Google offentliggører store ændringer i deres annoncering
Fra og med den 25. september 2017 fortager Google tre opdateringer, der har til formål at forenkle og forbedre måden, hvorpå annoncer i Google Ads vises. Læs med her og bliv klogere på, hvad de nye opdateringer kan betyde for din online annoncering.
For at give en Google Ads konto optimale forudsætninger for at performe, er det essentielt at teste forskellige annoncevarianter. Længe har det været best practice at inkludere flere annoncer i hver annoncegruppe, således at du, som annoncør, kan se hvilke annoncer, der performer bedst.
Annoncører på Google Ads har forskellige holdninger til, hvordan annoncerne skal roteres. Ønsker du at optimere dem med henblik på at opnå flest mulige kliks, konverteringer eller vil du helst rotere dine annoncer regelmæssigt over 90 dage for så efterfølgende at foretage ændringer?
Hertil forsøger Google at simplificere annoncerotationen ved at slå alle tre ovenstående rotationsmuligheder sammen, og Google har derfor netop annonceret tre essentielle ændringer i annoncerotationen, som du kan læse om her.
1. Vælg mellem ”optimer” eller ”roter på ubestemt tid”
Lige nu kan du som Google Ads annoncør vise dine annoncer ved brug af ”optimer til konverteringer”, ”optimer til klik” eller ”roter regelmæssigt” alt afhængig af, hvilket behov dit website har. Disse tre annoncerotationer ændres fremover til ”optimer”. Tiltagene er udviklet ud fra Googles egen maskinlæringsteori (machine learning) med henblik på at levere de annoncer, der forventes at have den højeste effektivitet overfor brugerne. ”Roter på ubestemt tid” forbliver uændret.
2. Påvirker smart-bidding strategier
Kampagner, der benytter smart-bidding strategier som eksempelvis Udvidet CPC, Mål-CPA og Mål-ROAS, vil fremover altid have ”optimer” som annoncerotation, uanset hvordan de indstilles i deres annoncerotationsindstillinger.
3. Kan implementeres på annoncegruppeniveau
Ligeledes kan den nye annoncerotation anvendes på annoncegruppeniveau, hvor det hidtil kun har været muligt at benytte på kampagneniveau. Det betyder, at du som Google Ads annoncør kan målrette enkelte annoncer i højere grad end tidligere. Du kan med andre ord anvende flere rotationsindstillinger på tværs af en enkelt kampagne.
Sådan kan det påvirke din Google Ads konto
Hensigten med de nye ændringer er, ifølge Google, at optimere annoncer for kliks i hver enkel auktion ved hjælp af søgeord, søgetermer, enhed, placering og meget mere. Wordstream.com præsenterer undersøgelser foretaget af Google, der viser, at en ændring af annoncerotation fra ”roter jævnligt” til ”optimer” har givet en forhøjet CTR fra 8% til 11%. Ved at automatisere annoncerotationen er det dog en klar fordel at have flere forskellige annoncetekster i hver annoncegruppe, og Googles maskinlæringsteori har flere varianter at vælge imellem. Her kan du som annoncør løbende teste hvilke udvidede tekstannoncer, der performer bedst. Helt specifikt anbefaler Google, at du har mindst tre forskellige udvidede tekstannoncer i hver annoncegruppe.
Formålet med Google Ads kontoen udfordres
Til trods for, at Googles undersøgelser indikerer, at dine annoncer forventes at performe bedre med den nye annoncerotation, forekommer der stadig usikkerheder omkring konsekvenserne af de nye tiltag.
I det nuværende Google Ads setup er det muligt at optimere dine annoncer ud fra dit websites specifikke formål. Har du eksempelvis en webshop, hvis formål er at få flere salg, kan du optimere mod, at de annoncer, der forventes at konvertere bedst, også vises oftest. Hvis du derimod har et website, der ikke sælger nogle produkter, men i stedet har til formål at få brugerne ind på siden, kan du optimere dine annoncer mod at få flere kliks frem for konverteringer. Ved at fjerne muligheden for at optimere annoncer mod enten kliks eller konverteringer og i stedet placere dem under samme kategori, kan det i praksis betyde, at en webshop og en ikke-webshops annoncer vises efter samme formål. Dette til trods for at de to websites har vidt forskellige forretningsmæssige målsætninger.
Du kan stadig få annoncerne jævnt fordelt
Hvis du som annoncør ønsker at have bedre kontrol over hvornår og hvilke annoncer, der vises, kan du stadig anvende ”roter på ubestemt tid” i din rotationsindstilling. Dette vil give dig mulighed for at rotere alle dine annoncer jævnt i hver søgeauktion.
A/B test forskellige annoncerotationer
Endvidere kan du oprette to forskellige annoncevarianter, der henholdsvis er indstillet mod at ”rotere jævnligt” og til at ”optimere” ud fra Googles egen maskinlæringsteori. Således kan du A/B teste de to forskellige annoncerotationer mod hinanden. Efter en given tidsperiode har du tilstrækkeligt med data til at kunne vurdere hvilken af de to annoncerotationer, der performer bedst.
Har du spørgsmål til digital marketing?
Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.
