Content

Hvad er interaktivt content?

Victoria Maria Olczak d. 10. december 2019

Indholdsfortegnelse

At arbejde indenfor marketing i dag er mere krævende end nogensinde før. Man skal komme med løsninger, som vil engagere ens målgruppe og dermed aktivere, hvem der vil blive en højkvalificeret mulighed for salg – og gerne så hurtigt som muligt og flest gange som muligt.

Du kan skære igennem larmen ved brug af content marketing, som er en af de mest effektive måder at aktivere ens målgruppe på. Men det kan være svært at skabe det gode, interaktive content, som engagerer.

Ved at læse dette indlæg kan vi garantere dig mere viden omkring emnet samt inspiration til, hvordan du kan benytte interaktivt content for at øge din engagement-rate, få mere relevant data fra dine brugere og forøge din brandloyalitet.

Interaktivt content – Hvad er det egentlig?

Interaktivt content er indhold, som kræver de deltagendes aktive engagement, men det er mere end blot at læse eller at kigge. Du skal med andre ord få dine brugere til at gøre noget i form af besvarelser, beskrivelser og afkrydsninger.

I retur for deres online engagement får de deltagende tidssvarende og yderst relevante resultater, som bunder ud i deres interesseområder eller særlige behov.

Nu tænker du sikkert, hvad er det så for noget content, som engagerer? Det er ganske simpelt: Det er content, som giver værdi til dine brugere enten ved at underholde, undervise, hjælpe eller engagere dem.

Interaktive formater skaber mere værdi for dine brugere ved at danne en tovejs dialog og på den måde give en personlig, brugerfokuseret oplevelse fra start til slut på den digitale kunderejse.

7 typer af interaktivt indhold du kan gøre brug af

1. Afstemninger og undersøgelser

Med afstemninger og undersøgelser kan du hurtigt og nemt indsamle feedback og data vedrørende relevante emner.

Succesen ved afstemninger og undersøgelser skyldes deres korte form, som er let at overskue og benytte sig af, uden at du kræver for meget af dine besøgende. Der er dog forskel på, hvorvidt du vælger en afstemning eller en undersøgelse, som i nogle tilfælde også kan kaldes for en quiz.

En afstemning består som regel kun af ét spørgsmål og kræver kun minimalt interaktivitet, mens en undersøgelse har flere spørgsmål, hvilket også bringer dig mere data. Dog er denne mere kompleks og kræver mere interaktion.

Det ovenstående billede er et eksempel på en afstemning fra BT. De stiller deres læsere et simpelt spørgsmål, hvor der så er 3 svarmuligheder, de kan klikke på. Som regel når brugeren har svaret, kan man se, hvad andre brugere har svaret i procent, og du kan dermed vurdere, hvor stor betydning emnet har for dit brugersegment.

2. Vurderinger – Aka. ”Personlighedstest”

En vurdering er et stykke interaktivt content, hvor brugeren besvarer et par spørgsmål for at få indsigt baseret på dem.

Tidligere blev disse også kaldt for personlighedstests, hvor oplagte eksempler er den populære adfærdsanalyse DISC samt de mere underholdende og simple quizzes fra BuzzFeed.

Med vurderinger får du som skaber masser af information fra brugeren, hvorfor dette også er en yderst værdsat indholdstype. Uanset hvor køberne er på deres digitale kunderejse, vil du lære mere om dem og deres behov.

3. Interaktiv video

Brugen af video er yderst populær at anvende, og denne trend vil blive ved med at stige. Det er en måde, hvorpå du kan bruge information på en mere kreativ måde, hvor mulighederne er uendelige for at få dit budskab ud.

En måde, du kan gøre videoer mere interaktive på, er ved at benytte hotspots, hvor man via tags i selve videoen kan komme til andre sektioner i videoen eller websitet, samt brugen af lommeregnere, undersøgelser og afstemninger integreret i videoen.

4. Kalkulatorer

Lommeregnere er mirakelmagere, når det kommer til at generere leads og salg. Denne form for interaktivt content består typisk af at tage brugerens input og på baggrund af en særlig formel skabes der et svar. Dette er som regel numerisk.

En kalkulator giver et præcist svar, som er passende for komplekse strategier, men som samtidig kun kræver yderst lidt interaktion fra brugeren.

Et eksempel på en kalkulator kunne være Jobindex’ ”Tjek din løn”, hvor du kan undersøge, hvad der er den gennemsnitlige månedsløn for en person indenfor dit erhverv, uddannelse, erfaring samt alder. Kalkulatoren skal her hjælpe brugerne med at forberede sig til jobsamtalen eller den årlige lønforhandling med chefen.

5. Interaktive e-bøger og white papers

Med e-bøger og white papers giver du dine brugere meget information på en ellers kortfattet måde, hvilket er yderst fordelagtig i dag, hvor det kan være svært at fastholde et publikums opmærksomhed.

