Mænd og kvinders online købsvaner og -adfærd

Client Director, Partner
Udgivet
Kategori
E-handel
Længde
7 min.

Indholdsfortegnelse

Mænd er fra Mars og kvinder er fra Venus. Vi har alle hørt denne frase før, og nu kan Nordic E-commerce også bekræfte fordommen i Dansk E-handel 2014. Efter en større undersøgelse over Danmarks E-handel og danskernes online købsvaner kan det nemlig konkluderes, at mænd og kvinders online købsvaner og adfærd er forskellige.

Mænd vil have elektronik og kvinder vil have sko og smykker, når de shopper online. Ergo mænd er fra Mars og kvinder fra Venus.

Denne kønsforskel er vigtig at have in mente, når du skal målrette din markedsføring.

Men foruden at tænke på de kønsdifferentieret vaner, skal du også huske at gøre din netbutik mobiltilpasset, da antallet som shopper via smartphones og tablets er vokset markant indenfor bare få år.

Hele 33 % af danskerne har shoppet via en mobil enhed modsat forriges års 30 %. Denne mobile stigning gør sig gældende for alle aldersgrupper, hvilket er grunden til, at du bør overveje at optimere din hjemmeside til mobilen.

E-handlen vokser støt, hvilket kan mærkes år for år. Dette skyldes den måde, hvorpå forbrugernes hverdage fungerer. E-handel gør nemlig den travle hverdag mere fleksibelt, når det kommer til køb af varer, tjenester og servicer.

Læs med her og bliv klogere på de kønslige forskelle i danskernes digitale købsadfærd og find ud af, hvorvidt din hjemmeside er up-to-date, når det gælder forbrugernes forventninger, behov og krav.

Hvem køber online?

Både mænd og kvinder handler online, dog er det primært aldersgruppen 25-44-årige, som står for væksten af online køb.

Begge køn starter oftest med en søgning på nettet, når de skal købe en vare, service eller tjeneste. Men hos kvinder vægtes anbefalinger fra venner og familie samt gode tilbud højt.

Samtidig benytter kvinder sig i højere grad af de sociale medier og nyhedsbreve som inspiration til deres online køb.

Derimod bruger mændene typisk en søgning på nettet til udelukkende at finde frem til den rette vare og webshop, hvor de ønsker at gøre en handel.

Til gengæld vægter mænd kundeservice højere end kvinderne, hvor hver 5. mand har været i kontakt med webshoppen før, under eller efter deres køb.

Din webshop skal derfor kunne lokke kvinderne til med gode tilbud og vær vellidt blandt forbrugerne, så din side anbefales til andre, hvorimod hvis du vil fange mændene, skal du have SEO-optimeret dit website, så du kan få en god placering i søgeresultaterne samt en tydelig og tilgængelig kundeservice.

Hvad køber vi online?

Vi handler alt, hvad der kan handles online: Varer, tjenester og services.

Men det er særligt kategorier som rejserhus & hjem samt elektronik, der vægtes højst i danskernes budgetter, hvilket er illustreret i den nedenstående graf fra Nordic E-commerce.

Dog er der forskel på, hvad kønnene handler, når de begiver sig ud på et online shopping spree.

Mænd køber mest elektronik på nettet, hvor hele 32 % har handlet via mobile enheder. Det vil faktisk sige, at det mandlige køn har købt dobbelt så mange computere, fjernsyn og radioer end kvinder.

Kvinder derimod lægger mest smykkersko og tøj i deres online indkøbskurv med hele 42 %. Når det kommer til helseprodukter, er kvinder også stærkt overrepræsenteret med 13 % modsat mændenes 5 %.

Men fælles for begge køn, når der skal shoppes online, er varer og tjenester som medier (kvinder 28 %, mænd 35 %) og rejser (kvinder 23 % og mænd 21 %).

Hvor køber vi online?

Selvom dansk e-handel er det fortrukne for os forbrugere, så luer og lokker de udenlandske webshops i baggrunden. 48 % af onlinekunder har købt fra en udenlandsk hjemmeside.

Forklaringerne for dette skyldes, ifølge forbrugerne selv og som er vist i den ovenstående graf, at prisen er markant lavere i udlandet end i danske butikker, eller så er det ønskede produkt eller tjeneste ikke tilgængelig i Danmark – hverken i netbutikkerne eller de fysiske.

Mobil e-handel vinder indpas

Smartphones og tablets har markant ændret det digitale marked og dermed måden, hvorpå vi danskere handler. Indenfor de seneste år er antallet af personer, som har handlet via mobil eller tablet, steget med 74 %.

Og tallet forventes stadig at stige.

Faktisk mener Nordic E-commerce, at næsten al vækst indenfor e-handel kan tilskrives mobile enheder, hvor særligt produktkategorier som medier, tøj og sko, rejser samt elektronik dominerer indkøbskurvene.

Årsagen til denne ændring skyldes de mobile enheders gode kvalitet, så man i dag kan surfe ret hurtigt og nærmest overalt.

Derudover har mange butikker allerede tilpasset deres side til mobilenheden, hvilket gør det mere bekvemt for de danske forbrugere at tilgå hjemmesiderne og shoppe.

Dernæst spiller mobilen og tablettens tilgængelighed en stor rolle i dens stigning vedr. mobil handel. 73 % handlede på deres tablet, fordi den var tilgængelig og 58 % handlede på deres mobil, fordi den var lige ved hånden.

Tilgængelighed er nøgleordet i det her tilfælde.

Mobilhandlen vokser indenfor alle aldersgruppe, hvor det ikke så overraskende er aldersgruppen 25-24-årige, der er dominerende. Men den aldersgruppe, der vokser hurtigst indenfor mobilhandel, er overraskende nok 55-64-årige med hele 47 %.

Det er derfor uhyre vigtigt for alle webshopindehavere at gøre deres website mobiltilpasset. Faktisk har 4 ud af 10 af de unge opgivet et onlinekøb, fordi hjemmesiden ikke var tilpasset den mobile enhed, som de ønskede at handle på.

Det er tydeligt, at mobiltilpassede sider bidrager til konverteringsraten og ikke mindst salg for virksomheden.

Hvordan betaler vi online?

I Danmark er betalingskortet den foretrukne metode at betale på – uanset om det er via mobile enheder (84 %) eller via computeren (84 %), eller om du er mand eller kvinde.

Grunden til, at vi foretrækker betalingskort, skyldes, at det er nemt og sikkert at anvende online.

Sideløbende vokser alligevel nye betalingsformer frem, hvor særligt mobiltjenesten MobilePay er blevet populær. 41 % af danskerne har allerede brugt den. Også E-wallet-tjenester som Paypal er yderst velkendt og bruges af hele 40 %.

Forbrugerne vil ikke indtaste kortoplysninger

4 ud af 10 danskere ønsker at have muligheden for at gemme deres kortoplysninger, så de slipper for at skulle finde kortet frem og indtaste dem på ny. 37 % foretrække dette, når de shopper på computeren, mens 40 % foretrækker dette på deres mobile enheder.

At antallet er højere ved mobile enheder, giver mening, da disse forbrugere forventer hurtigt og nem shopping.

Faktisk tror hver 6. mobilkunde, at de vil shoppe mere online, hvis de havde kortoplysningerne gemt. Det betyder faktisk, at gemte kortoplysninger kan fremme salg.

Hvad forventer vi, når der handles online?

Motivationen for at handle online er nogenlunde den samme for både mænd og kvinder, hvor 61 % af danskerne understreger, at de væsentligste faktorer er tidsbesparelse og nemt at bruge i hverdagen.

Dernæst forklarer 58 %, at de handler online, fordi de kan få lavere priser, og 52 % af danskerne gør det, fordi det er nemmere at sammenligne priser, og der altid er åbent for køb.

Når det kommer til kønnenes årsagsforklaring for digital shopping, er der kun nogle få procenter til forskel. Men kvinder prioriterer primært lethed og tidsbesparelse, mens mænd er mere prisfokuseret.

I dag stiller vi danskere store krav til, når vi shopper online. Faktisk har hver 3. forbruger afsluttet et påbegyndt køb. Den primære årsag skyldes uklarhed. 33 % har afbrudt et online køb pga. uklarhed i betingelserne fra butikkens side.

Den næst hyppigste årsag med 24 % er utilstrækkelig information.

Begge elementer er noget som hjemmesideindehaverne bør have in mente, når det kommer til køb, betaling, levering, returnering osv.

Problemet med Nordic E-commerces undersøgelse er, at de ikke uddyber, hvad det er for nogle betingelser eller informationer, de danske forbrugere efterlyser.

Men alligevel er det en god idé for dig at undersøge dette, så du kan finde ud, hvis der er områder på sin website, hvor du kan være mere transparent og tydelig overfor potentielle kunder, så de ikke vælger dig fra pga. uklarhed og utilstrækkelig information.

Du kan dermed forbedre brugernes kunderejse og skabe en god købsoplevelse for dine nuværende samt potentielle kunder og dermed minimere risikoen for at miste købelystne knuder.

E-handlens fremtid

E-handlens fremtid er lys og går kun én vej: Mobilt.

Hidtil har det været besværligt at handle på mobilen, men i dag er det et must have at have gjort sin hjemmeside mobilvenlig.

Samtidig køber vi gerne alt online, og dette gælder for begge køn og alle aldersgrupper. Vi vil have alt fra tøj og sko til rejser og elektronik med blot nogle enkelte klik.

Vi elsker at bruge vores betalingskort, men vi ønsker ikke at finde det frem og indtaste vores kortoplysninger igen og igen.

Der efterlyses forbedrede betalingsmuligheder fra forbrugerne, hvilket også er det næste skridt for e-handlen og særligt, når det skal være fra mobilen.

Henriette Høyer Gil, som er salgschef hos DISP Danmark, forudsiger, at mindst én af de store kortvirksomheder vil have lanceret en service, som gemmer kortoplysningerne på mobile enheder, og hvor forbrugerne blot skal betale med nogle enkelte klik.

Vær klar til en mere mobil fremtid med forbedrede og mere simple betalingsmuligheder for de danske forbrugere.

Har du spørgsmål til digital marketing?

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.

Johannes Helleland
Johannes Helleland

Client Director, Partner