk, men i fremtiden bliver det også udvidet til Gmail, YouTube og Search.

Påmindelsesannoncer har stor værdi for din annoncering

Når du som annoncør bruger påmindelsesannoncer, kommer du som regel til at levere nogle yderst relevante annoncer til brugerne, idét de allerede har været inde på din webshop og kigge på produktet. Vi ved derfor, at brugeren enten stadig er eller har været interesseret i produktet. Der er derfor gode muligheder for at lokke nogle af de brugere, der har forladt deres indkøbskurv, tilbage til din webshop, når de får serveret en påmindelsesannonce. Som en bonus vil du også oftest opleve en højere klikrate samt billigere konverteringspriser.

Hvad vil de nye indstillinger betyde for danske annoncører?

Muligheden for at deaktivere specifikke påmindelsesannoncer kommer uden tvivl til at stille højere krav til annoncørerne, som virkelig skal forsøge at lave annoncer, der er  gode og relevante, at de ikke bliver deaktiveret af målgruppen.

Hvis du som annoncør sidder og bekymrer dig om, hvad denne funktion vil komme til at betyde for dig og din remarketing, er det forståeligt nok, for du kan selvfølgelig ikke forhindre brugerne i at fravælge dine annoncepåmindelser. Du bør derimod arbejde på at gøre oplevelsen af dine påmindelsesannoncer endnu bedre, så der er mindre risiko for, at brugerne fravælger netop dine annoncer.

Fire tips til ikke at ‘skræmme’ forbrugerne væk
Her er fire tips til, hvad du kan gøre for at forbedre oplevelsen for brugerne, så de ikke føler behov for at deaktivere dine påmindelsesannoncer:

    1. Du skal som altid sørge for, at dine påmindelsesannoncer har høj relevans
      Jo højere relevans dine kampagner har, desto bedre vil de virke på modtageren af annoncen.
    2. Du kan bruge ’frekvensbegrænsning’ på dine påmindelsesannoncer
      Hvis du bliver ved med at presse dine påmindelsesannoncer ned i halsen på forbrugerne, kommer det til at irritere dem så meget, at chancen for et potentielt køb svinder drastisk ind. Derfor kan det være en god idé at sætte en begrænsning for, hvor mange gange om dagen, brugerne skal eksponeres for din annonce.
    3. Du kan se på, hvad den specifikke vares purchase time ligger på
      Det er meget forskelligt, hvor lang kundens beslutningsproces er, alt efter hvilke produkter du sælger på din webshop. Hvis du sælger tøj, tager det ikke lang tid for kunden at beslutte sig for at købe det. Sælger du derimod vaskemaskiner, vil det som regel tage længere tid, før kunden beslutter sig. Derfor bør du se på, hvor mange dage du sætter dine påmindelsesannoncer til at blive vist. Ved tøjet skal det måske være en uge og ved vaskemaskinen kan det være 30 dage.
    4. Du kan ekskludere dem, der allerede har købt dit produkt
      Hvis brugeren allerede har udført den ønskede handling, så er der ingen grund til at blive ved med at vise produktet for brugeren igen og igen. Det skaber en dårlig oplevelse og kan i værste fald medføre, at kunden ikke vender tilbage en anden gang.

Adblocker bruges nu også af Google Chrome… vent, hvad?

Ud over at Google har åbnet op for muligheden for, at man kan slå specifikke påmindelsesannoncer fra, har Google også integreret en adblocker i Chrome-browseren.

Grunden til dette er, at Google ved, at annoncer og reklamer på nettet ofte irriterer og forringer brugeroplevelsen, så derfor integrerede de adblocker i deres browser d. 15. februar 2018. Dog er deres adblocker ikke sådan én, der går ind og fjerner alle annoncer på siden. Den fjerner nemlig kun de annoncer, der ikke overholder Better Google Ads Standards. Det er Googles måde at beskytte brugerne mod påtrængende reklamer, så brugeroplevelsen er i top.

Den nørdede version kommer her

Google evaluerer websites ved at tage et udsnit af siderne og undersøge dem. Siderne bliver sammenlignet med de sider, der allerede har fået en dumpekarakter, så hvis de samme typer fejl går igen på siden, vil de dumpe.

Når siderne er blevet undersøgt, kan de enten bestå, få en advarsel eller dumpe, alt efter hvor mange overtrædelser der er på hjemmesiden. Hvis et website er dumpet, er det muligt at bede Google om en ny gennemgang, når overtrædelserne er blevet udbedret.

De annoncer, der ikke overholder Googles Better Google Ads Standard, bliver automatisk blokeret, og når mindst én annonce er blevet blokeret, viser Chrome en meddelelse til brugeren om det, og derfra kan brugeren selv tage stilling til, om annoncer skal vises på den pågældende side, selvom de overtræder standarderne.

Resultatet bliver en win-win-win

Google Chromes brug af adblocker betyder selvfølgelig, at brugerne ikke vil se annoncer på de sider, der konsekvent ikke overholder standarderne for annoncering. Egentlig er det ikke Googles mål at blokere annoncer, men at forbedre oplevelsen for brugerne og forbedringerne er allerede undervejs. Fra 12. februar har 42% af de dumpede sider nu fået løst deres problemer og dermed bestået. Det var netop dette resultat, Google havde håbet på at opnå med deres adblocker – nemlig at de websites, der ikke overholdt Googles politikker, ville gøre noget aktivt for at løse problemerne og dermed gøre brugeroplevelsen bedre. Det vinder både brugerne, annoncørerne og selvfølgelig Google på.

Egentlig kommer Chromes nye adblocker ikke til at påvirke dine annoncer, så længe du gør dit for, at annoncerne lever op til Googles krav. Så fortsæt dit arbejde, som du (forhåbentligt) allerede gør og overhold de retningslinjer, Google har sat op, så skal det hele nok gå!

Er du stadig i tvivl om, hvordan ovenstående vil påvirke dine remarketingkampagner i forbindelse med Googles snarlige ændringer for privatindstillinger og/eller Googles adblocker, er du som altid velkommen til at kontakte os på +45 70 666 500 eller [email protected].

Har du spørgsmål til digital marketing?

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.

Johannes Helleland
Johannes Helleland

Client Director, Partner