Med interaktive e-bøger og white papers kan du fange dine læsere, hvilket kan øge din engagement-rate, salg samt skabe leads, og du kan samtidig give kreativiteten frit løb.

Du kan f.eks. gøre det muligt, at vedkommende kan få mere information ved at klikke på forskellige billeder indenfor et bestemt område og dermed komprimere sidens udbytte, så kun det relevante bliver vist for brugerne, når de har brug for det.

6. Interaktiv infografik

Med interaktiv infografik kan du præsentere mere tørre emner på en entusiastisk og engagerende måde, hvor du kommer et skridt nærmere en dialog med dine brugere.

Infografik er en visuel måde at præsentere og repræsentere information, data og viden, hvor simple modeller er lagkagediagrammet og søjlediagrammet, men det kan faktisk også være vejrudsigten eller et kort over Manhattans metrosystem.

Hvis din interaktive infografik er udarbejdet korrekt design- og brugermæssigt, kan det blive yderst fordelagtigt for dig og faktisk også øge din trafik, brugerengagement og mængden af backlinks.

7. Interaktive E-mails

Med e-mail marketing får du en-til-en-dialog fremfor en-til-mange-dialog, hvilket er en mere værdsat måde at pleje ens kunderelationer på.

Interaktive e-mails er stadig forholdsvis nyt modsat de andre metoder, dog skal det ikke stoppe dig. E-mails har faktisk det største ROI, og ved at tilføre interaktive elementer kan du transformere en klassisk mail til et episk marketingsredskab.

Det ovenstående er et eksempel på en interaktiv e-mail, som fastfoodkæden Taco Bell sendte ud til deres abonnenter under juleferien. Emnefeltet oversat til dansk var ”Hvor hurtigt kan du møde dine venner” og hvor de havde forvandlet e-mailen til et ”brætspil” med 3 mulige løsninger, man kunne vælge imellem.

Mailen indeholdt ingen salgssnak eller lignende, men var udelukkende for at underholde deres brugere og indirekte skabe hype om dem selv.

Hvorfor skal du benytte dig af interaktivt content?

Helt basalt så er interaktivt content en måde, hvorpå du kan have en samtale med dine besøgende. Interaktivitet bringer dynamik og en overbevisende direkthed via din landingsside, blog, e-mail etc. og hvor du ellers kunne tænke at finde din målgruppe.

Du skal forsøge at betragte interaktivt content som en vigtig komponent i dine marketingskanaler og som en fasttømret del af din marketingsstrategi, og ikke så meget som en ny strategi. Uanset hvor og hvordan du benytter dig af traditionel statisk content, har du mulighed for at tilføje et ekstra lag af interaktivitet.

En del af, hvorfor det virker, er ganske simpelt: Mennesker kan ikke lade være med at teste dem selv, konkurrere, sammenligne, blive oplyst, dele deres mening eller have det sjovt.

På samme tid er der en giv-og-tag-situation med denne contentstrategi, som giver brugeren lov til at få et anderledes svar eller får dem videre i deres digitale kunderejse baseret på, hvordan de har besvaret, udfyldt eller beregnet. Det er denne personliggørelse, som er så appellerende.

En anden grund til, hvorfor interaktivt content er så stærk appellerende, er, at den giver brugeren øjeblikkelige og skræddersyede resultater, som vedkommende har interesse for.

At besvare spørgsmål aktivt eller deltage i interaktive formater guider brugeren til specifikke resultater, som adresserer deres problemer, udfordringer, behov eller idéer.

Med statisk content overlades brugerne selv til at gennemskue og forstå, hvordan en løsning kan tackle deres specifikke udfordringer, mens budskabet tydeliggøres med interaktivt content.

Opsummeret: 3 overordnede fordele ved at benytte interaktivt content

  1. Du får en markant højere engagement-rate
  2. Du får indfanget mere og relevant data fra dine brugere
  3. Du øger din egen brandloyalitet og agerer som ekspert

Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have hjælp til at skabe og udnytte digitalt og interaktivt content på din hjemmeside. Der sidder et hold af specialister, som vil gøre deres bedste for, at du kan opnå det optimale i din content marketing. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected]. Vi håber meget at høre fra dig.

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil vide mere om, hvad interaktivt indhold, og hvad du selv kan bruge det til.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Marketingfolk og virksomheder, som ønsker at lave content, der fastholder brugerne/læserne.

Hvor langt er dette blogindlæg?

1369 ord - ca. 8. minutters læsetid.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Interaktivt indhold, content marketing, SEO.
Content Specialist
Victoria Maria Olczak
Victoria er Conversios ekspert indenfor content, SEO-tekster og sideoptimering.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op