Lær hvordan du gør brug af Reputation Marketing | Conversio.dk
SEO

Lær hvordan du gør brug af Reputation Marketing

Jonas Venning Larsen
Jonas Venning Larsen

Købs- og serviceoplevelsen er for mange brugere altafgørende, når de vælger at købe et produkt online. Vi har brug for at se beviser for at vide os sikre på, at det er en troværdig forhandler, vi handler hos, da vi hverken gider spilde tid eller penge på en dårlig købsoplevelse og et produkt, som ikke lever op til vores forventninger. Derfor tjekker flere og flere kunder også en lang række anmeldelser og kundeudtalelser igennem på nettet, før de vælger at foretage sig et køb. Gennem andres blåstempling kan virksomheder opbygge troværdighed og tillid, så forbrugerne kan føle sig trygge.

Som virksomhed vil du derfor gerne blive set i søgeresultaterne og ligeledes fremstå troværdig og positiv, så du kan komme i betragtning ved kunden. Brander du dit firma på bedste vis, har du nemlig mulighed for at blive valgt frem for dine konkurrenter. Men for at dette skal kunne lade sig gøre, er det vigtigt, at du får skabt et godt og positivt omdømme, så du kan være til stede hos den potentielle målgruppe. Dette kan du gøre med Reputation Marketing.

Hvad er Reputation Marketing?

Reputation Marketing handler i korte træk om at skabe et godt omdømme, som du som virksomhed kan vise frem overfor kunderne, når de står og skal vælge mellem dig og dine konkurrenter. Derudover handler det også om at være synlig hos denne specifikke målgruppe. Begrebet kan forstås som en proaktiv indsats, der gør, at du kommer til at fremstå bedst mulig overfor kunderne og derfor vil blive valgt fremfor konkurrenterne.

Men dette kommer ikke af sig selv. Her er det vigtigt, at der bliver lavet et godt stykke PR-arbejde, der kan få dig fremhævet og gjort mere attraktiv i søgeresultaterne. Det er gennem PR-arbejdet, at den gode historie skal fremhæves og være i fokus. Det er tidskrævende, men bliver det gjort rigtigt, vil det være det hele værd, da det i sidste ende forhåbentligt vil være med til at skabe øget salg.

Markedsføring på internettet er vejen frem 

Flere og flere er begyndt at tjekke virksomheder ud på Trustpilot, Tripadvisor, Yelp etc., inden de går videre i deres købsproces. Faktisk viser en undersøgelse fra SafeOnNet, at 39% altid eller ofte søger efter omtale af en virksomhed online, før de handler, og at hele 78% stoler mindre på en virksomhed, hvis de ser, at den har fået dårlige anmeldelser og negativ omtale på internettet. Markedsføring er derfor endnu et nøgleord, når du skal i gang med din Reputation Marketing-strategi. For hvordan skal disse kunder kunne tiltrækkes?

Lad kunderne give dig et godt omdømme

At skabe god omtale og opbygge sig et godt ry er hårdt arbejde og ikke noget, der kan opnås på et par dage. Det tager tid. Foruden at fortælle den gode historie ved et gennemført PR-arbejde, er det ligeledes også vigtigt, at man anerkender de anmeldelser, man får ind. Skal man skabe sig et godt omdømme, er det de gode kundeomtaler, du skal have fat i. Her er der ikke plads til de mindre gode.

Lad dine brugere blive set og hørt

En faktor kunne være, at hvis du begynder at få anmeldelser på Trustpilot, så er det vigtigt, at du lader brugerne blive set og hørt. Mange tyer til muligheden om at skrive anmeldelser, når de har oplevet noget dårligt. Men sådan behøver det ikke være. Her er det dit job at se, om du via Reputation Marketing kan få indhentet en række gode anmeldelser. Og disse gode anmeldelser kræver lige så meget fokus, som de dårlige gør.

