Sådan bruger du DataFeedWatch til Google Search Ads

8
May
2023
Skrevet af:
Lasse Meldgaard & Nina Maria Kvist Gislinge

Som årene går, bliver Google Ads mere og mere automatiseret. Her handler det for dig  om at være innovativ og finde metoder til at skabe en konkurrencemæssig fordel.

Med feed-baserede søgeannoncer kan du øge din synlighed og være til stede på nogle enormt produktspecifikke søgninger, som ofte kommer fra kunder, der befinder sig langt nede i tragten. Og hvorfor ikke drage nytte af det fede arbejde der er lavet med dit feed til Google Shopping?

I dette blogindlæg får du vores tanker om, hvordan du kan gøre dit Google Ads-setup endnu skarpere med DataFeedWatch.

Hvad er DataFeedWatch?

DataFeedWatch er et eksternt feed-modul, som gør det muligt at arbejde smartere med Shopping-feeds. Med DataFeedWatch er det muligt at skabe et feed ud fra best practice ved at kombinere og berige dine feeds med modulets mange smarte funktioner.

Helt lavpraktisk forbindes DataFeedWatch via et modul/plugin i en webshops backend, hvorfra du får adgang til de informationer, du har beriget produkterne med. Herfra har du muligheden for at benytte den data samt yderligere berige og modificere, så du opnår den bedst mulige synlighed på tværs af virksomhedens marketingkanaler.

Det er vigtigt at skabe et godt feed, da processerne hos Google bliver mere og mere automatiserede. Med et godt feed kan du forberede dig på at kunne automatisere din Search-opsætning, så det bliver endnu mere udvidet og specifikt.

Fordelene ved DataFeedWatch

Den største fordel ved DataFeedWatch er, at modulet er regelbaseret. Det betyder, at du kan lave større ændringer på tværs af produktsortimentet baseret på nogle kriterier, du opstiller. Du skal ikke manuelt ind og optimere på enkelte produkter (det kan dog lade sig gøre), men laver i stedet ændringer på større mængder produkter på én gang. DataFeedWatch hjælper dig altså med at spare tid, hvilket gør, at du kan bruge tiden på nogle af de mange andre arbejdsopgaver.

Når du benytter DataFeedWatch til at optimere på feeds, er det også en god måde at have samlet alle dine feeds et sted. Det er samtidig også en god måde at lave nogle ændringer på dine produkter, som ikke nødvendigvis skal være det samme på Google Shopping, som i din webshop.

En produkttitel ser ofte meget anderledes ud i din webshop og i din annoncering, og du har med DataFeedWatch muligheden for at tilpasse dine feeds til de forskellige kanaler, du markedsfører din virksomhed på. Og så er det et godt værktøj, hvis du har samarbejdspartnere, der arbejder med din markedsføring - her har de nem adgang til at lave ændringer på baggrund af deres erfaring.

Brug DataFeedWatch til Google Search Ads

Generelt er feedbaserede Search Ads bygget op omkring titler på de forskellige produkter. Her kan de produktfeeds, som du bruger til Google Shopping, benyttes. Titlerne i sådan et feed skal gerne indeholde alle væsentlige elementer, fx brandnavn, navne på produktet, farve, størrelse, materiale osv.

I DataFeedWatch Search Ads er det muligt at bygge keyword-strukturen ud fra titlen og andre væsentlige attributter, hvis det ønskes. Og hvis du bruger modulet til dine Search Ads, opretter du flere keywords, som så skæres ned og gøres mindre og mindre specifikke. På den måde kan du selv vælge hvilke søgeord, du vil rangere på, så du kan få mere ud af det.

Longtail søgeord er altid det fedeste at rangere på, fordi det er ekstremt relevant for brugeren. Det er selvfølgelig også muligt at vælge at rangere på bredere søgeord. Som udgangspunkt er brede søgeord mindre specifikke og mere konkurrenceprægede. Derfor kan det godt betale sig at gå efter longtail søgeord, da de alt andet lige er mere specifikke, og du kan dermed bedre imødekomme søgeintentionen.

Når vi imødekommer den søgeintention, har vi med denne annonceform også mulighed for dynamisk at indsætte priser og rabatsatser sammen med de mere traditionelle, faste headlines. Det giver dig muligheden for at skabe en helt anderledes og dynamisk annoncetekst, som hele tiden er up to date på priser og rabatter. Dine annoncer er hyperrelevante og opdaterede, og så længe feedet opdateres korrekt, er dine Search Ads skarpe. Og så er det også slut med at bekymre sig om, om du annoncerer for udsolgte produkter - det klarer den her opsætning for dig.

Hvad skal du være opmærksom på?

Hvis du overvejer den her type setup på dine Search Ads, bør du først og fremmest kigge på hvilke produkter, du sælger. Er du en lille webshop, som sælger dine egne produkter og ikke har et velkendt navn, er den her form for annoncering måske ikke noget for dig.

Annoncetypen egner sig som udgangspunkt bedre til webshops, som sælger velkendte produkter, fx Nike Air Max-sko eller en velkendt model af et padelbat - altså produkter, hvor der ligger nogle specifikke søgninger med noget volume.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Lasse Meldgaard
Senior Digital Marketing Specialist
lme@conversio.dk+45 70 666 525
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen