Når detailhandlen går i sort

Et af årets vigtigste handelsdage nærmer sig, nemlig fredag den 27. november – men det er ikke en hvilken som helst fredag, for på selv samme fredag sidste år, blev der registreret mere end 4,5 mio. dankort-transaktioner. Salgsrekorder kommer dog ikke af sig selv, så derfor har vi lavet en tjekliste og samlet nogle gode tips til hvordan du forbereder dig bedst, og får mest muligt ud af fænomenet Black Friday.
Tjekliste og foranstaltninger
- Er alle varer opdateret med den rigtige lagerstatus?
- Hvordan håndterer vi hurtigst en ordre og får den afsendt?
- Skal lagerstatus på alle varer vises, og kan vi nå at bestille nye hvis de bliver udsolgt?
- Kan vores webshop håndtere trafikken eller bør den opgraderes?
- Hvad gør vi hvis serveren bliver overbelastet?
- Er der nogle produkter eller varekategorier vi ikke bør vise i webshoppen på Black Friday?
- Er vores kommunikation på webshoppen klar og tydelig?
- Er information om returvarer, betingelser, købsvilkår osv. nemt at finde?
- Er produktinformation opdateret korrekt?
- Er vi nok på arbejde?
- Bør vi have en chatløsning til kundesupport?
- Har vi klargjort et nyhedsbrev?
- Er nyhedsbrevet klar til at blive split-testet?
- Er vores malingliste opdateret?
- Bør nyhedsbrevet segmenteres?
- Bør vi have fri fragt, fx ved køb af over et bestemt beløb?
- Skal der oprettes en separat varekategori for Black Friday?
- Bør denne bruges som landingpage i vores markedsføring?
- Er den simpel nok så kunderne kan finde de relevante tilbud?
- Er grafikken opdateret?
- Bør vi have flere bannere da perioden løber over en hel dag?
- Passer farverne til temaet Black Friday?
- Bør nedsatte varer markeres med et Black Friday badge?
- Hvis en kunde forlader en fyldt indkøbskurv, er varene så stadig tilføjet hvis han/hun vender tilbage?
- Hvad kan vi gøre for at vedligeholde interessen og øge salget for hele dagen?
- Skal vi afholde konkurrencer?
- Skal vi benytte timetilbud?
- Skal vi vise en nedtælling når et tilbud udløber?
Tips for den lidt mindre webshop
Forbered dig på trafik fra mobile enheder. Al statistik tyder på, at forbrugerne oftere benytter sig af smartphones og tablets når de handler på nettet. Derfor bør du have en mobilvenlig webshop og som minimum teste købsprocessen på din nuværende løsning via en tablet eller smartphone.
Tæl ned til de gode tilbud. Brug en timer der tæller ned til hvornår kunderne kan få fat i de gode tilbud. En timer skabe følelsen af, at noget er presserende, og vækker interessen hos modtageren.
Brug din statistik, til at forudsige fremtiden – eller hvert fald komme lidt tættere på. Google Analytics kan tilbyde dig alt hvad der er relevant for din webshop i forhold til statistik, så følg op på hvad der blev solgt sidste år, hvad der sælger godt lige nu og brug informationen til at optimere dit salg, samtidig med, at får et indblik i om din lagerbeholdning kan følge med.
Pas på med at konkurrere på pris. De store detailkæder har råd til at sætte prisen betydeligt ned på visse produkter, da de vinder på en stor volumen. Dette er en luksus som den lille webshop måske ikke besidder, hvorfor du i stedet bør lægge fokus på kundeservice, produktekspertise og forretningens kernekompetencer.
Vis gerne hvor lille din webshop er og lad kunderne vide, at deres køb hjælper en mindre virksomhed. Mange kunder vil hellere købe lokalt eller støtte en lille forretning, frem for at fylde i lommerne på de store veletablerede virksomheder. Så gør din kommunikation personlig og fortæl kunderne, at du værdsætter deres køb og støtte.
Snak med kunderne via chat. Med så mange ivrige kunder fra Black Friday og frem til jul – ja faktisk helt frem til januar-udsalget slutter – så kan du være sikker på, at der er mange spørgsmål der skal besvares. Selv hvis du ikke har live support året rundt, bør du helt sikkert overveje det for denne periode.
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