Metoden til indsamling af kundefeedback bør dog altid blive tilpasset din virksomhed og udføres, når den stadig er frisk i kundernes bevidsthed for at få den mest nøjagtige gengivelse. Du kan blandt andet sende en personlig mail til dine kunder efter, at de har modtaget dit produkt eller ydelse, eller du kan sende en autogenereret anmeldelsesinvitation til kunder, der lige har foretaget et køb online. Hvis du derfor får én dårlig anmeldelse, vil den hurtigt komme til at drukne i alle de gode, og den vil ikke blive prioriteret nær så højt, som hvis den stod blandt andre negativt ladet anmeldelser. Vær opmærksom på, at det er en god idé at besvare alle anmeldelserne – uanset om de er gode eller dårlige. Derved giver du også kunden et indtryk af, at han eller hun bliver set og hørt.

Skab mere troværdighed gennem de sociale medier

En anden faktor, der kan være med til at skabe god omtale og få dig til at virke troværdig er, hvis du er aktiv på de sociale medier. Lad din virksomhed oprette sig på henholdsvis Facebook, Instagram og LinkedIn alt efter, hvad formålet med virksomheden er. Her er der et kæmpe potentiale at hente, både fordi du som virksomhed har mulighed for at interagere med dine kunder og herigennem skabe troværdighed, men også fordi du kan målrette dine opslag til den målgruppe, du har intentioner om at ramme.

På de sociale platforme kan du få et indblik i kundernes tanker og meninger gennem den direkte dialog, du har mulighed for at have med dem. Dette kan også ske gennem konkurrencer, afstemninger etc., som du kan vælge at sende ud til dem, der følger dig. Internettet og de sociale medier er i denne sammenhæng din bedste ven, da det er her, du har mulighed for at målrette din markedsføring til dine potentielle kunder.

Gør det synligt i søgeresultaterne, at du er værd at investere tid på

Testimonials og gode referencer fra tidligere kunder spiller en stor rolle i at fremstå troværdig i søgeresultaterne og spiller som sagt en vigtig rolle i Reputation Marketing. Dog kan du også gøre dit eget for, at du kommer til at skille dig ud fra konkurrenterne. Dette kan du gøre ved at fremhæve positive ting gennem dine title-tag og metabeskrivelser, som er det første de besøgende ser på deres digitale kunderejse.

Undersøgelsen fra Safe On Net, der blev nævnt tidligere, viser, at 96% indrømmer, at online anmeldelser påvirker deres købsbeslutning, mens 7 ud af 10 finder anmeldelser af en virksomhed gennem Google. Derfor er det vigtigt, at virksomheden fremtræder troværdig specielt på Google. Her vil det fx være en god idé at slå på de værdier, som kunden vil se og høre.

Herunder er der opstillet et eksempel på en entreprenørvirksomhed, der i søgeresultaterne på Google formår at fremstå troværdig. Dette sker blandt andet gennem deres metabeskrivelse under titletagget ”Total Entreprenør Skjern – Tarm & Ringkøbing (…)”. De grønne bokse fremhæver ligeledes andre punkter, som giver virksomheden værdi – både i form af anmeldelser på Google og på Facebook samt det faktum at de har et regnskab opstillet. Regnskabet er for nogle brugere en vigtig faktor, da de måske ønsker at vide, om virksomheden har en god afkastningsgrad og ikke går konkurs lige efter, at de er blevet hyret til et kæmpe renovationsprojekt.

Kort opsummeret: Del de gode historier med omverdenen

Reputation Marketing handler både om synlighed og om at gøre en indsats for at blive set hos kunderne. Har du derfor formået at få en god anmeldelse ind på Trustpilot, Facebook etc., skal du ikke være bleg for at dele den med omverdenen. Du har også mulighed for at få en større rækkevidde, hvis du er aktiv på de sociale medier, hvor du måske gennem et stykke tid har opbygget dig en god kundebase. De gode kundehistorier fortjener at blive delt. Ikke nok med, at det giver et skulderklap til virksomheden, så kan det også tiltrække opmærksomhed fra flere potentielle kunder, hvis ordet kommer ud.

Hos Conversio hjælper vi dig gerne med at forbedre dit online omdømme. Du er derfor mere end velkommen til at kontakte os, hvis du vil have gode råd til, hvordan du påbegynder denne proces. Ring til os på 70 666 500, eller skriv til [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende