iOS 15-opdateringen: Hvad betyder den for din e-mailmarketing indsats?

Udgivet
Kategori
E-mail Marketing
Længde
6 min.

Indholdsfortegnelse

Først kom iOS 14-opdateringen, som lukkede ned for sporing på Facebook, og i sommers annoncerede Apple, at iOS 15-opdateringen nu var på vej. I slutningen af september kom den så.

Apple har givet opdateringen tilnavnet “Mail Privacy Protection”, og med den får Apples brugere nu selv muligheden for at vælge, hvilke oplysninger de vil dele med virksomhederne. Blandt andet kan de nu fravælge sporing, så du ikke længere kan se hvem og hvor mange, der åbner dine mails.

Men bare rolig. Opdateringen er ikke ensbetydende med en dødsdom over dine nyhedsbreve. Læs med og find ud af, hvordan du faktisk udnytter opdateringen til din fordel.

Hvad er iOS 15?

iOS 15 er et led i en række af Apple-opdateringer, der beskytter Apples brugere mod uønsket sporing af online aktiviteter. 

Helt grundlæggende ønsker Apple at beskytte deres brugeres mail-informationer. Derfor får brugerne en aktiv mulighed for at skjule visse informationer fra virksomhederne, så du fx ikke længere kan se, om en mail er blevet åbnet. En brugers præcise geografiske placering vil du heller ikke længere kunne se, da den nye opdatering kan skjule modtagerens IP-adresse.

Det vil sige, at har du kunder på din mail-liste, som bruger Apples egen mail-app, bliver det nu sværere for dig at indsamle de rette informationer og data på din e-mailmarketing indsats. 

Sværere, men heldigvis ikke umuligt.

Hvilken betydning har iOS 15-opdateringen for din fremtidige e-mailmarketing indsats?

Opdateringen har stor indflydelse for dig, der bruger e-mailmarketing i din markedsføring. Fordi brugerne nu aktivt kan skjule mail-informationerne for dig, vil dine statistikker blive misvisende og det er jo dem du bruger til at måle effektiviteten af dine nyhedsbreve og udforme fremtidige mails efter.

Særligt åbningsraten, som mange bruger til at måle succesen af deres mail-flows og kampagnemails på i dag, bliver påvirket af opdateringen.

Åbningsrater måles ved, at der sendes en “usynlig” tracking pixel med i mailen. Når mailen åbnes, indlæses denne pixel, og mailen registreres dermed som åbnet. Men med den nye iOS 15-opdatering vil Apple nu automatisk pre-loade alle billeder, inkl. det “usynlige” tracking pixel.
Det betyder, at sender du en mail ud til en bruger, som benytter sig af mulighederne i den nye opdatering, vil mailen stå som åben uanset om mailen rent faktisk er blevet åbnet eller ej. 

Derudover kan opdateringen også påvirke dine splittests, hvis du har mange Apple-brugere på din mail-liste. Mange af os bruger splittests til at afgøre, hvilket emnefelt, der performer bedst. Og det er baseret på netop åbningsrate emnefeltet med flest åbninger vinder.

Det giver selvsagt problemer, hvis vi ikke længere kan regne med åbningsraten. Du kan derfor overveje at splitteste på andre ting, fx CTA-knapper.

Men selvom åbningsraten fremover bliver (mere) upræcis, kan den stadig vise overordnede tendenser, der kan give dig et praj om, hvad der fungerer godt eller mindre godt. Derudover vil du fortsat få data på brugere, der ikke anvender iPhone. I de fleste e-mail systemer har du mulighed for at segmentere på baggrund af, hvilken e-mail klient modtageren bruger. På den måde kan du ekskludere iPhone-brugere i dine splittests for at få mere retvisende resultater.   

Hvorfor åbningsraten ikke er det vigtigste parameter at måle på

Det at opdateringen påvirker åbningsraten i så høj grad, må du ikke se som en falliterklæring for din e-mailmarketing indsats. Se det snarere som en god mulighed for at begynde at måle på andre parametre.

For i virkeligheden har åbningsraten aldrig været et særligt godt parameter at måle din e-mailmarketing-indsats på. Åbningsraten fortæller dig nemlig ikke noget om, hvor god, effektiv eller relevant din mail er. Den fortæller i sidste ende kun, hvor godt dit emnefelt har været. 

Er emnefeltet interessant for brugen, åbner vedkommende selvfølgelig mailen. Men er indholdet, som vedkommende læser efterfølgende, uinteressant, bliver mailen slettet med det samme, og du har ikke fået solgt noget som helst. I værste fald vil de samtidig afmelde sig dit nyhedsbrev eller endnu værre; markere dine mails som spam. Og så kan den gode åbningsrate jo være ligegyldig.

