Skab hype online og sælg mere! | Conversio
E-handel

Skab hype online og sælg mere!

Victoria Maria Olczak
Victoria Maria Olczak

Skal du til at præsentere en ny produktportefølje, eller kommer I til at udvide jeres services online? Måske drejer det sig om lancering af en helt ny hjemmeside?

Hvad end det er, din virksomhed skal til at lancere på deres hjemmeside, har du så husket at skabe ekstra hype omkring det? Hvis ikke, så bør du bestemt overveje det.

Ved at skabe hype om din nye produkt- eller servicelancering kan du faktisk skabe begejstring, online synlighed og omtale omkring produkterne og servicerne, allerede inden de har ramt markedet.

Dette kan medføre, at din allerede etablerede målgruppe og nye, potentielle kunder vil være der på lanceringsdatoen og gøre sig et køb – fysisk såvel som online.

Ved at skabe hype online omkring dine produkter kan du rent faktisk sælge mere allerede fra den første dag.

 

Hvad vil det sige ”at hype”?

Ifølge Dansk Sprognævn betyder det ”at hype”:

 

Give medieomtale, skabe opmærksomhed om, opreklamere.

 

Det er som sådan korrekt, men i dag er det at skabe hype i en online regi mere end blot som så. Det er faktisk en større strategisk proces, som kan indeholde mange marketingselementer, før en ordentlig digital hype indenfor en bestemt branche kan være etablereret.

Et godt eksempel på en virksomhed, som er kendt for at skabe omtale og international hype, er Apple. Apple lancerer ikke bare et nyt produkt i butikkerne og håber, det sælger de efterfølgende dage.

De har årlige lanceringer i forhold til deres nye produkter eller udvidelser ved allerede veletablerede produkter. De holder en stor konference for interesserede indenfor branchen, som også bliver streamet verden over, hvor de præsenterer de nye produkter.

Herefter lægger de yderligere information op omkring hvert enkelt produkt på nettet, hvor der som regel også er en tilhørende video, som kan vise, hvad det nye produkt kan og ser ud, samt hvordan det afviger fra forrige modeller.

Dette er bare flere måneder, inden de nye produkter har ramt hylderne.

Alt i alt bruger de måneder på at forberede sig inden lanceringsdatoen ved at skabe hype og gøre brug af diverse marketingsstrategier, hvilket betyder, at når den endelige lanceringsdato er der, så har folk camperet ude foran butikken for at være de første til at få fingrene i produkterne.

 

Inden selve hypebegyndelsen

Der er dog ikke særlig mange danske virksomheder, der kan skabe den samme hype som Apple eller for den sags skyld har råd til det. Men uanset hvor stor din virksomhed er eller den branche, som du er en del af, vil der altid være en målgruppe, som der med fordel kan hypes imod.

 

Identificering af målgruppe

Her er det særligt vigtigt, at du har identificeret den målgruppe, som dine produkter henvender sig til. Dette er ikke samme som at identificere hele dit kundesegment.

For selvom du har en stor gruppe af kunder, så er det sjældent, at det er hele dit kundesegment, som vil have behov for produktet. Du skal dermed være sikker på, hvem dit nye produkt taler til.

F.eks. hvis du lancerer en ny sports-BH i din sportskollektion, så vil dette selvfølgelig være til et marked for sportsdyrkende kvinder – og dermed ikke for mænd.

Det er helt normalt, at en hel produktlancering ikke vil tiltale en hel gruppe, og det er derfor, at det er vigtigt, at du har en bred produktportefølje, hvis det giver mening for din virksomhed, og du ønsker at ramme et bredt publikum.

 

Arbejd bagfra

Forestil dig at du står med det endelige produkt, og det er klar til at blive lanceret allerede i dag. Dette er en interessant strategi, men det hjælper alle, som er en del af produktudviklingen, lanceringen og hypeskabelsen at være på det samme ståsted.

Forestil dig, at du skal skrive et blogindlæg eller pressemeddelelse omkring produktet – hvad vil du gerne have med? Forklar hvad produktet kan, og hvorfor du har lavet det.

Beskriv dens fordele og funktioner, og hvordan den er anderledes end andre produkter på markedet eller fra dit produktsortiment.

Når dette er gjort, har din virksomhed lettere ved brande det nye produkt og I vil være sikker på, at I markedsfører det korrekt og som planlagt og tiltænkt.

 

Test dit produkt

Test gerne produktet gentagende gange under dens udviklings- og marketingsproces. Det er ligegyldigt, hvilken industri du er i, eller hvilket produkt du har udviklet.

Jo tidligere du tester produktet, jo før kan du også forbedre det samt udbedre fejl og mangler, hvis det skulle være til stede. Dette gælder for både materielle og immaterielle produkter, du måtte udvikle.

Udover at hjælpe med udviklingsprocessen, så kan testning også have promoverende fordele. Ved at benytte en fokus- eller testgruppe kan du faktisk allerede påbegynde skabelsen af hype.

Du får for det første værdifuld feedback, som garanterer kvalitetskontrollen, og for det andet får du ordet ud om, at du er i gang med at udvikle et nyt produkt.

 

7 måder at hype dit nye produkt på

Nu er der ikke særlig lang tid til, at dine nye produkter kommer på markedet – men hvordan skal du fange folks opmærksomhed? Vi vil her komme med 7 måder, hvorpå du kan gøre dette og dermed være med til at hype lanceringen af dit produkt, service eller hjemmeside

 

1. Nedtælling

Ved at tælle ned til lanceringsdatoen, så ved dine kunder, hvornår de skal gøre sig klar til at tjekke din nye produktportefølje ud.

De vil dermed notere sig eller være opmærksomme på, at der snart sker noget nyt på en given dato, hvorfor de vil tjekke det ud og være der fra første dag.

 

2. Tag imod pre-orders

Dette er nok én af de mest oversete lanceringsstrategier, særligt hvis du er en veletableret virksomhed med et fast kundesegment.

Hvis du allerede kender prisen på dine produkter, så lad din målgruppe pre-order dem. På den måde kan du allerede sælge produkter, inden de er blevet sat til salg.

 

3. Skab en landingside

Du skal ikke undervurdere kraften i at have en god landingsside. Med en godt udarbejdet landingsside kan du lokke kunderne til at tage smut forbi din shop og dermed være en del af hypen.

Her kunne det også være fordelagtig at have nedtællingen med på din landingsside.

 

4. Del sneakpeaks på de sociale medier

Du skal se det som en filmtrailer; du vil ikke se en ny film, medmindre du har set traileren først. Det samme kan også gøre sig gældende for en lancering. Del derfor sneakpeaks i form af videoer bag produktionen eller billeder af nogle enkelte produkter fra porteføljen på dine kanaler, og du vil hurtigt opleve, hvordan dine nye – ikke udkommet – produkter vil blive talt om.
Alt, Sony Xperia gjorde, var at poste en 18 sekunder video med blot en hånd og nogle kurvet linjer. Dernæst kom datoen for deres 2018 konference. Det var et sneakpeak, som fik folk til at snakke: ”Lancerer de en ny mobil?”, ”hvad betyder de kurvet linjer?” osv. – 

 

5. Blog omkring det

Business blogging er særligt fordelagtigt ved promovering af nye produkter, og hvis du allerede har en virksomhedsblog, så udnyt den. Forsøg at forklare om dit nye produkt der, uden at det kommer til at virke for salgsagtigt.

Ved at omtale produktet/produktlanceringen i din blog vil det opbygge spænding og forventning fra dine trofaste læsere. Det er også dem, som vil være de oplagte kandidater til et køb.

 

6. Skab en fortælling

Hvordan kan dit nye produkt gavne din målgruppe? Benyt dig af storytelling og se, hvordan du kan få folk til engagere sig i dit produkt, allerede inden det er kommet på markedet.

Med et digitalt brand-storytelling kan du nå ud til dine kunder og vise, hvad din virksomhed står for samt jeres værdisæt, og hvordan dit nye produkt omfavner dette, samtidig med at det kan hjælpe din målgruppe i en given situation.

 

7. Hold kortene tæt på kroppen

Jo længere du trækker tiden, jo mere spænding vil der være. Her vil det være strategisk oplagt, at du kun giver yderst få detaljer og meget lidt information omkring det bedste, smarteste, fedeste eller mest unikke produkt i din lancering.

Lidt ligesom det ovenstående eksempel med Sony Xperia. Mystikken vil drive din målgruppe til vanvid.

 

Er du klar til at skabe hype online? Så er du er mere end velkommen til at kontakte os hos Conversio, hvis hypeskabelse har fanget din interesse. Vi vil hellere end gerne hjælpe dig med din marketingstrategi, så du kan opnå det optimale udbytte på din lanceringsdato. Ring til os på 70 666 500 eller skriv en mail til [email protected]. Vi glæder os til at høre fra dig.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende