Content

Hvordan skriver du en god og troværdig kundecase?

d. 13. maj 2020

Indholdsfortegnelse

Vidste du, at du ved at skrive cases om dine kunders succes rent faktisk illustrerer din egen succes? Netop derfor er kundecases en fremragende måde at markedsføre din virksomhed på.

Selvom cases kan blive mødt med en vis mistillid ud fra forestillingen om, at det alene er de tilfredse kunder som fremstilles, så bliver kundecases i særligt B2B-virksomheder anvendt som et effektivt kommunikationsredskab, der skaber værdi i salgsprocessen.

Med en god og troværdig kundecase kan du som virksomhed fortælle omverden, at du er i stand til at løse en kundes udfordring eller tilfredsstille et behov. Og det er noget, der kan overbevise potentielle kunder om at vælge din virksomhed, næste gang de leder efter den helt rigtige samarbejdspartner.

Men hvordan er det så lige, at du skriver den gode og troværdige kundecase i praksis? Det giver vi dig svaret på i dette blogindlæg, hvor du får 5 nyttige tips, som du kan bruge med det samme!

5 nyttige tips til udarbejdelsen af den gode kundecase

Den gode kundecase har til formål at forbedre din virksomheds leadgenerering. Med konkrete eksempler, målbare resultater og historier fra den virkelige verden forsikrer du læserne om, at du også kan hjælpe netop dem. Det giver dine potentielle kunder noget at spejle sig i, hvilket skaber tillid og troværdighed.

Meningen med en kundecase er, at den skal få din målgruppe til at være i stand til at visualisere sig selv som værende den kunde, som fik løst sit problem. Og derved se sig selv opnå sit eget mål ved hjælp af din virksomheds produkter eller services.

Der er mange måder, man kan skrive en case på. Det vigtigste er, at du viser din konkurrencedygtighed på en troværdig og tillidsvækkende måde, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at styrke din markedsposition.

Vi har derfor udvalgt 5 tips, vi finder vigtige for enhver virksomhed at overveje, når den gode kundecase skal skrives.

Tip 1: Kunden er hovedrollen i din case

Kunden er hovedrollen i fortællingen, mens du som virksomhed er birollen. Du er den hjælpende hånd, som hjælper kunden med at overkomme sin problemstilling.

Med kunden i fokus kan læseren lettere se sig selv i fortællingen, og det øger din troværdighed hos læseren. Denne troværdighed kan være svær at skabe, hvis du som virksomhed f.eks. udelukkende skriver, hvor fantastisk du er som virksomhed.

Ved at sætte kunden i centrum kan du også illustrere, hvilke omstændigheder der gjaldt hos kunden, og hvorfor kunden havde brug for dig som samarbejdspartner.

Kunder køber ikke bare ydelser, fordi de har lyst, men fordi det skal hjælpe deres forretning – og dette skal belyses i din case!

Tip 2: Fortæl historien – men kom hurtigt til pointen

Mange kundecases bruger for meget plads til at introducere kunden.

Dette betyder, at dit website i stedet for at belyse, hvad du som virksomhed kan gøre for kunden, fungerer som en reklamesøjle for diverse virksomheder og deres ydelser. Derfor skal indholdet i din case kortes ned, og pointerne og resultaterne skal komme hurtigt i fortællingen.

En opbygning af en god fortælling kunne se ud som følgende:

  • Fremhæv de mest uimodståelige fordele eller resultater i dine overskrifter.
  • Beskriv kundens problem eller udfordring.
  • Fortæl hvordan din virksomhed kan løse problemet.
  • Fokusér på kundens oplevelse med dit produkt eller service. Og giv konkrete eksempler herpå.
  • Vis at kunden får løst sit problem og er tilfreds.
  • Anfør resultater, der bidrager til kundens bundlinje, øget leadgenerering, kendskabsgrad, kundeloyalitet eller andre parametre for succes, som vil resonere hos læseren på baggrund af den pågældende problemstilling.
  • Læg vægt på, hvordan kunden med din hjælp er blevet bedre rustet til fremtiden.

Kundecases skal vidne om en historie fra den virkelige verden, som dine potentielle kunder skal kunne identificere sig med.

Derfor er det en fordel, hvis du kommer hurtigt til dine pointer og udarbejder et bredt udvalg af cases, der dækker over forskellige brancher, kundetyper og problemstillinger.

Tip 3: Læsevenlig struktur

Læseren skal have mulighed for at finde de vigtigste fakta hurtigt i din case og samtidig bevare overblikket.

Derfor kan du med fordel lave en læsevenlig struktur på din case. Ingen gider at læse en stor mængde tekst – lige meget hvor informativt eller interessant indholdet er.

Indsæt derfor overskrifter, billeder eller fed og kursiv skrift i din case, ligesom du ville gøre med f.eks. artikler og blogindlæg. Og har du en slagkraftig case-video, så er det en effektfuld måde at fremvise din virksomhed på.

Alle disse elementer vil gøre det lettere og hurtigere for læseren at overskue, hvordan du kan hjælpe.

Tip 4: SEO-optimér din case

Cases fremmer online synlighed på diverse kanaler, herunder i søgemaskinerne og på sociale medier.

Derfor er det væsentligt at SEO-optimere din kundecase, så den rent faktisk bliver fundet i søgeresultaterne, når potentielle kunder søger efter mulige samarbejdspartnere, som kan løse deres udfordringer.

Derfor er det vigtigt at udforme indbydende title tags og metabeskrivelser til dine cases og målrette casens landingsside med relevante søgeord og søgeforespørgsler. Dette kunne blandt andet være long-tail søgeord, som matcher specifikke behov, arbejdsopgaver eller brancher.

På den måde vil du ramme potentielle kunders søgeintentioner mere præcist allerede ved de indledende informationssøgninger. Herved sikrer du også, at det er relevante leads, som klikker sig ind på din case.

Tip 5: Gør resultaterne visuelle

I kundecases er det essentielt at fremhæve resultater fra samarbejdet. Det kunne blandt andet være, at kundens bundlinje er blevet løftet, at der er blevet skabt flere leads, at kunden har opnået øget kendskabsgrad hos en specifik målgruppe eller noget helt fjerde.

Her er det ofte en fordel at gøre resultaterne iøjnefaldende og mere håndgribelige for læseren ved at vise resultaterne visuelt gennem fremhævede tal, infografikker eller grafer.

Selvom man forsøger at fortælle en historie med en kundecase, så er det kolde og hårde fakta, som er blandt de vigtigste elementer – ”show, don’t tell”.

Har du brug for hjælp til at udarbejde den gode kundecase? Så er du velkommen til at kontakte os her hos Conversio. Vi har et stærkt team af specialister, der med glæde vil hjælpe dig. Ring til os på 70 666 500 eller skriv en mail på [email protected].

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

For at blive klogere på og bedre til at skrive kundecases, som viser din virksomheds succes via dine kunders succes, der i sidste ende kan skabe stor værdi i salgsprocessen.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Alle, der arbejder med marketing. webtekster, kommunikation og som ønsker at vise de resultater, virksomheden skaber for deres kunder.

Hvor langt er dette blogindlæg?

999 ord - dvs. ca. 5 minutters læsetid.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Kundecases, brand-storytelling, SEO, søgeintentioner og leadgenerering.

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op