Du kan i stedet begynde at kigge mere ind i dine klik-, konverterings- og besøgsrater. De fortæller dig nemlig meget mere om, hvordan dine kampagnemails og flows performer. 

3 gode råd ift. iOS 15, når du skal i gang med e-mailmarketing  

Nu ved du, hvad iOS 15-opdateringen går ud på, hvordan den påvirker dig, og hvorfor du ikke længere (kun) skal måle på åbningsrater. 

Men hvad skal du så i stedet for? Og hvad skal du være opmærksom på for at udnytte opdateringen til din fordel?

Opdateringen påvirker nemlig ikke kun dig og din e-mailmarketing, men også brugerne, der kan opleve at få færre skræddersyede mails, fordi det er blevet svære at måle på forskellige parametre. 

Følger du de 3 gode råd herunder, gør du derfor både dig selv og brugerne en tjeneste, så de stadig får relevante mails fra dig. 

1. Kig på dine klikrater

Det er blevet nævnt før, men det vigtigste er, at du begynder at kigge på og arbejde med dine klikrater. De giver dig et bedre billede af dine mails effektivitet.

Din klikrate (CTR) fortæller, hvor mange af dine modtagere, der interagerer med dit indhold ved at klikke på det. Det betyder, at de har fundet dit indhold relevant nok til at ville interagere med det og dermed også engagere sig.

Det er et stærkt interesse-signal, som du efterfølgende kan bruge til at udsende nye mails, baseret på hvad læseren har klikket på. I stedet for kun at arbejde med appetitvækkende emnefelter, bør du derfor fokusere på at udarbejde superskarpe og tiltalende CTA’er, der giver læseren lyst til at klikke videre.

2. Ændr din trigger i dine e-mailflows

Dette råd er også forbundet med påvirkelsen af åbningen af dine mails. Mange af os har sikkert triggers i vores e-mailflows, som er baseret på, hvorvidt en mail er blevet åbnet eller ej hvilket jo ikke går så godt i spænd med den nye opdatering. 

Ændr derfor dine triggers til at være baseret på fx kliks i stedet for. Har du fx et genaktiverings-flow, der trigges på baggrund af, at en subscriber ikke har åbnet mails i X antal dage, bør du bruge andre parametre i stedet.

Det kan fx være, hvornår de sidst har klikket på et link, besøgt dit website eller foretaget et køb. På den måde kan du rent faktisk måle på dine modtageres reelle adfærd i stedet for data fra åbningsrater, der kan være mudret som følge af opdateringen.

Sørg derfor for at gennemgå alle dine eksisterende flows, så du sikrer dig, at der ikke er triggers eller actions, der er baseret på åbningsrater.

3. Vær varsom med at gensende e-mails, hvis en kunde ikke har åbnet dem

Normalt ville du måske gensende en e-mail til en modtager, hvis vedkommende ikke har åbnet den. Med den nye opdatering er det noget, du skal være ekstra opmærksom på og varsom med.

Når du ikke har mulighed for at vide, om din modtager rent faktisk har åbnet din seneste mail, kan det virke mærkeligt og forstyrrende at gensende mails. Det kan have en negativ indvirkning på din e-mailmarketing indsats, hvis brugere bliver irriteret over dine mails, fordi de i sidste ende kan finde på at afmelde dine nyhedsbreve.

Hvis du fortsat gerne vil gensende vigtige mails til modtagere, der ikke har udvist engagement, kan du i stedet prøve at gensende til modtagere, som ikke har klikket i din mail.

At basere dine gensend e-mails på klik er dog en mere aggressiv tilgang. Og iOS15 eller ej, skal du generelt være varsom med at gensende mails, da det kan virke som spam for dine modtagere, hvis det bliver gjort for ofte.

Gør det derfor kun for de mails, du tænker er særligt vigtige eller relevante for dine modtagere at reagere på fx et supergodt “Her og nu”-tilbud eller vigtige informationer og nyheder.

Vil du vide mere?

Nu ved du lidt mere, om hvilken betydning iOS 15-opdateringen har for dig. Er du interesseret i at vide mere om, hvad e-mailmarketing kan gøre for din virksomhed? Tøv ikke med at ringe til os på 70 666 500 eller send en mail til [email protected].

Kontakt

Har du spørgsmål? Så kontakt os

Johannes Helleland
Client Director, Partner