ITP 2.2 påvirker din data markant (Intelligent Tracking Prevention) | Conversio.dk
Google Analytics

ITP 2.2 påvirker din data markant (Intelligent Tracking Prevention)

Simon Høedt Frimann
Simon Høedt Frimann

Hvis du som de fleste bruger Google Analytics til din hjemmeside, så får du problemet fremadrettet med attribuere trafik fra Safari og Firefox kilder. Hvis du er affiliate marketeer eller blogger, så kan det også påvirke din indtægt markant, da brugerne skal konvertere inden for 24 timer, før du bliver tilskrevet værdi fra Safari og Firefox brugere.

Du vil se et fald i konverteringer fra Safari brugere

TP 2.2 er lige blevet lanceret og det reducerer din first party cookie fra 7 dage til 1 dag på Safari og Firefox. Det kommer til at påvirke din data markant i dit Analytics setup.

Medmindre du sælger opladere og HDMI-kabler, så vil dine kunder typisk have en længere kunderejse. Du vil derfor få mange flere konverteringer tilskrevet til direkte trafik i Google Analytics, selvom det reelt er andre kanaler, som salget kommer fra.

Hvis man fx trykker på en Google Ads annonce fredag på Safari, men først køber søndag, så vil salget blive tilskrevet direkte trafik.

Hvor mange bruger egentlig Safari i Danmark?

Problemet er ikke markant på desktop, men en stor del af al dansk mobil trafik er via iPhone og Safari browseren.

Hvornår startede det?

ITP 1.0 blev lanceret i 2017 og udgangspunktet var at blokere for tredje parts cookies, som sporede dig på tværs af sitet, men er sidenhen tilføjet for også at blokere for første parts cookies, som bruger link dekoration og kan tracke på tværs af sites. Formålet er at øge brugernes datasikkerhed og sikrer deres privatliv.

Hvis du vil have flere detaljerede informationer, så læs vores tidligere blogindlæg om ITP 2.0 og andre versioner.

Google og Facebook har løbende arbejdet på at omgå ITP. Det lykkes i første omgang ved at flytte cookies fra deres server til din server, men dette hul er sidenhen blevet lappet. Det er et kapløb mellem de to parter. Apple kæmper for brugernes privatliv, hvorimod Google og Facebook på annoncørernes vegne gerne vil have retvisende data.

Hvordan løser du så problemet?

Der er en række tekniske løsninger for at omgå ITP 2.2, men den eneste mulige løsning pt. som virker langtidsholdbar, er at placere dine cookies på din egen server, men så opstår der mulige problemer med GDPR. Dette er heller ikke noget du blot kan sætte op, da det typisk kræver at website/webshop leverandør er indover og implementerer løsningen.

Google og Facebook har tidligere lanceret løsninger på de tidligere versioner af ITP, men vi afventer stadig deres løsning på ITP 2.2.

Ønsker du at komme i kontakt med os hos Conversio ApS, så kan du enten gøre dette ved at ringe til os på 70 666 500 eller ved at skrive en mail til [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende