Google Analytics

Sådan gør du din Analytics klar til persondataforordningen

Gobinesan Rajaratnam d. 8. maj 2018

Du har sikkert allerede ørene fulde af informationer omkring den nye persondataforordning – og hvad den betyder for dig. Nu begynder der så at ske ændringer i de systemer, som opbevarer data for dig, og Google er selvfølgelig en af dem.

Se vores video for hurtig gennemgang, eller læs videre herunder.

Google udsendte i sidste uge en nota om, at de nu gør det muligt at administrere opbevaringstiden for de udsendte data, som er tilknyttet cookies, bruger-ID’er og annonce-ID’er.

Det betyder, at du nu kan tage stilling til, hvor længe du ønsker, at Analytics skal opbevare bruger- og hændelsesdata for dit website.

Herunder ses Googles standardindstillinger, som er 26 måneder.

De nye indstillinger bliver du måske allerede gjort opmærksom på i din Analytics konto, hvor du vil blive mødt af denne blå linje øverst på siden:

Udover muligheden for at administrere din dataopbevaring, vil der i løbet af den næste måned også blive lanceret et nyt værktøj, der gør det muligt at slette data, som er tilknyttet en individuel bruger.

Hvad skal du så gøre nu?

For at acceptere de nye ændringer skal du gøre følgende:

  • Åbn din analytics konto og gå ind i Administrator
  • På konto-niveau vælger du Kontoindstillinger, hvor du nederst på siden kan se teksten ”denne konto er ikke blevet accepteret”
  • Klik nu på Gennemgå ændringen og efterfølgende Accepter.

Ydermere skal du, som pilen på ovenstående billede viser, klikke på Administrer DPA-Oplysninger. Herefter vil der åbne en ny side:

Her skal du tilføje følgende:

  • I øverste boks tilføjer du din virksomheds navn blot ved at klikke på boksen.
  • I nederste boks trykker du på ”+” i højre hjørne og tilføjer minimum 1 kontaktperson.

Efter opsætningen er din Analytics-konto klar til dataforordningen, og du skal nu ikke bekymre dig om din dataopbevaring.

Skulle du have nogle spørgsmål, står vi som altid til rådighed på [email protected] eller +45 70 666 500.

Head of Paid Search
Gobinesan Rajaratnam
Gobinesan er Conversios ekspert inden for paid search og digital analyse.
[email protected]