E-handel

Mellemstore, danske webshops er under pres

Johannes Helleland d. 16. december 2014

Indholdsfortegnelse

De mellemstore danske webshops får mindre og mindre afkast af deres forretning. En ny undersøgelse lavet af Deloitte i samarbejde med FDIH viser, at webshops med 10-50 ansatte i 2012 havde et afkast på 32 procent og i 2013 blot 6 procent. Med andre ord, hvor selskaberne i 2012 tjente 32 øre pr. investeret krone, faldt tallet i 2013 til blot 6 øre. Til sammenligning ligger både de små og store webshops stabilt, når det kommer til afkastet. Gennemsnitligt hos alle de 92 webshops i undersøgelsen lå afkastdykket fra 22 procent i 2012 til 13 procent i 2013, men det er mellemstore webshops, der trækker gennemsnittet ned.

Undersøgelsen viser, at det er svært at ligge i midten størrelsesmæssigt som webshop, fordi konkurrencen er ekstremt stærk, de faste omkostninger er høje, og de genererer ikke en tilstrækkeligt stor omsætning til at sikre en ordentlig drift, vurderer Christian Sanderhage, partner i Deloitte, som står bag undersøgelsen.

For at imødegå den stærke konkurrence er det vigtigere end nogensinde før at være knivskarp på alle fronter. Markedsføringen skal være målrettet og relevant, brugeroplevelsen logisk og indbydende – og kundeservicen skal naturligvis være i top. Herudover er det vigtigt at tage de nye teknologier til sig, blandt andet big data samt at gøre sin webshop mobilvenlig, da udviklingen i besøgende fra mobile enheder stiger voldsomt. Det er også vigtigt at kigge mod nye, potentielle kunder i udlandet og melde sig ind på eksportmarkedet. De danske webshops er truet af konkurrencen fra udlandet, som sidste år voksede med 30 procent, hvor den samlede nationale nethandel samme år ”kun” voksede med 15 procent.

Hvis du kunne tænke dig at optimere din webshop og dermed dit afkast, så kan Conversio hjælpe – uanset størrelsen på din webshop. Vi hjælper dig med søgemaskineoptimering, forbedret brugeroplevelse og konvertering, markedsføring samt mobilvenlig tilpasning og internationalisering. Kontakt os for en uforpligtende snak.

Client Director, Partner
Johannes Helleland
Johannes er Conversios ekspert indenfor digital forretningsudvikling og internationalisering.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op