SEO

Google vil opdele deres indeksering i 2!

Gobinesan Rajaratnam d. 25. oktober 2016

Google vil fokusere endnu mere på ”mobile-first”, hvilket nu også kan få indflydelse på den måde, Google generelt indekserer deres sider på fremadrettet.

Repræsentanter fra Google offentliggjorde nemlig på en pressekonference i sidste uge, at de inden for den nærmeste fremtid vil opdele deres nuværende indeksering i 2, dvs. at indekseringen af hjemmesider fremover vil blive opdelt i hhv. mobil og desktop. Den helt store fordel for Google ved denne opdeling er, at de nu kan bruge ”rå” data fra mobilsøgninger til at determinere en sides rangering på mobilen. Dette gør det nemmere for deres søgealgoritmer at determinere rangeringen af ens side på mobilen end på nuværende tidspunkt, hvor de benytter data fra desktop til efterfølgende at afgøre ens rangering på mobilen.

Af samme årsag vil mobil-indekseringen derfor også blive den ”primære” indeksering fra Google. Desktop-indekseringen vil fortsætte sideløbende med den mobile, men vil dog ikke være lige så ”up-to-date” som den mobile indeksering. Google sender derfor et klart signal om, at ”mobile-first” vil blive prioriteret langt højere end desktop fremover.

Flere spørgsmål end svar

Da Google ikke giver alt for meget information om, hvordan indekseringen helt præcis kommer til at foregå, giver offentliggørelsen af de kommende ændringer i deres indeksering også flere spørgsmål end svar:

Eftersom indekseringen på mobilen bliver den primære indeksering fremover, vil den så slet ikke medtage søgninger fra desktop overhovedet?
Vil ”mobilindekset” kun indeholde og/eller tilgodese ”mobilvenligt” indhold?
Hvor meget mere ”up-to-date” vil indekseringen på mobilen være sammenlignet med desktop?

Sidste år legede Google dog også med tanken om at opdele deres indeksering, men det er dog først nu, at de har offentliggjort, at det endeligt kommer til at ske; dog uden som sagt at give yderligere information om, hvornår disse ændringer helt præcist træder i kraft!

Én ting er dog sikkert – dét, at man har implementeret HTTPS samt har et mobilvenligt og ikke mindst hurtigt site, vil blive langt mere afgørende for indekseringen af ens side på Google fremadrettet; og dermed også ens rangering i Googles søgeresultater!

Vi vil dog selvfølgelig følge med i udviklingen og vil give mere info om ovenstående emne, når dette er offentliggjort af Google.

Head of Paid Search
Gobinesan Rajaratnam
Gobinesan er Conversios ekspert inden for paid search og digital analyse.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op